۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۸۳۸۰۵
وزیر امور خارجه:

طرف‌های غربی در مذاکرات دروغ خود را باور کرده بودند/ شهدای هسته ای به ما درس ایثار و مقاومت دادند

خبرگزاری رسا ـ ظریف با بیان این‌که طرف‌های ما در مذاکرات می‌دانستند که با توجه به فتوای رهبر انقلاب کشور ما سلاح هسته‌ای ندارد گفت: آنقدر دروغ ایران سلاح هسته ای دارد را تکرار کرده بودند که خودشان هم باورشان شده بود و از این ادعا کوتاه نمی‌آمدند.
محمد  جواد ظريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد جواد ظریف ظهر امروز با حضور در زنده تلویزیونی برنامه زنده رود که از شبکه اصفهان پخش می‌شود با مردم اصفهان پیرامون مسائل داخلی استان اصفهان و برخی مسائل مهم کشور نظیر مذاکرات هسته‌ای و مسائل سیاست خارجی کشور صحبت کرد.

 

وزیر امور خارجه ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره شهدای هسته‌ای گفت: همه عزت و سربلندی کشور را مدیون شهدا هستیم، شهیدان کسانی هستند که با از خودگذشتگی به ما درس ایثار و مقاومت دادند و همین الگو برداری مردم از شهدا و مقاومت مردم در مذاکرات هسته‌ای پشتوانه ما بود.

 

وی با اشاره به تکیه داشتن طرف‌های ایران در مذاکره به خصوص آمریکا بر مسأله تحریم‌ها اظهار کرد: طرف‌های ما قصد داشتند تا با استفاده از تحریم‌های گسترده‌ای که علیه کشور اتخاذ کرده بودند در برابر فشارها ما را تسلیم کنند اما ملت ایران نشان دادند که از اصول و آرمان‌ها خود و نظام مقدس اسلامی دست بردار نیستند، مردم سختی‌ها را زیر بار تحریم تحمل کردند و ما با توکل برخدا و استفاده از رهنمودها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور و مردم به این موفقیت دست پیدا کردیم.

 

باید بهانه داشتن سلاح هسته‌ای را از دشمن می‌گرفتیم

ظریف با بیان این‌که مذاکرات دشواری‌ها و مشکلات بسیاری را داشت تصریح کرد: برای ما مذاکرات دشوار و تکراری بود ولی ما مجبور بودیم برخی مسائل را تکرار کنیم تا برای پیشرفت مذاکرات راهکاری پیدا شود، ادعای طرف‌های ما سلاح هسته ای بود، ما تلاش می کردیم اگر حقیقتا این مسأله یک نگرانی است آن را برطرف کنیم و اگر بهانه است این بهانه را از دست آنها بگیریم.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب پیرامون حرمت استفاده و ساخت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی خاطر نشان کرد: علیرغم این‌که رهبر انقلاب سلاح هسته‌ای را مخل امنیت و حرام می‌دانستند ولی باید این اطمینان را برای کشورهای غربی فراهم می‌کردیم که قصد استفاده از این تسلیحات را نداریم.

 

وی در ادامه افزود: این مسائل در حالی بود که ملت ما به طرف‌های مذاکره به ویژه آمریکا به دلیل سیاست‌های که در قبال ما در دوران پس از انقلاب اسلامی اتخاذ کرده بود و همچنین تبلیغات ایران هراسی که از طریق رسانه ها به راه انداخته بود اعتماد نداشتند و این موضوعات کار را در مذاکرات حساس تر و دشوارتر کرده بود.

 

با حمایت مردم به طرف مقابل فهماندیم سلاح هسته‌ای نداریم

ظریف با بیان این‌که با حمایت مردم توانستیم به طرف‌های مقابل بفهمانیم ما سلاح کشتار جمعی نداریم و حاضر به پذیرش خواسته‌های آنان هم نیستیم اظهار کرد: پشتوانه استراتژی لبخند خودباوری در گفتمان انقلاب اسلامی و تکیه بر حمایت مردم و توکل بر خدا است، این لبخند برای ما راهبردی بود چرا که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشتند که با نرمی و به دور از تندی با طرف مقابل مذاکره کنیم، این منطق است که در مذاکره نتیجه می‌دهد.

 

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: سال‌ها پیش در آمریکا گفته بودم که ایرانی‌ها به تهدید آلرژی دارند و تا زمانی که منطقی و با نرمش و احترام با آنها صحبت شود اهل گفت‌وگو هستند و هرگز اجازه نمی‌دهند کسی آنها را تهدید کند، طرف مقابل ما در مذاکرات فضا سازی بسیار زیادی علیه ایران کرده بود و آنقدر دروغ ایران سلاح هسته ای دارد را تکرار کرده بودند که خودشان هم باورشان شده بود و از این ادعا کوتاه نمی‌آمدند.

 

وی ادعای طرف مقابل مذاکرات مبنی بر برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای را برنامه ریزی شده دانست و اظهار کرد: آنها می‌دانستند که ایران به خاطر فتوای رهبر معظم انقلاب سلاح هسته‌‌ای ندارد اما به علت برنامه‌ ریزی‌هایی که سالها انجام داده بودند حاضر به کوتاه آمدند در برابر ادعای خود نبودند و تلاش می‌کردند به راهی که سال‌ها بود می‌رفتند در راستای ایران هراسی ادامه دهند.

 

علت ناراحتی نتانیاهو شکست خوردن برنامه ایران هراسی او است

ظریف با بیان این‌که علت اصلی ناراحتی نتانیاهو مشخص شدن دروغ بودن حرف‌های او راجع به ایران و شکست خوردن برنامه‌های ایران هراسی او است گفت: موفقیت در مذاکرات را مدیون نگاه ویژه اهل بیت هستیم و به همین دلیل پس از پایان مذاکرات هسته ای تمام هیئت مذاکره کننده به پابوس امام رضا (ع) مشرف شدیم.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد علاوه بر این اصفهان تابلوی هم زیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی، ایثار و شهادت و استقامت و صنعت در کشور است و باید به خوبی این شهر و ظرفیت‌های آن به دنیا معرفی شود.

 

وی مهمترین مشکل اصفهان را مسأله آب دانست و بیان کرد: بحث آب زاینده رود برای دولت تدبیر و امید مهم بوده و به همین دلیل چند جلسه به این مسأله اختصاص داده شده است، تدابیری صورت گرفته است تا همه مردم اصفهان از نعمت آب استفاده کنند، امروز کشاورزان اصفهانی امکان استفاده از آب برای کشت پاییزه را دارند.

 

ظریف موضوع زاینده رود را یک مسأله ملی عنوان کرد و گفت: همه ما ایرانی هستیم و نباید به مسائل با دید رقابتی نگاه کنیم، آب موضوعی ملی است و فقط به اصفهان منحصر نشده است، یکی از اولویت های این دولت که برای آن هزینه‌های بسیاری هصرف شده موضوع آب درکشور است./1304/پ201/ج

ارسال نظرات