۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۲۸۵۳۶۲

نهایی شدن توافق یک میلیاردی تسلیحاتی از سوی اوباما و ملک سلمان

خبرگزاری رسا ـ پادشاه عربستان سعودی در سفر امروز (جمعه) به واشنگتن درباره یک قرارداد تسلیحاتی یک میلیارد دلاری که عمدتا شامل موشک‌های جنگنده‌های اف-۱۵ است، گفت‎وگو خواهد کرد.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پنتاگون در حال نهایی ساختن یک توافق تسلیحاتی یک میلیارد دلاری با عربستان سعودی است تا این کشور را در نبرد علیه داعش و نیز جنگ یمن کمک کند. روزنامه نیویورک‌تایمز این خبر را به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرده و می‌‌نویسد هدف از این توافق مطمئن ساختن عربستان سعودی درباره تفاهم هسته‌ای است که بین ایران و گروه 1+5 منعقد شده است.

 

مقامات می‌گویند جزئیات این توافق پیش از سفر ملک سلمان به آمریکا نهایی خواهند شد. این توافق باید قبل از اجرایی شدن از سوی کنگره نیز تصویب شود.

 

انتظار می‌رود اوباما و سلمان درباره آموزش‌های نظامی بیشتر که نیروهای آمریکایی برای سعودی‌ها ارائه خواهند کرد نیز گفت وگو کنند.

 

این توافق تسلیحاتی، اگرچه بزرگترین توافق بین آمریکا و عربستان سعودی نیست، اما در دوره‌ای منعقد می‌شود که دولت اوباما به متحدین عرب خود وعده داده که از آنها در برابر آنچه تهدید ایران می‌نامند، پشتیبانی خواهد کرد.

 

مقامات می‌گویند که این توافق تسلیحاتی شامل هواپیماهای جنگنده نخواهد بود و تأکید کردند تنها مقصد جنگنده‌های پیشرفته اف-‌35 آمریکایی در خاورمیانه فعلا رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 

این مقامات گفته‌اند که فروش تسلیحات به سعودی‌ها عمدتا شامل موشک‌هایی خواهد بود که در جنگنده‌های اف-15 مورد استفاده قرار دارند. اما یک مقام ارشد می‌گوید "طیفی از دیگر گزینه‌ها برای ارتقاء توان دفاعی سعودی" مورد بحث قرار خواهند گرفت.

 

اشتون کارتر در دیدار ماه جولای با ملک سلمان که در یکی از کاخ‌های وی در جده برگزار شد این قرارداد تسلیحاتی را مورد بحث قرار داد. کارتر امروز (جمعه) نیر با شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر دفاع و قائم‌ مقام ولیعهد، در واشنگتن دیدار خواهد کرد.

 

این قرارداد تسلیحاتی در حالی منعقد می‌شود که عربستان تحت انتقاد شدید گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته که می‌گویند دولت آمریکا به عملیات‌های جنگی عربستان در یمن کمک می‌کند. عملیات‌هایی که تاکنون منجر به مرگ تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی یمنی شده است.

 

گروه پزشکان بدون مرز در ماه گذشته میلادی اعلام کرد حملات هوایی عربستان به مناطق مسکونی در شهر تعز در جنوب غربی یمن منجر به مرک 65 غیرنظامی، شامل 17 نفر از اعضای یک خانواده، شده است./982/ب101/د 

ارسال نظرات