۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۲۸۶۲۱۷
استاد حوزه علمیه بم:

هدایت مردم باید از دغدغه‌های طلاب باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بم گفت: ماهیت طلبگی بازگشت به رسالت انبیاء دارد و همان گونه که انبیاء الهی مایه هدایت مردم بودند، طلبه نیز دغدغه هدایت مردم به خدا را باید داشته باشد.
مبلغي در روستاي اسجيل چناران
حجت الاسلام محمد علی باقری، استاد حوزه علمیه بم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به اهداف طلبگی، گفت: ماهیت و هویت طلبگی بازگشت به رسالت انبیاء دارد و همان گونه که انبیاء الهی مایه هدایت مردم بودند، طلبه نیز دغدغه هدایت مردم به خدا را باید داشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه طلبه دنباله رو ائمه‌اطهار(ع) در رساندن مردم به خدا است، افزود: مردم در ادوار مختلف تاریخ و در اشکال متفاوت زندگی نیاز های گوناگونی دارند؛ ولکن مهم ترین نیاز مردم در هر عصر و زمانی، احتیاج آن ها به وحی و هدایت است و مردم جهان امروز بیش از هر چیز فقیر مسائل معنوی و وحیانی هستند.
استاد حوزه علمیه قائمیه بم اظهار داشت: حوزه و روحانیت به دنبال رفع عطش مردم نسبت به معارف وحیانی و دینی هستند و طلبه باید به هدایت و تبیین معارف اهل بیت(ع) به مردم بپردازد تا این نیاز مهم اشباع گردد.
وی با اشاره به سایر ابعاد یک طلبه، افزود: طلبه باید دشمن شناس خوبی باشد و بتواند با کسب بصیرت و معرفت علاوه بر آن که خود را آشنا به حربه های دشمنان کند، مردم را نیز با دشمنان دینی خود آشنا سازد و درس دشمن شناسی به مردم بدهد.
این کارشناس مسائل دینی افزود: خوب درس خواندن، کسب تقوا و داشتن روحیه اجتماعی و سیاسی از مهم ترین وظائف یک سرباز امام زمان بوده است و وی باید در هر یک از این ابعاد تلاش و برنامه ریزی جدی داشته باشد.
این استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: کسب آگاهی های سیاسی و شناخت حرکت های اجتماعی روز جامعه و خط دادان به مردم در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی از دیگر عرصه های تبلیغی یک طلبه است و این مسأله باید به گونه ای باشد که طلبه در فضاهای اجتماعی و سیاسی حرکت آفرین و مایه بصیرت افزایی باشد.
وی افزود: کسب اطلاعات سیاسی و تحلیل مسائل اجتماعی بدین معنا نیست که طلبه سیاست باز شود؛ بلکه طلبه باید طوری رفتار کند که بدون آن که به سیاست بازی، معروف شود، موثر در مسائل سیاسی باشد و در عرصه های اجتماعی نشان گر راه حق از باطل باشد.
حجت الاسلام باقری تاکید کرد: مبادا طلبه وارد بر حزب خاصی گردد و یا بر روی منبر تبلیغ حزب خاصی را بکند، بلکه او باید با فرا جناحی بودن، زمینه هدایت تمام گروه های سیاسی را فراهم کند و به راهنمایی همه مردم از هر جناحی بپردازد.
وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی و رفتار یک طلبه، گفت: وقار و اخلاق یک طلبه باید مایه الگو اطرافیان وی باشد و او باید همواره با متانت و آرامش با موضوعات برخورد کند.
استاد حوزه علمیه قائمیه بم افزود: لازم است طلبه ولی فقیه زمان خود را بشناسد، مواضع او را در مسایل گوناگون بداند و در بیان مواضع خود و هدایت دیگران از مواضع رهبری استفاده کند و آن ها را تبلیغ کند.
وی به بیان فعالیت های پژوهشی یک طلبه پرداخت و گفت: از همان قدیم معروف بوده که طلبگی از سه حالت محقق بودن، مبلغ بودن و مجتهد بودن خارج نیست و حوزه های علمیه و اساتید باید از همان ابتدا روحیه تحقیق و کار تحقیقی را در طلاب ایجاد کنند.
این استاد حوزه با اشاره به یکی از عرصه های مهم فعالیت طلبه ها، عنوان کرد: نویسندگی جز غیر قابل انفکاک طلبگی بوده و با کار تحقیقی می توان این توان و قوه را در طلبه ایجاد کرد.
وی با اشاره به آفات طلبگی، افزود: آفت طلبگی غرور، تنبلی، دنیا گرایی و خود پسندی است و بین این امور بیش از همه تکبر و غرور به حیات طلبگی آسیب جدی وارد می کند.
حجت الاسلام باقری در پایان با اشاره به سایر آفات طلبگی، گفت: بی برنامه بودن و عدم وجود برنامه ریزی در زندگی طلبه آفت دیگر طلبگی است و طلبه باید در کنار درس خود، به سایر ابعاد زندگی خود نیز رسیدگی کند و این جز با برنامه ریزی حاصل نمی شود./9704/302/ب3
ارسال نظرات