۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۲۸۵۲۵۸
رحیم پورازغدی:

استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی ممکن نیست/ برخی برای نفی استقلال تئوری پردازی می کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته دانشگاه با اشاره به اهمیت استقلال اقتصادی یک ملت، گفت: استقلال سیاسی یک ملت بدون استقلال اقتصادی ممکن نیست.
حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی استاد حوزه و دانشگاه در دوره آموزشی «اولی الابصار» با موضوع تحلیل تاریخ اسلام که به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع) و همکاری بنیاد علمی فرهنگی حیات برگزار شد، گفت: مگر ممکن است به لحاظ اقتصادی یک ملت وابسته باشد و در زمینه سیاسی مستقل باشد، استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی ممکن نیست، وابستگی اقتصادی ما به غرب اجازه اینگونه سخن گفتن را به آنان می دهد، یعنی قدرت اقتصادی تعیین کننده لحن سخن گفتن دشمن با ملت ها است.

 

امام عصر جانشین خدا است نه شیطان و استکبار جهانی
رحیم پورازغدی با اشاره به تفکرسرمایه داران غرب، گفت: سرمایه داران غرب مدعی اند دیگران به تولید ملی نیاز ندارند و اسمش را تقسیم کار جهانی می گذارند، این یکی از نظریه‌های  جدید علیه اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی است، تقسیم کار جهانی به این معنا که کشورهای مختلف به دلیل داشتن منافع مختلف باید با یکدیگر همکاری کنند بدون اینکه کسی بر دیگری سلطه داشته باشد بیان می شود، پس از ظهورامام عصر(عج) همه جهان دارای منزلت و برابر خواهند شد، ما قائل به دهکده جهانی هستیم ولی کدخدا باید جانشین خدا باشد نه شیطان و استکبار جهانی.

 

وی افزود: برخی در داخل مقاله نوشته اند که استقلال توهم است و باید در اختیار کدخدای جهان بوده و آنها رییس بوده و نباید مرگ برکدخدا بگوییم، اینها به شکل آکادمیک این نظریات را بیان می کنند و مدعی اند توسعه بدون غرب امکان ندارد، دلیل این ادعا را  قدرت و تکنولوژی موجود در اختیار آنان می دانند، بنابر نظر این افراد باید پذیرفت که آنها رییس بوده و این منطق جهانی شدن است، از منظر آنان خودکفایی مسخره است و به بیان دیگرهیچ ملتی نمی تواند خودکفا شود.

 

استاد برجسته دانشگاه با بیان اینکه از منظر برخی خودکفایی یعنی انزوا، ابراز داشت: این نظر صحیح نیست، عدم سلطه پذیری یعنی خودکفایی و نباید اجازه تحقیر وغارت به آنان داد ومنافع ملی قربانی کمپانی آنان شود، استقلال یعنی ما برده شما نخواهیم شد، رابطه باید برابر شود و تعامل جهانی در این تفکر اشکالی ندارد.


وی افزود: شکل تجارت در 5 سال آینده به کلی طوری تغییر خواهد کرد که در طول تاریخ بشرسابقه نداشته است، البته محتوا همان است، ربا، استثمار و احتکار همان خواهد بود، در حال حاضر تجارت جهانی چسبیدن به اقتصادهای کوچک معنا می شود، اینکه می‌گویند غلبه بر این سیستم امکان پذیر نیست صحیح نمی باشد.
 
رحیم پورازغدی با بیان اینکه دشمن در برجام می خواهد این کار را یک تحول بزرگ تلقی کند، گفت: مقامات آلمانی از عدم اجازه ورود گروه کنسرت رژیم صهیونیستی به ایران ابراز نگرانی کردند، آنها می خواهند القا کنند توافق در تمامی زمینه ها اثر گذاشته شده است، اگر اجازه دهیم نبض بازار و نظام اقتصادی دردستان آنان قرار گیرد اجازه داده ایم آنها در سیاست و فرهنگ ما تاثیر بگذارند.

 

وی افزود: وقتی ما با دشمن قطعی خود دست می دهیم و قدم می زنیم آیا می توانیم بگوییم مرگ برتو، این دشمن ما بوده و می داند چکارکند، این عکسها و فیلم ها در جهان چه تاثیری می گذارد.

 

استاد برجسته دانشگاه با بیان اینکه رفتار دشمن دوگانه است، تصریح کرد: آنها به اسم منافع ملی جلوی تشکیل بلوک های مقابل ملی را گرفته و به اسم ساختار نظام بین الملل، جهانی شدن را بیان می کنند. 
 

وی با اشاره به اهمیت کار کردن در اسلام، گفت: در روایت داریم کار برای سلامت جسم نیاز بوده و بیشتر بیماری ها به علت کم کاری بدن است و همچنین برخی بیماری ها فقط متعلق به فقرا است، در روایات داریم برای عزت اجتماعی و خودکفایی از دشمنان باید کار انجام شود، این فعالیت ها شامل مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می شود، روایت داریم برخی گناهان جز با کار کردن بخشیده نمی شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آثار تربیتی کار و فعالیت اجتماعی، تصریح کرد: گفته می شود هرکجا کار نباشد فساد ایجاد می شود، پیامبراکرم(ص) پس از بازگشت از جنگ با روم به یک فرد کارگری به علت پیری نتوانسته به جنگ برود می فرمایند؛ چون نتوانسته ای به جنگ بیایی این ابزار کارگری کاری می کند تا آتش جهنم تو را لمس نکند، باید بدانیم اصراف گران و مصرف گران به جهنم خواهند رفت.

 

وی افزود: از امیرمومنان(ع) روایت شده خداوند گناه برخی گناه کاران را به دلیل کار زیاد می بخشد، مساله توصیه به کار ابعاد مختلفی دارد.

 

رحیم پورازغدی با بیان اینکه برخی مدعی اند هرکس کار می کند مدرنیته زده است، اظهار داشت: در مقابل تفکر سرمایه داری وجود دارد، آنها می‌گویند کار فقط برای سود است ولی نفس این دوتفکر به جهنم ختم می شود.

 

استاد برجسته دانشگاه با اشاره به نظر اسلام در مساله کارکردن، گفت: اسلام  کارکردن را عملی معنوی تلقی کرده و فقط به سوی سود نمی داند، امام راحل(ره) تفکر عدم توانایی داخلی مبنی بر نبود توانایی کار و خودکفایی را ضربه بزرگ رژیم پهلوی می دانستند، در آن زمان برخی برای درمان کوچکترین بیماری باید به خارج می رفتند، امام(ره) مدعی است انقلاب یعنی پیشروی و پیشرفت در در همه رشته ها.

 

وی افزود: امام خمینی(ره) بر دانشگاه اسلامی تاکید داشتند، در زمان پهلوی هدف آموزش در دانشگاه بزرگنمایی غرب بوده است، اگر بخواهیم اسلام با حکومت الله اجرا شود باید دست استثمار در خارج و داخل را قطع کنیم، تلاش دشمن این است که مردم از خودکفایی مایوس شوند.

 

رحیم پورازغدی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: متاسفانه به بیانات و آثار متفکران اسلامی در نظریه پردازی های اقتصاد پرداخته نمی شود، متفکران مسلمان در مسایل اقتصادی قرن ها قبل صحبت کرده اند، خواجه نصیر در 8 قرن پیش که به عنوان یک فیلسوف و متکلم شناخت می شود یک اقتصاددان عالم است.
 

وی افزود: وی  در زمینه ارزش کار و مقدار انجام کار نظریاتی دارد، خواجه ارزش طلا و کالای دیگری را مقایسه می کند و می گوید اگر بهای مقداری صندلی و پارچه ای با طلا برابر شود یعنی ارزش صدنلی با پارچه یکسان است، وی در مفهوم پول و کار بحث می کند، بحثت هایی در رابطه با اینکه چطور می شود ارزش پول را حفظ کرد، باید توجه شود در آن زمان فقط سکه نقره و طلا بود و پول کاذب درمیان نبود همچنین این فرد مسلمان در رابطه به پول اعتباری نیز صحبت می کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه متفکران مسلمان در رابطه با ارزش کار در زمان های مختلف بحث می کردند، تاکید کرد: به طور مثال می گفتند آیا تولید ماست در تابستان و یا زمستان یکی است، یک اقتصاددان اسلامی فقط در رابطه با مسائل اقتصادی سخن نمی گوید بلکه از بعدهای دیگر مانند اخلاق، تربیت و سیاست نیز سخن به میان می آوردند، اگر بخواهیم علوم را دسته بندی کنیم تعلیم و تربیت در راس قرار خواهد گرفت.

 

هدف همه علوم از جمله نظری و عملی سعادت انسان است
وی افزود: اگرعلم این‌گونه طبقه بندی شود رفتار مردم انسانی تر خواهد شد و دیگر بحث جدایی دین از سیاست به میان نمی آید، هدف همه علوم از جمله نظری و عملی سعادت انسان است، اگر چنین شد علوم به تعلیم و تربیت می پردازد و دیگر مسائل دراین زمنیه باید نظر خود را تبیین کنند.


رحیم پور ازغدی با بیان اینکه این سخنان در 8 قرن پیش بیان شده است، گفت: خواجه می گوید قسمتی ازدرآمد باید مصرف و بخش دیگر پس اندار شود که اگر چنین نباشد جامعه فقیر خواهد شد.


استاد برجسته دانشگاه با اشاره به اصل سوم اسلام در رابطه با حساسیت  در باب کار ملی و مرز حقوق ملت، ابراز داشت: اصالت در کار کردن و اهمیت کاراست، امیرمومنان(ع) می فرمایند؛ مردم باید زندگی خود را تقسیم بندی کنند، قسمتی برای عبادت، قسمتی برای تامین معاش خانواده و بخشی برای تفریح، لذت و خوشگذرانی، اگراین اعمال در مسیر درست باشد پاداش الهی خواهد داشت.


وی افزود: امیرمومنان می فرمایند؛ هیچ تلاشی درعالم ارزشش به اندازه ارزش کار کسی که از خانه برای خدمت به خانواده، فرزند و جامعه اش بیرون می رود نخواهد بود، این بالاترین عبادت است.811/پ201/ج

ارسال نظرات