۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۸۴۴۲۴

«فجر» آرام رفت و محکم برگشت

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تلویزیون از عنوان «فجر» برای جشنواره بین‌المللی فیلم دفاع کرد و از اجرای جشنواره با همین نام خبر داد.
جشنواره سينماي فجر

به گزارش سرویس پیشخوانخبرگزاری رسا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تلویزیون از عنوان «فجر» برای جشنواره بین‌المللی فیلم دفاع کرد و از اجرای جشنواره با همین نام خبر داد.

 

علی جنتی که در برنامه نگاه یک حضور یافته بود درباره حذف عنوان «فجر» از جشنواره بین‌المللی فیلم گفت: «بنده شخصاً اعتقادم بر این است که «فجر» کلمه مقدسی است و منظور از آن فقط 10‌روزی که به دهه فجر مربوط می‌شود، نیست بلکه هر زمان ما، «فجر» انقلاب اسلامی است؛ به هر حال تصمیم بر آن شده است که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر با همین نام اما در زمان دیگر برگزار شود.» با اعلام وزیر کشاکشی که درباره حذف شدن نام فجر به وجود آمده بود، عملاً خاتمه یافت و عنوانی که به ناحق از جشن سینمای ایران گرفته شده بود، به آن باز گردانده شد. درپی حذف نام «فجر» از عنوان جشنواره فیلم، روزنامه جوان اولین واکنش را نسبت به این اقدام اشتباه داشت و همین واکنش بود که در نهایت به بازگشت قاطعانه «فجر» منجر شد.

 

یک تقسیم، مقدمه تفریق

با وجود اینکه هر سال بخش بین‌الملل و ملی جشنواره فیلم فجر به طور همزمان اما مستقل از یکدیگر انجام می‌شدند، اما تحت یک عنوان واحد و با نام «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» فعالیت داشتند و اخبار و گزارش‌های آنها به طور همزمان پوشش داده می‌شد. این سنت چندین ساله در بهمن سال گذشته دچار تغییر شد. سازمان سینمایی سال گذشته جشنواره سی و سوم فیلم فجر را تنها در بخش ملی یا همان «سینمای ایران» برگزار کرد و امسال بخش بین‌المللی جشنواره در اردیبهشت‌ماه برگزار شد. به دنبال جداسازی بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم فجر مسئولان سازمان سینمایی تصمیم گرفتند تا این جشنواره را از هم مجزا و به دو جشنواره مستقل تبدیل کنند. اتفاقی که با صدور حکم دبیری «جشنواره بین‌المللی فیلم ایران» برای رضا میرکریمی رسماً کلید خورد. حجت‌الله ایوبی در حکم انتصاب کریمی نوشت: جشنواره ملی فیلم فجر، جشن سال‌تحویل سینمای ملی ایران و جشنواره بین‌الملل که پس از این رویداد بزرگ برگزار می‌شود، فرصتی است استثنایی برای تبادل تجربه و اندیشه با سینمای جهان و معرفی تولیدات سالانه سینمای ایران به دوستداران نگاه ایرانی در سینما. این جشنواره به نام ایران مزین است.

 

حذف فجر و آثار پساتوافق

پسوند نام «فجر» برای جشنواره فیلم که از همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، نشانه‌ای از پیوند سینما با انقلاب اسلامی بود و برگزاری جشنواره در ایام دهه فجر نیز نمایانگر این بود که قرار است جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشن سینمای انقلاب باشد. گرچه منتقدانی مانند سعید مستغاثی معتقدند: جشنواره فیلم فجر هیچ نسبتی با فجر انقلاب نداشته است، از این‌رو برداشتن عنوان فجر شاید بهتر باشد؛ چراکه این عنوان هیچ ربطی به محتوای آثار ندارد. در واقع ذیل عنوان جشنواره فیلم فجر یک مشت فیلم سیاه، ناامید درباره مضامینی چون فقر و دزدی را به نمایش می‌گذارند و وقتی فیلم نسبتی با جشنواره فیلم فجر ندارد، بهتر است عنوان را برداریم.

 

اولین دوره جشنواره در سال 61 تنها شامل بخش ملی می‌شد و از سال 74 بود که عنوان بین‌الملل به جشنواره اضافه شد و امسال ورود جشنواره فجر به سومین دهه برگزاری بین‌المللی خواهد بود که سابقه‌ای در خور توجه برای یک جشنواره به شمار می‌رود. این جشنواره سال‌ها به عنوان پرچمدار سینمای بعد از انقلاب، ویترینی از تولیدات و تحولات سینمای ایران در بعد داخلی و زنده نگه‌دارنده نام سینمای انقلاب اسلامی ایران در سطح بین‌المللی بوده است و حذف ناگهانی این سابقه در بخش بین‌المللی آن تعجب‌آور بود.

 

با حذف عنوان «فجر» سابقه 33 ساله این برند سینمایی حذف می‌شد. برخی از رسانه‌ها معتقدند این اقدام در راستای اقدامات «پساتوافق» باشد مخصوصاً اینکه رئیس سازمان سینمایی درباره شرایط پساتوافق گفته بود: سینمای ایران که قبلاً تنها از طریق یک پنجره می‌توانست به دنیا وارد شود، می‌تواند از در جلویی به دنیا قدم بگذارد.

 

اما حذف فجر تبعات دیگری داشت، چندین سینماگر در مخالفت با این موضوع مصاحبه کردند. نمایندگان مجلس نیز واکنش نشان دادند. حمید رسایی، نماینده تهران گفت: حذف نام «فجر» از بخش بین‌الملل جشنواره فجر تنها به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ارتباط پیدا نمی‌کند، اصلاً چنین چیزی صورت نمی‌گیرد، چراکه برنامه‌هایی که در دهه فجر تدارک دیده می‌شود، اختیار برگزاری یا عدم برگزاری آن تنها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، حالا که زمان برگزاری بخش بین‌الملل فیلم فجر با تغییراتی مواجه شده است، حذف نام «فجر» از جشنواره بین‌الملل قابل تحمل نیست. لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس به این مسئله ورود خواهند کرد. حجت‌الاسلام پژمانفر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نام «فجر» حاکی از رویکرد انقلابی یک رویداد محسوب می‌شود و مسئولان وزارت ارشاد باید مانع از از بروز این اتفاق اخیر نامناسب شوند. اکنون با مخالفت صریح وزیر دیگر لزومی بر ورود نهاد‌هایی مانند مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و مهم‌ترین جشنواره فیلم کشورمان باز هم با همان نام آشنای «فجر» فعالیت خواهد کرد./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

 

 

ارسال نظرات