ضرورت تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلسه نقد و تحلیل برنامه های دهه کرامت و نگرشی بر برنامه های هفته دفاع مقدس؛ شب گذشته با حضور وحید جلیلی، معاون فرهنگی هنری شهرداری مشهد و جمعی از مسوولان در سالن جلسات شهرداری مشهد برگزار شد.
در این دیدار وحید جلیلی با بیان این که پتانسیل بالایی در نواحی شهر مشهد وجود دارد، گفت: به نظر من باید روی مناطق مختلف شهر سرمایه گذاری جدی تری صورت بگیرد و از این پس طرح های چند منطقه ای نیز داشته باشیم، شاید اگر برنامه «فرهنگ ایثار» را با همکاری چند منطقه اجرا می کردیم، جلوه بهتری داشت.
معاون فرهنگی، هنری شهرداری مشهد شناسایی آزادگان در مناطق مختلف شهری را ضروری دانست و تصریح کرد: هر ناحیه ای حداقل 8 آزاده دارد، من عقیده به ضرب المثل «صد در صد شناسایی، صد در صد موفقیت» دارم، باید آزادگان شناسایی شوند و خودشان با شهرداری همکاری کنند، همچنین برگزاری اتاق فکر برای حضور مردم نوعی ضرورت است.
وی افزود: در حال حاضر مناطق مختلف شهری از لحاظ کمیت مشکلی ندارند، باید برنامه های عملیاتی کیفیت بخشی شوند، این جلسه برای این گذاشته شده است که با بودجه و کار قوی تر، ایده پردازی بهتری صورت بگیرد، به نطر من در زمینه اجرای ابلاغیات نوعی پارادوکس وجود دارد، عوامل اجرایی گاهی از برنامه های زیاد ابلاغی اعتراض می کنند و گاهی می گویند که پیوست فرهنگی، اجتماعی را جزء به جزء به ما ابلاغ کنید.
جلیلی با انتقاد از عملکرد برخی از تشکل ها خاطر نشان کرد: برخی از تشکل ها عملا هیچ گونه اعتبار و منزلتی ندارند و ابتکاری به خرج نمی دهند؛ همه تشکل ها خلاق نیستند و سر خود عمل می کنند، باید هم برای تشکل هایی که ابتکار به خرج می دهند و ایده پردازی می کنند و هم برای تشکل های بی روح و بی دغدغه فکر و برنامه ریزی کرد.
ارتباط با اصناف و کسبه در اولویت برنامه های معاونت فرهنگی شهرداری مشهد
معاون فرهنگی، هنری شهرداری مشهد ادامه داد: نباید هم با تشکل هایی که قالب کلیشه ای دارند و هم با تشکل هایی که برای کسب در آمد خود به نماز و روزه استیجاری مردم روی می آورند، یک گونه نگاه کرد؛ باید برای تشکل ها قدرت مانور بگذاریم که خودشان انتخاب کنند و پیش بروند؛ رابطه میان تشکل ها باید فعال و پویا باشد نه یک طرفه و خطی.
وی با اشاره به ضرورت جلسات دو طرفه شهرداری مرکز با مناطق گفت: این جلسات می تواند به ما کمک کند تا ایده خلاق و پویا روی هوا نماند، باید به تشکل های خلاق میدان داد، در کنار میدان دادن نباید از نظارت جدی غفلت کرد، ممکن است تشکلی فعال باشد اما سبب تحریک تعصبات در میان مردم شود؛ متاسفانه برخی ها با انگیزه های دلسوزانه و خالصانه خودشان را درگیر بحران های اجتماعی کرده اند.
جلیلی با بیان این که باید حتما نوعی نگاه هدایتی بر تشکل ها حاکم باشد، یادآور شد: مدیریت فرهنگی یعنی این که حتی فعالترین تشکل ها را باید دقیق رصد کرد؛ متاسفانه ما گاهی با یک حرکت و قدم اشتباه بحران و فاجعه می سازیم.
ضرورت نشاط برای بانوان جامعه در جلوگیری از پیری زودرس
معاون فرهنگی هنری شهرداری مشهد با اشاره به طرح سینما رایگان در یکی از مناطق شهری خاطر نشان کرد: اینکه در حال حاضر باب اسفنجی پخش می کنیم، کار بدی نیست اما باید خشابتان پر باشد و در ارائه محصولات مختلف فرهنگی از همه توانتان استفاده کنید، ما کمبودی در این زمینه نداریم و کارهای خوب و برجسته نیز زیاد هستند، نیازی نیست که از همین متعارف هایی که پر حاشیه هستند، استفاده کنیم.
وی با بیان این که در حال حاضر در حوزه کودک و نوجوان آثار خوبی تولید شده است، اظهار کرد: به عنوان مثال منطقه شما 270 هزار نفر جمعیت دارد، از این تعداد لازم است تا چیزی حدود هشتاد تا صد هزار نفر به شما ملحق شوند، امروزه فعالیت های شهرداری مخاطبان حرفه ای پیدا کرده است و پیوست اجتماعی یعنی اینکه برنامه ریزی کنیم مردم را پای اجرای کار بکشانیم و آمار های دقیق از علل ناکارآمدی بدهیم.
جلیلی با اشاره به طرح های ورزشی مناطق تاکید کرد: باید تبدیل امکانات خصوصی به عمومی صورت بگیرد؛ در حقیقت شاید که شهرداری تا بیست سال دیگر سالن تاسیس نکند، باید ایده ها و ابتکارات جدید ارائه شوند تا حقی از نسل امروز ضایع نشود، خانم های اروپایی و غربی بعد از 75 سال حیات، هنوز دارند اسکی بازی می کنند و زنان 92 ساله آنها تازه به غواصی روی می آورند، چرا باید زنان جامعه ما در 45 سالگی پیر و فرسوده شوند؟
معاون فرهنگی هنری شهرداری مشهد افزود: متاسفانه امروز مساجد و حسینیه های ما با ورزش مخالف هستند، پذیرش تغییر رویکرد ها ساده و بدیهی نیست اما اگر کسی خانه بزرگی دارد، باید آن را برای ورزش های عمومی مردم در اختیار بگذارد، مدارس باید برای ورزش بهره برداری شوند، کار مسوولان مناطق این است که با استفاده از امکانات مردمی در دسترس ظرفیت تازه ایجاد کنند.
وی با بیان این که باید مردمی کردن برنامه های انقلاب و دفاع مقدس در اولویت کاری قرار بگیرند، تصریح کرد: جشنواره سرود و شعر باید افزایش پیدا کند، در عرصه هنر و رسانه تنها به جشنواره اکتفا نکنیم، در زمینه شعر دفاع مقدس شاید بیش از 50 جلد کتاب منتشر شده باشد، از میان این ها باید شعر های قوی دفاع مقدس را استخراج و بزرگنمایی کنیم، یکی از مشکلات معاونت ارتباط با اصناف است.
جلیلی با بیان این که باید ارتباط با اصناف مختلف قوی تر شوند، خاطر نشان کرد: بسیاری از اصناف سابقه حضور در جبهه دارند اما اکثرا عکسی از دوران جبهه و جنگ در مغازه آنها نیست، گاهی یک موتور سازی عکسی از دوران جنگ و جبهه زده است، این یک ارزش بوده و باید این ظرفیت ها را پویا کرد.
مسوولان متناسب با مناطق خودشان از جنگ و شهادت صحبت کنند
معاون فرهنگی هنری شهرداری مشهد با اشاره به طرح «انقلاب مردمی» یادآور شد: ما این طرح را در تهران چند سال پیش انجام دادیم، در قالب این طرح چندین نفر از عکاسان در دکان های محله ها حضور پیدا کردند و عکس های جبهه و جنگ را جمع کردند، تنوع آن ها جالب بود، بنا داریم این طرح را هفته دفاع مقدس امسال بازیابی کنیم.
وی با بیان این که باید به سراغ ابتکارات و ایده های نو هفته دفاع مقدس برویم، گفت: ما به دنبال طرح هایی خواهیم رفت که مردمی بودن دفاع مقدس به رخ کشیده شود؛ حالا که دستمان پر است اگر برای شهدا کاری نکنیم، بعد ها افسوس می خوریم؛ این یک ضرورت است که حافظه تاریخی مردمی که هشت سال مقاومت کردند، زنده شود و میراث فرهنگی به عنوان یک عنصر ارزشمند یادآوری شود.
جلیلی با اشاره به اول مهر، روز بازگشایی مدارس سراسر کشور ابراز کرد: ایده های تازه در زمینه ورود دانش آموزان به فضای کاری ما باید مطرح شود، در برنامه ای از دانش آموزان خواسته شد که سراغ پیرمرد و پیرزن هایی بروند که از جنگ خاطره دارند و با آنان مصاحبه کنند؛ در برنامه دیگری به دانش آموزانی که در زمینه جنگ جهانی پژوهش می کردند، 7 نمره به درسشان افزوده می شد.
ضرورت ترغیب دانش آموزان در شناخت شهدای دانش آموز دفاع مقدس
معاون فرهنگی هنری شهرداری مشهد با بیان این که گاهی احساس می کنیم در زمینه شهدا افراط کرده ایم، تاکید کرد: در زمینه جنگ و جبهه و شهدای آن دوران هر چه تلاش کنیم؛ کم کار کرده ایم، امروزه فعالیت فرهنگی غرب و اروپایی ها در زمینه فرهنگی فراوان است، همچنین من دیدم سایتی احداث شده که 200 تا 300 کارت پستال سربازان جنگ در آن جای داده شده است، ما باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: باید کار را به سمت تشخص بخشیدن در حوزه دفاع مقدس برد، مسوولان جنسی از جنگ حرف بزنند که مختص منطقه خودشان باشد، راه آهن امروزه چقدر خاطرات جنگ را در دل خود دارد که باید بیرون کشیده شود و نباید منتظر سازمان فرهنگی شهرداری بمانید. حالا که به منطقه خودتان نوعی اشراف دارید، ظرفیت های منطقه را استخراج کنید تا فضا سازی دفاع مقدس به حال و هوای شهر بازگردد./864/پ202/ب4