۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۸۵۱۵۹

افشای هماهنگی امارات و آمریکا برای جدایی جنوب یمن

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان با استناد به برخی از اظهارات مقامات اماراتی و نیز تحولات میدانی اعلام کردند اختلافات عربستان و امارات بر سر یمن ادامه دارد و آنها نتوانسته‌اند در این موضوع به نظری مشترک برسند.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، امارات عربی متحده تاکنون موضع خود را در قبال اتهاماتی که می‌گوید این کشور طرح تقسیم یمن (جنوب یمن) را در دست دارد، اعلام نکرده است به ویژه پس از اظهارات مسؤولان نزدیک به امارات درباره جدایی جنوب یمن مانند آنچه در سابق بود، مثل سالهای قبل از یمن یکپارچه در سال 1990.

 

بر اساس گزارش وبگاه خبری «الیمن الغد»، رسانه‌های اماراتی نیز با مسأله جدایی جنوب یمن و تعامل با آن مانند امری واقعی برخورد می‌کنند؛ گامی که تلاش می‌کند افکار عمومی را برای این امر آماده کند و این با دیدگاه رهبری ائتلاف عربی علیه یمن یعنی عربستان و دیگر اعضای ائتلاف مذکور و حتی جامعه بین‌المللی مطابقت ندارد.

 

حیدر أبو بکر العطاس، مشاور عبد ربه منصور هادی رییس‌جمهور مستعفی یمن آخرین شخصیتی یمنی که میهمان شبکه اماراتی «اسکای نیوز» شد در این باره گفت: وحدت یمنی که در سال 1990 محقق شد دیگر به پایان رسیده است.

 

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند خواست امارات این است که بر مناطق «عدن»، «حضرموت»، «المهره»، «شبوه» و دیگر استان‌های جنوبی از نظر نظامی تسلط پیدا کند اما به «تعز» (نزدیک به یمن نزدیک) نشود و این موضوع از خواست امارات برای تقسیم امارات به شمال و جنوب پرده برمی‌دارد.


 چه بسا اظهارات ضاحی خلفان، معاون ریاست پلیس دبی نیز از این طرح پرده بردارد هنگامی که در توئیت‌هایی به تقسیم یمن به سه بخش یمن جنوبی، شمالی و میانی فراخواند. اما آنچه مشخص است این است که عربستان در حال حاضر و آینده برای حفظ امنیت راهبردی خود به هیچ وجه به تقسیم یمن نمی‌اندیشد به ویژه اینکه مرزهای شمالی، شرقی و جنوبی آن چسپیده به یمن هستند.

 

تسلط نظامی واضح امارات در جنوب یمن

 

در ادامه این گزارش آمده است: کارشناسان درباره خواست امارات برای تسلط نظامی و ایجاد مراکز رسانه‌ای و سیاسی در جنوب یمن و عدن هشدار دارند به ویژه اینکه اخیرا مشخص شده صدها نظامی اماراتی با همکاری 3 گردان یمنی نظارتی کامل بر وضعیت نظامی و امنیتی عدن دارند. آنچه بسیاری نمی‌دانند این است که منصور هادی به امارات چراغ سبز داده تا در حضرموت، مهره، شبوه و دیگر مناطق جنوب آزادی عمل داشته باشد.

 

وبگاه مذکور به نقل از یک مقام آگاه یمنی افزود: آمریکایی‌ها برای مقابله با القاعده با ابوظبی به ویژه در حضرموت هماهنگی کرده‌اند و عبدالرحمن الخلیلی، فرمانده منطقه اول نظامی در حضرموت دو ماه پیش به ابوظبی فراخوانده شدند تا در این خصوص هماهنگی کنند.

 

جدایی شمال برای تقویت علی عبدالله صالح و انصارالله است

 

الیمن الغد در ادامه گزارش خود مدعی شد که این خواست امارات (جدایی جنوب از شمال) در راستای تقویت علی عبدالله صالح، رییس‌جمهور پیشین یمن و انصارلله است. این وبگاه خبری نوشت جدایی شمال با اکثریت زیدی از بقیه مناطق یمن با اکثریت شافعی این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که انصارالله و علی عبدالله صالح با ابوظبی در ارتباطند و این اقدام در راستای تقویت آنها صورت می‌گیرد که تهدیدی برای عربستان است./994/ب101/د

ارسال نظرات