۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۸۵۹۸۴
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری:

اقتصاد اسلامی مبتنی بر کار و درآمد حلال است/ تحقق بانکداری اسلامی لازمه برون رفت از مشکلات کنونی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان این که اقتصاد اسلامی مبتنی بر کار و درآمد حلال است، گفت: اگر بانک ‌ها بر اساس رفتارهای مبتنی بر اسلام رفتار نکنند و شرایط بانکداری اسلامی تحقق پیدا نکند مشکلات اساسی ایجاد می‌شود.
حجت الاسلام ميربد

حجت‌‌الاسلام سیدمحمد میربد، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به اهمیت بانک‌ ها در اقتصاد کشور گفت: عقود مضاربه، مشارکت، خرید و دیگر مباحث مطرح در این زمینه باید ابزاری برای ایجاد تحرک اقتصادی در جامعه باشند.

 

وی افزود: در برخی موارد پولی که از این عقود در اختیار بانک‌‌ها قرار می‌‌گیرد به ‌جای ایجاد تحرک و توسعه اقتصادی صرف دلالی می‌شود و بانک به جای ایجاد پویایی اقتصادی، واسطه‌‌گری می‌کند و این عقود پوششی برای حرکت‌‌های نامطلوب اقتصادی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام میربد گفت: پشتوانه پول، کار و تولید است، اما در کشور ما پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود و اگر بانک‌‌ها براساس رفتارهای مبتنی بر اسلام رفتار نکنند و شرایط بانکداری اسلامی تحقق پیدا نکند، مشکلات اساسی ایجاد می‌شود.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری بر ضرورت ایجاد اقتصاد «کار پایه و تولید پایه» در جامعه تأکید کرد و گفت: چون ربا، اقتصاد کار پایه نیست و درآمد تولید پایه ندارد در اسلام به شدت مذمت شده است.

 

این مقام مسؤول افزود: محتوای اقتصاد اسلامی بر اساس کار بیشتر، تلاش مدیریت شده و در نتیجه افزایش درآمد و ایجاد توسعه است که متأسفانه اقتصاد امروز ایران با این فرهنگ و محتوا فاصله دارد یعنی به جای کار، پول حاکمیت دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اقتصاد اسلامی مبتنی بر کار و درآمد حلال است و در همین راستا رفتارهای اقتصادی که بر پایه کار و درآمد حلال است مشخص ‌اند که نهادینه کردن این رفتارها ما را به یک اقتصاد مترقی می‌رساند.

 

وی چگونگی کسب درآمد، سود، سرمایه و نحوه معاش را یکی از دغدغه ‌‍‌‌های اسلام عنوان و تصریح کرد: حساسیت اخروی مسائل مالی از مسائل فردی، شخصی و حتی عبادی بیشتر است، همچون ربا که اثرات مخرب اجتماعی ‌اش از رابطه نامشروع بیشتر است.

 

به گفته این کارشناس مسائل دینی، اسلام رفتارهای اقتصادی‌ را توصیه می‌ کند که اگر به آن عمل شود ما را به یک اقتصاد توسعه یافته می ‌رساند، اقتصادی که در آن تنبلی و کسب درآمد نامشروع به منزله انحطاط در جامعه شمرده می‌شود.

 

حجت الاسلام میربد همچنین عدم استفاده از ظرفیت عظیم نیروی انسانی کشور و جریان نداشتن پول در ایجاد توسعه و تولید را از دیگر دلایل بی ‌ارزش بودن پول کشور عنوان کرد و گفت: اگر پول نفت را به ریال تبدیل کرده یا آن را صرف واردات کنیم در حق خودمان، آیندگان و اقتصاد کشور ظلم کرده‌ایم.

 

وی با بیان این که پول نفت باید 100 درصد ذخیره و به شکل مطلوب موجب ایجاد سرمایه شود، اظهار داشت: دولت نباید متولی پروژه‌های که میتوان به بخش خصوصی واگذار کرد، شود./9457/302/ب2

ارسال نظرات