۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۸۵۹۳۲
حجت الاسلام وحیدپور:

والدینی که به دختران خود لباس زننده می‌پوشانند باید در قیامت پاسخگو باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حجاب بر کودکی که به سن تکلیف نرسیده واجب نیست، گفت: اما اگر پدر و مادر لباسی بر تن دختر هشت ساله خود کنند که زننده و نامناسب باشد در قیامت باید پاسخگو باشد و مسؤولیت شرعی این گناه بر عهده آن‌ها است.
حجت الاسلام وحيد پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین وحیدپور امشب در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان اینکه عده‌ای تصور می‌کنند که با رفتن به حرم اهل بیت(ع) هر خواسته‌ای که دارند باید اجابت شود، گفت: ما به اهل بیت (ع) بدهکار هستیم نه آن‌ها به ما و همچنین در زمینه برآورده شدن حاجت هر حاجتی را که خداوند به مصلحت بداند برآورده می‌کند نه هر حاجتی را که ما بخواهیم.

 

وی با بیان اینکه انسان می‌تواند در زمینه خواندن نماز، محل دفن و یا موضوعات دیگر به فرزندان خود وصیت کند، افزود: انجام وصیت منوط به این است که وصی یا وصیت شونده شرط طرف مقابل را بپذیرد و اگر پذیرفت موظف به انجام است اما اگر نپذیرفت هیچ تکلیفی بر عهده او نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: چادر واجب شرعی نیست اما موجب کامل شدن پوشش زن می‌شود و زنان اگر بخواهند با وجود شرایط سخت می‌توانند پوشش خود را حفظ کنند زیرا چادر یک ارزش است و انسان برای حفظ ارزش‌های اعتقادی خود می‌تواند هر سختی را تحمل کند.

 

حجت‌الاسلام وحیدپور ادامه داد: سرمایه و هر چیزی که انسان از آن استفاده نمی‌کند دارای خمس است و انسان اگر خانه، ماشین فرش و یا هر مال دیگری را با پولی که به آن خمس تعلق می گیرد خریده باشد باید خمسش را بپردازد.

 

وی با بیان اینکه پس انداز هم چه جاری باشد چه بلندمدت و چه کوتاه مدت خمس به آن تعلق می گیرد، اظهار کرد: حتی انسان اگر این پس انداز را به نام فرزندش انجام دهد بازهم خمس به آن تعلق می‌گیرد و پرداخت خمس به عهده فرزند می‌شود اما اگر فرزند به سن بلوغ نرسیده و صغیر است بر پدرش واجب است که از پس انداز او خمس مالش را پرداخت کند و این حکم شامل پس انداز کردن طلا و جواهری که از آن استفاده نمی‌شود هم می‌شود و طلای بدون استفاده هم خمس دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خمس و زکات به مالی که حالت پرورشی و تولیدی هم دارد تعلق می گیرد، گفت: اگر کسی به حد نیاز خود مرغ و گوسفند یا هر چیز دیگری دارد به آن خمس تعلق نمی‌گیرد اما اگر از این مال درآمد کسب کرده و کارش جنبه پرورشی دارد به آن خمس تعلق می گیرد.

 

حجت‌الاسلام وحیدپور افزود: حجاب بر کودکی که به سن تکلیف نرسیده واجب نیست اما اگر پدر و مادر لباسی بر تن دختر هشت ساله خود کنند که زننده و نامناسب باشد در قیامت باید پاسخگو باشد و مسؤولیت شرعی این گناه بر عهده آن‌ها است.

 

وی با اشاره به این ترس از مرگ از ویژگی‌های اولیای الهی بوده و ترس از مرگ اگر بتواند انسان را به جمع آوری توشه ترغیب کند سازنده است، ادامه داد: ترسی که موجب شود انسان از زندگی و امید به آینده غافل شود ترسی ناپسند و زشت است و انسان باید در زندگی به گونه‌ای رفتار کند که انگار تا ابد زنده است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: قضای نماز پدر تا حداقلی بر پسر بزرگ واجب است که از آن یقین دارد و اگر بی‌خبر باشد که پدرش نماز و روزه قضایی دارد یا نه انجام روزه و نماز بر او تکلیف نیست اما اگر بداند و در این زمینه غفلت کند تکلیفی بر عهده سایر فرزندان نیست ولی در قیامت باید در این زمینه پاسخگو باشد./837/پ202/ف

ارسال نظرات