۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۸۵۵۲۲
معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه:

اخلاق دینی، عامل نشاط مضاعف تحصیلی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصلی نژاد، با تأکید بر نشاط تحصیلی، گفت: ترویج اخلاق فردی و اجتماعی در میان حوزه‌ها بر افزایش نشاط علمی حوزه ها مؤثر است و همدلی و همزبانی را در این میان می افزاید.
تهذيب نفس
حجت الاسلام سید ودود اصلی نژاد، معاون تهذیب حوزه علمیه طالبیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اخلاق را جزء لاینفک مسلک طلبگی دانست و اظهار داشت: تطبیق اخلاق شخصی با خلق نبوی باید مورد توجه یک طلبه فاضل باشد.
 
وی اخلاق اسلامی را حد نهایت مکارم اخلاق در میان بشر عنوان کرد و ادامه داد: همان طور که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند، بعثت ایشان برای اتمام و تکمیل کرامت ها اخلاقی و ترویج اخلاق در میان انسان ها می باشد.
 
این استاد حوزه با اشاره به عناوین اخلاقی مورد تأکید دین مبین اسلام، ابراز داشت: اخلاق یعنى حلم و بردبارى، صبر و مقاومت، صدق و صفا، شجاعت و فداکارى، طهارت و پاکدامنى، پرهیز از قول به غیر علم، پرهیز از غیبت و از تهمت است.
 
وی افزود:  اگر چنانچه ما چیزی را به کسی نسبت بدهیم که در او نیست، این می‌شود تهمت، اگر چنانچه چیزی را بگوئیم که به آن علم نداریم؛ مثلاً یک شایعه است، این کمک کردن به شایعه است، این شایعه‌پردازی است و پرهیز از آن ضروری است.
 
حجت الاسلام اصلی نژاد با اشاره به اهداف والای دین مبین اسلام، تصریح کرد:  تزکیه‌ی نفوس، تطهیر دلها، والاکردن اخلاق بشری، نجات دادن انسان از مزبله‌ی گرفتاری‌های اخلاقی و ضعف‌های اخلاقی و شهوات نفسانی و دیگر موارد که مورد تأکید دین مبین اسلام است، این، یک مقصد و یک هدف والا است.
 
وی اخلاق را لازمه زندگی متکامل انسانی خواند و اذعان داشت: همان طور که قانون و تربیت عقلانی لازمه زندگی متکامل انسانی است، اخلاق نیز، نیاز یک چنین زندگی است، دین مبین اسلام فاتح قله های اخلاقی و تربیت عقلانی و اخلاقی بشر است.
 
معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه عناوین اخلاقی و چهارچوب‌های عملی را نشان از اهتمام اسلام عزیز به اخلاق دانست و افزود: خاستگاه اخلاق فطرت انسانی است، از این رو تعمق در آموزه های این دین هر انسانی را به فطرت خود متوجه و او به دین اسلام شائق می‌گرداند.
 
وی با اشاره به آغاز سالتحصیلی جدید خاطر نشان کرد: یک طلبه باید اسطوره و قهرمان اخلاق خوش باشد، و یک طلبه باید در میدان عمل اخلاقی بر اساس معیار های دینی و به دور از اخلاق ذوقی و غیر منطبق با آموزه های قرآن و سیره عملی نبوی اهل تحقیق و عمل باشد و از نعمت اخلاق اسلامی غفلت نکند.
 
حجت الاسلام اصلی نژاد با تأکید بر نشاط تحصیلی، ابراز داشت: ترویج اخلاق فردی و اجتماعی در میان حوزه ها بر افزایش نشاط حوزه ها مؤثر است و همدلی و همزبانی را در این میان می افزاید./854/302/ب3
ارسال نظرات