پیاده سازی اندیشههای سکولاری در نظام اسلامی خطای فاحش است
حجتالاسلام سیدحمید جزایری، مدیر گروه علمی تربیتی قرآن و علوم جامعةالمصطفی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به ضرورت تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: علوم انسانی مجموعه فراگیری از علوم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جامعه شناسی، انسان شناسی، جغرافیا، قوم شناسی، زبان شناسی، تاریخ و دیگر علوم میشود که در نوع نگرش جامعه و مسؤولان آن مؤثر است.
مدیر گروه علمی تربیتی قرآن و علوم جامعةالمصطفی، علوم انسانی اسلامی را بدیع و کارآمد خواند و اظهار داشت: در اسلام و علوم اهل بیت(ع)، علوم بدیع و قابل استفادهای وجود دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است.
وی با اشاره به رواج علوم غربی در مراکز آموزشی کشور تصریح کرد: علوم غربی در دانشگاه و مراکز عالی آموزشی با جذمیت تدریس میشود و حتی در مواقعی، صحت آیات و روایات نیز با این علوم تطبیق میشود.
حجتالاسلام جزایری، تحول در گزارههای کلان علوم انسانی را نیازمند آشنایی با علوم اسلامی و مراجعه به متون دینی خواند و تأکید کرد: اندیشمندان حوزه و دانشگاه در کنار هم میتوانند با رجوع به متون دینی در مبانی علوم انسانی و گزارههای کلان آن تحول ایجاد کنند.
وی تحول در علوم انسانی را نیازمند آشنایی با واقعیتهای جامعه و نظام اسلامی دانست و گفت: اگر بخواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم و نظر اندیشمندان غیر مسلمان را به علوم اسلامی، ایرانی جلب کنیم، باید به واقعیتهای روز جامعه توجه کنیم.
مدیر گروه علمی تربیتی قرآن و علوم جامعةالمصطفی، نظام اسلامی ایران را احیاگر حاکمیت فرهنگ دینی در حال حاضر خواند و یادآور شد: تحول باید با نگاه پشتیبانی از نظام اسلامی و ارائه محتوا و سازوکار به آن باشد؛ تا در مقابل رقبا و در جهان قابل دفاع باشد.
وی گفت: اغلب اندیشمندان در قبال نظام سیاسی خود نظریهپردازی کردهاند و این خطای فاحش است که اندیشههای سکولار و چارچوب لیبرال را در نظام اسلامی پیاده کنیم.
حجتالاسلام جزایری افزود: سمت و سوی تحول در علوم انسانی، پاسخگویی به نیازهای واقعی و ملموس جامعه اسلامی با تأسی گرفتن از آیات و روایات است که با همکاری اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید صورت بگیرد./908/ت302/ی