فرصتسوزی غم را افزایش و نشاط را کاهش میدهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام براداران بعد از ظهر امروز در برنامه سخنرانی از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه ریشه بسیاری از ناراحتیها انسان در گذشته و به خاطر فرصت سوزی است، گفت: انسان همواره به دنبال شادی خالص و بدون رنج و درد است اما تعریفی که اسلام از شادی ارائه میدهد با سایر مکاتب متفاوت است.
وی افزود: اسلام شادی را در انسان یک امر فطری دانسته و معتقد است که انسان فطرتاً به شادی گرایش دارد و خداوند هم پاسخ به این نیاز را در عالم هستی قرار داده اما اینکه بخواهد بدون هیچ زحمتی به یک شادی خالص و بدون دردسر دست یابد در این دنیای مادی ممکن نیست.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عدهای شادی را در کسب مادیات و رسیدن به لذتهای دنیوی می دانند، گفت: حضرت امیر(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند که هر کس در این دنیا پول زیاد دارد گرفتاریهای او بیشتر است و بیشتر رنج میکشد و این موضوع نشان میدهد که شادی در مادیات و رسیدن به لذتها خلاصه نمیشود بلکه ما باید به دنبال شادی نسبی باشیم که با درد و رنج هم آمیخته است.
حجتالاسلام برادران با بیان اینکه آیات زیادی در قرآن بر شادی تأکید دارند، افزود: خواندن قرآن، یاد خدا و سکوت عاقلانه همه و همه موجب شادی و نشاط در انسان میشود و شادی این حسنات از شادی های مادی پایدارتر و بدون دردسر تر است.
وی ادامه داد: ما باید زمانی که شادی و نشاطی را انتخاب میکنیم به تبعات بعدی آن هم فکر کنیم، تماشای رقص و رقصیدن شاید سبب شادی و نشاط در انسان شود ولی این امر موجب اصالت زیبایی تن شده و اگر زیبایی اصالت پیدا کرد بسیاری از خوبیهای انسان به واسطه این خصلت نادیده گرفته می شود.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رسیدن به لذت، محبوبیت و پیروزی از عواملی است که در وجود ما انسانها موجب شادی و نشاط می شود، تصریح کرد: شادی شرایطی دارد که باید رعایت شود و اگر این شرایط رعایت نشود نه تنها منجر به شادی نشده بلکه زمینه آسیب به دیگران را هم فراهم می کند.
حجتالاسلام برادران اظهار کرد: از مهمترین شرایط شادی این است که شادی های ما دیگران را محروم نکند، تعادل ما را برهم نزد، موقت نباشد و از همه مهمتر اینکه موجب ناراحتی و رنج دیگران نشود.
وی یادآور شد: اگر انسان اهل وفا نباشد نمیتواند شادی و نشاط را در جامعه گسترش دهد و یکی از شرایط گسترش شادی در اجتماع وفاداری به اصول انسانیت و اخلاق است./837/ت302/ی