۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۸۳۵۱۲

نشست تخصصی پیش نویس نهایی لایحه عملیات بانکی با حضور نمایندگان مجلس

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی پیش نویس نهایی لایحه عملیات بانکی و چگونگی اصلاح و ادغام آن با طرح عملیات بانکی بدون ربا با حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی حوزه و دولت به مدت دو روز در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.
صحن علني مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا، در این نشست حجج الاسلام حسین زاده بحرینی و میر محمدی از نمایندگان مجلس، دکتر عیوضلو نماینده دولت و بانک در کارگروه لایحه قانون عملیات بانکی و از طراحان لایحه دولت، دکتر موسویان، دکتر نظرپور، دکتر یوسفی از کارشناسان و اساتید اقتصادی حوزه ودکتر طالبی مدیر عامل سابق بانک کشاورزی و از ناقدین طرح و لایحه حضور داشتند.
 
برخی کارشناسان اقتصادی دولت، مرکزپژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این نشت دو روزه حضور داشتند.
 
در راستای ایجاد تعامل مثبت و هم­افزایی فعالیت­های مجلس و دولت و با توجه به اهمیت ارائه قانون جامع بانکی در ساختار کلان اقتصادی جامعه و همچنین مقدم بودن لایحه دولت نسبت به طرح نمایندگان دولت، با تدبیر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و به همت گروه مطالعات اقتصاد اسلامی این مرکز، طراحان طرح و لایحه برای بررسی دقیق­تر قوانین مربوط اصلاح و تکمیل لایحه قانون بانکداری با توجه به طرح قانون بانکداری بدون ربا را در حرکتی علمی جهادی، مطمح­نظر قرار دادند.
 
این نشست دو روزه، در قالب 12 جلسه با ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین زاده بحرینی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار گردید.
 
در این نشست ابتدا حجت الاسلام و السلمین دکتر بحرینی از اهمیت این نشست و هدف آن مباحثی را مطرح و در ادامه دکتر حسین عیوضلو به عنوان یک از طراحان اصلی لایحه قانون بانکداری از روند تهیه لایحه گزارشی را ارائه نمودند و با تأکید بر ضرورت همدلی دولت و مجلس، تصریح کردند که نقاط قوت طرح یک فوریتی بانکداری بدون ربا، باید در لایحه اشراب گردد. اعضای حاضر  نقاط قوت و ضعف طرح و آخرین پیش نویس لایحه را بیان نمودند و در ادامه به بررسی تک تک مواد ( تقریبا تا انتهای فصل پنجم) پرداختند.
 
از آنجایی که اکثر مباحث فصول اولیه طرح و لایحه پیشنهادی تقریباً یکسان بوده است، نسبت به مطالب اصلی آن مواد توافق کلی وجود داشت، البته مقرر شد برای رفع اختلافات جزئی در عبارات، مقرر شد برخی از ماده­های آن اصلاح و یا بخش­هایی مانند تعاریف و ایجاد کمیته و شورای فقهی بانک مرکزی، به آن اضافه گردد.
 
عمده­ترین و چالش برانگیزترین مباحث این نشست، ماده­های فصل پنجم خصوصاً تعیین نرخ سودبانکی و نحوه اجرای آن بود. اگرچه اعضای نشست، از لحاظ نظری تقریباً بر حاکمیت بازار بر تعیین نرخ سود اتفاق نظر داشتند، ولی به لحاظ عملیاتی روش­های متفاوتی را ارائه نمودند. پس از بحث و بررسی­های مفصل و بیان دیدگاه­ها «تعیین نرخ سود بانکی با استفاده از مرکز پایش» مورد تأیید قرار گرفت و توسط مرکز پژوهشهای مجلس ماده­ای در این رابطه تدوین و پیشنهاد گردد.
 
از دیگر مباحث مهم  این نشست، بررسی انواع عقود مشارکتی، سهم و چگونکی فعالیت آن­ها در سیستم بانکی در کنار عقود مبادله ای بوده است و با توجه به وجود دیدگاه­های مشترک بین اعضای نشست نسبت به کلیت بحث، جمع­بندی و اصلاحات لازم صورت پذیرفت. ادامه مباحث به بررسی مواد دیگر مانند «بازارهای بین بانکی؛ نحوه استفاده از ابزارهای مالی اسلامی، ایجاد کمیته برای شورای فقهی بانک مرکزی، ... » اختصاص یافت.
 
در پایان جلسه مقرر شد آقای دکتر عیوضلو (از طراحان اصلی لایحه مذکور و از اعضای مؤثر کارگروه دولت)، مباحت و مصوبات نشست را در کارگروه دولت مطرح و حتی المقدور پیشنهادهای نمایندگان طرح بانکداری بدون ربا را در لایحه اعمال نماید.
 
خاطرنشان می شود: قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 به دلیل وجود اشکالات عدیده­ ساختاری، محتوایی و اجرایی به اصلاح نیازمند بود. به همین دلیل کارگروهی در مرکز تحقیقات اسلامی با دبیری حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسویان شکل گرفت که نهایتاً به تهیه طرح قانون بانکداری بدون ربا انجامید. طرح مذکور در اردیبهشت ماه سال 1394 تقدیم مجلس شد و یک فوریتی آن به تصویب رسید. همزمان کارگروهی نیز در دولت با حضور نمایندگان دولت، بانک­ها و .. برای تهیه لایحه قانون عملیات بانکی تشکیل شد. نتیجه تشکیل و فعالیت کارگروه دولت تهیه، پیش­نویس قانون بانکداری بود که هنوز تقدیم مجلس نشده است./836/102/ع
ارسال نظرات