۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۴۸۳۴
رحیم پور ازغدی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به جریان شناسی دینی/ اهمیت آشنایی با بدعت های معاصر در عرصه دین

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر گروهی و در هرجا که به امر دین و شریعت بخواهند بدعت جدیدی در دین و یا ضربه‌ای به مقدسات اسلام بزنند باید با استقامت کامل مقابل آن ایستاد.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سلسله نشست های گروه سوم از هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی با حضور حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز دهم شهریور در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

 حسن رحیم پور ازغدی به بیان اهمیت فعالیت های فرهنگی در مساجد با نگاهی به تاریخ اسلام ومواجه پیامبراکرم (ص) با دو نوع رویکرد متفاوت در مقابل مسجد و فرهنگ همراه با تمدن سازی و جریان شناسی فرهنگی پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشریح داستان جالوت و پیروزی سپاه داوود در جنگ با این طغیان گر اظهار کرد: با خواندن قرآن می بینیم که در طول تاریخ جبهه حق همیشه پیروز میدان بوده است و خداوند بعد از پیروزی حکمت و ملک به آنها عطا کرده است و ما باید امروز از خداوند پایداری و مقاومت را طلب کنیم و با توکل به خدا  به صورت علنی در مقابل ظلم و جور بایستیم.

وی اظهار کرد: تفکیک این دو دیدگاه از قرآن شروع می شود چرا که قرآن به ظاهر مسجد و جسم به آن قانع نیست به طوری که برخوردی که پیامبر (ص) با مسجد ضرار کردند هیچ کس جرأت این کار را نداشت و این اقدام اولین هشدار از جانب پیامبر (ص) بود که کسی حق نداشته باشد از فضای مسجد در جهت عکس دین استفاده کند و اگر چنین شد باید آن مسجد را به زباله دان تبدیل کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اگر مسجدی در خدمت شرک و توجیه ظلم قرار گرفت باید با آن مبارزه کرد، افزود: افراد مذهبی انقلابی مجاهد با افراد مذهبی انقلابی که قاعد هستند مساوی نیستند و در حقیقت این ها دو جریان دینی متفاوت اند.

وی با بیان این که مومنانی که تماشاچی هستند و فقط اهل نماز و قرآن و خدمت رسانی به زوار هستند اجرشان نسبت به مجاهدین در راه حق بسیار ناچیز است، اظهار داشت: اگر لشکر 20 میلیونی زوار اربعین و یا حداقل یک چهارم آنها مجاهد باشند می توانند تمام رژیم های فاسد عالم را به پایین بکشانند.

بدعت های معاصر

وی در ادامه به تشریح بدعت های معاصر در شناخت دین و ائمه اطهار(ع) پرداخت و  بیان داشت: یک نوع مکتب حسینی است که در اماکن مذهبی همچون مساجد و حسینیه ها مطب سازی و بدعت هایی را علیه ائمه (ع) ایجاد می کنند که می توان به افرادی اشاره کرد که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی دست به کارهایی چون قمه زنی و یا خوردن شیشه می زنند که در حقیقت این افراد در دین اسلام و مذهب تشیع انحراف ایجاد می کنند و مذاهب و ادیان دیگر را نسبت به اسلام و تشیع بدبین می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که ادیان غیر اسلامی و مذاهب غیر شیعی با دیدن عزاداری شیعیان برای ائمه(ع) بگویند که این کار عاقلانه و اخلاقی است و در حقیقت عزاداری برای ائمه اطهار(ع) بازتاب عشق حقیقی شیعیان به همه جهانیان با هر مذهب و دینی باشد.

وی خطاب به کسانی که توهین به ادیان و مذاهب دیگر را حب اهل بیت (ع) می دانند، تصریح کرد: نباید حتی به مشرک بت پرست و چه بسا به بت های آنان اهانت کرد چرا که کمترین نتیجه و کمترین ضرر این اقدام این است که آنان نیز در مقابل به خدا و دین خودتان نیز فحش و ناسزا می گویند و با این کار در حقیقت زمینه را برای توهین به مقدسات دین اسلام مذهب تشیع و ائمه (ع) فراهم می کنند.

 این استاد حوزه و دانشگاه درباره معنای تقیه گفت: تقیه فریب و پیچاندن دشمن و در حقیقت یک مبارزه مخفی علیه دشمن است ولی برخی این را به عکس معنی می کنند و فکر می کنند تقیه گول زدن خود است.

وی با بیان این که برخی در زمان پیامبر (ص) و یا ائمه (ع) از تقیه سوءاستفاده می کردند، گفت: تقیه برای حفاظت از مومنین است که خونی ریخته نشود ولی برخی در واقع کربلا به بهانه تقیه از حضور در میدان نبرد علیه دشمن سرباز زدند در صورتی که تقیه زمانی است که هنوز جنگی رخ نداده است و برای جلوگیری از جنگ تقیه می کنند.

دیدگاه دو دسته افراد نسبت به دین

رحیم پور ازغدی به دیدگاه دو دسته افراد نسبت به دین اشاره کرد و افزود: عده ای از دین به عنوان ابزار استفاده می کنند و برخورد ابزاری با آن دارند که وهابیون در این دسته قرار گرفته اند ولی تیپ دیگر از افراد دین را هدف می دانند و برخورد آنان با دین گزینشی نیست.

وی در تفکیک اسلام بیان داشت: امروزه ما دو اسلام پابرهنگان و سرمایه داران داریم که در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و کسانی که طرفدار اسلام ناب محمدی هستند بایستی افرادی را که طرفدار اسلامی سرمایه داری، مستکبرین، عیاشی، اسلام منافقین و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند را طرد کنند و حتی آبروی آنان را ببرند.

وی بیان داشت: ما باید طرفدار اسلامی باشیم که قدرت های جهان را ذلیل می کند اسلامی که پرچمداران آن مظلومان و مستضعفان هستند اسلامی که کنار فقرا می ایستد به طوری که امام خمینی (ره) توصیه کرده اند که به افرادی که طرفدار فقرا هستند و طعم فقر را چشیده اند برای مسؤولیت در نظام اسلامی انتخاب کنید.

تعالیم قرآنی کاربرد مقطعی ندارد بلکه همیشگی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  افزود: بسیاری از مذهبی‌ها و مومنین در جامعه امروزی برداشت کاربردی از قرآن دارند و تصور می‌کنند تعالیم قرآن محدود به زمان و مکان خاص است.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: بعضی از اهل مسجد فقط به عبادت و نماز و روزه و اجرای احکام شرعی می‌پردازند و در زمینه جهاد و فداکاری برای دین پیشقدم نمی‌شوند، اما دسته دوم گروهی هستند که دغدغه دین دارند و حاضرند برای آن فداکاری کنند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هر گروهی و در هرجا که به امر دین و شریعت بخواهند بدعت جدیدی در دین و یا ضربه‌ای به مقدسات اسلام بزنند باید با استقامت کامل مقابل آن ایستاد.

وی هدف از ایجاد مسجد و فعالیت مسجدی را وحدت و اتحاد و برادری عنوان کرد و افزود: اگر به اسم مسجد، فریاد تفرقه و جدایی در بین مسلمانان و مسجدیان به وجود آید آن مسجد و آن فریاد هر دو به اسلام و مسلمین خیانت کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید از وهن تعالیم و ارزش‌های اسلامی جلوگیری کرد، اظهار داشت: خیلی از دین‌داران فکر می‌کنند با ابراز عشق و علاقه‌ای که به ظاهر و با بعضی از رفتار به اسلام و دین می‌کنند باعث تقویت و گسترش دین می‌شوند در صورتی‌که در جهت توهین و تخریب مقدسات اسلامی گام برمی‌دارند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر نتیجه آیات قرآن و تعالیم قرآنی را امروزه در زندگی فردی و اجتماعی مشاهده نمی‌کنیم و اگر از قرآن عبرت‌های لازم را فرا نمی‌گیریم باید بگوییم که قرآن را به خوبی نفهمیده‌ایم.

وی در ادامه سخنانش از دین به‌عنوان هدف در زندگی یاد کرد و افزود: بعضی‌ها دین را وسیله‌ای برای رسیدن به زندگی راحت و بی‌دردسر و بدون دغدغه می‌دانند در صورتیکه دین هدف است نه وسیله، و هدف نهایی دین توحید، اجرای عدالت و تحقق ارزش‌های اسلامی است.

 رحیم پور ازغدی اضافه کرد: مسلمان و دین‌داری که دین را هدف بداند برای آن جانفشانی می‌کند اما کسی که دین را تنها وسیله می‌داند فقط بدنبال اجرای احکام و دستورات آن است و اصطلاحاً دغدغه دینی نخواهد داشت.

وی در بیان اسلام اشرافی‌گری، اسلام سرمایه‌داری، اسلام سازش کارو اسلام عبادی و گفت: مقابله با ظالمان، حمایت از مظلومان، شهادت، جانفشانی، مبارزه برای عدالت و جهاد بستگی به نگرش انسان به دین دارد و دینی که وسیله زندگی قرار گیرد هرگز سعادت و سلامت دنیوی و اخروی انسان را تأمین نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه اشاره کرد: اکنون که بعد از گذشت 14قرن از نزول قرآن و دین اسلام می‌گذرد باید اعتقاد راسخ داشت که تعالیم قرآنی دقیقاً برای دنیای امروزه مسلمانان و بلکه جهانیان آمده است و قضایا و مباحث قرآنی محدود زمان و مکان نیست زیرا قرآن کتاب انسان‌سازی و تربیت انسان خداپرست است.

وی خطاب به فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تأکید کرد: اگر مسجد و کانونی بخواهد موفق باشد باید به جریان‌شناسی دینی و مسجدی به معنای واقعی آن توجه کند زیرا مسجد محل مقدسی است که انسان‌های سازنده و دین‌دار حقیقی باید از آن بیرون آیند.

رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: درس‌های قرآن و آیات نورانی آن پیام‌های زیبایی برای دین‌داران دارد و یکی از این درس‌ها این است که ایمان واقعی، اطاعت از رهبری و فرمانده، صبر در برابر مشکلات و ایمان داشتن به هدف و مقصد، رمز موفقیت و پیروزی جبهه دین بر جبهه کفر و الحاد و استکبار است.

گفتنی است، هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی در دو گروه برادران و خواهران برگزار می شود که دوره برادران از تاریخ 31 مرداد در سه دوره پنج روزه و خواهران نیز از 15 شهریور در دو گروه چهار روزه برگزار خواهد شد.

هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی با حضور 2500نفر از اعضا و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از 31مرداد لغایت 21شهریورماه سال جاری در مشهد مقدس در حال برگزاری است./934/پ201/ش

ارسال نظرات