۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۸۳۶۳۰
امام جمعه مهربان:

فرهنگ عمومی کشور براساس مبانی انقلاب و اسلام ناب محمدی طرح یزی شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جلیلی با تأکید بر محور قرارگرفتن فرهنگ و آموزه‌های دینی در روند فرهنگ‌سازی کشور، گفت: بی شک عرصه فرهنگ اجتماعی در کشور باید بر اساس ارزش های انقلاب و اسلام ناب محمدی طرح ریزی شود.
حجت الاسلام جليلي، امام جمعه مهربان
حجت الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه مهربان و مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در گقت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تأکید بر محور قرار گرفتن فرهنگ و آموز های دینی در روند فرهنگ سازی کشور، گفت: بی شک عرصه فرهنگ اجتماعی در کشور باید بر اساس ارزش های انقلاب و اسلام ناب محمدی طرح ریزی شود.
 
وی با اشاره به ایام حج و جایگاه آن در اندیشه امام راحل و آرمان های انقلابی، افزود: یکی از فرهنگ هایی که در شریعت اسلام به صورت ویژه و برجسته مورد توجه است و ادیان دیگر به این صورت به آن اهمیت نمی دهند اجتماعات منظم مردمی است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این اجتماعات منظم در قالب اعمال عبادی مانند اجتماع و کنگره حج به صورت سالانه، اجتماعات روزانه به صورت نمازهای جماعت و اجتماعات نماز جمعه به صورت هفتگی تجلی دارد.

وی با اشاره به شعار سال و تأکید بر تأثیر این جماعات در تحقق همدلی و همزبانی، ابراز داشت: نماز جمعه عبادتی است همچون نمازهای دیگر که در ظهر روز جمعه و با شرائط خاصی انجام می شود، در فضیلت این نماز همین بس که سوره ای در قرآن به این نام آمده و در آنجا صریحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است.
 
امام جمعه مهربان  خاطر نشان کرد: نمازجمعه، از شیوه های زیبا و دلپذیر عبادت و بزرگ دست‌جمعى به شمار می رود که از سوی دین مبین اسلام به منظور تحقق آرمان های اجتماعی، تشریع گردیده است، و اثر عمومى عبادت را که تلطیف روح، شستن دل از آلودگى‌هاى گناه و زدودن زنگار گناه از قلب است، در بر دارد، چنین ویژگی بی شک تأثیر خاص در فرهنگ عمومی و ایجاد همدلی و همزبانی دارد.
 
 وی ابراز داشت: به خصوص این که دو خطبه دارد که دربردارنده انواع مواعظ و اندرزها و امر به تقوى و پرهیزگارى است و از نظر اجتماعى و سیاسى، یک کنگره عظیم هفتگى است که مى‌تواند منشأ برکات زیادی چون آگاهى بخشی به مردم، ایجاد همبستگى، تجدید روح دینى و نشاط و جلب همکارى براى حل مشکلات عمومى دارد.
 
حجت الاسلام جلیلی با تأکید به حساسیت دشمنان نسبت به این فریضه دینی، تصریج کرد: به همین دلیل همیشه دشمنان اسلام، از نماز جمعه داراى تمام شرایط بیم داشته‌اند، چنین عبادتی علاوه بر اهداف عبادی و تربیتی، رویکردی به حکمتها و مصلحتهای اجتماعی هم چون وحدت و همدلی، تعاون و برادری، عدالت و انصاف، و صلح و همزیستی دارد./854/ت302/ح
ارسال نظرات