۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۸۶۵۴۳
با حضور کارگردان فیلم سربه مهر؛

نشست بررسی دشواری های ساخت فیلم با مضامین دینی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی دشواری های‌ساخت فیلم با مضامین دینی با حضور هادی مقدم دوست کارگردان فیلم سربه مهر برگزار شد.
سينماي ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هادی مقدم دوست کارگردان سینما و فیلم سر به مهر در نشست تخصصی با عنوان «بررسی دشواری های ساخت فیلم با مضامین دینی» که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات برگزار شد، با اشاره به موضوع فیلم دینی گفت: در حوزه سینمای دینی در کشوری که مردم آن مسلمان هستند و دغدغه دین دارند هر فیلمی را می‌توان فیلم دینی نامید.

 

وی با اشاره به اهمیت آموزش در فیلم نامه نویسی اظهار داشت: راه اندازی دبیرستان سینمای دینی به عنوان پیشنهادی است که در این زمینه مطرح می شود؛ بچه های نخبه می توانند وارد عرصه سینما شوند و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود تا افراد نخبه و درجه یک و با اعتماد به نفس بالا وارد عرصه سینما شوند.

 

کارگردان فیلم سر به مهر با بیان اینکه سینما زبان خودش را تغییر نمی دهد و دلیل آن عدم تسلط به زبان سینما است، گفت: در واقع ما احساس می کنیم که ایراد از زبان است، واقعیت این است که اگر زبان عوض شود مشکل حل نمی شود لذا ساده ترین راه این است که باید زبان را یاد گرفت چرا که زبان سینما را به اندازه لازم و کافی بلد نیستیم، اگر دغدغه ای داریم و می خواهیم این دغدغه را به زبان سینما بگویم بلد نیستم.

 

مقدم دوست با بیان اینکه حوزه دین تنها آیین و شعائر دینی نیست، گفت: مفاهیم دینی هم مهم است، اصول دین در عناصر داستان توحید باعث می شود که داستان خلق شود و این تفکر است که فیلم های دینی باید خلسه گون باشد، این تعریف نادرستی است که از مه برای نشان دادن عناصر بصری استفاده شود.

 

وی در ادامه افزود: این تعریف محدود به فیلم دینی است و منجر به ایجاد فیلم خلسه ای می شود، فیلمی که با دغدغه ساخته می شود حاصل زندگی که پشت سر گذاشته ایم اتفاق افتاده است.

 

کارگردان فیلم سربه مهر با اشاره به تجربه خود در فیلم سر به مهر گفت: فیلم دینی می تواند در روانشناسی هم دین باشد و این عجیب بود که برخی این فیلم را مرتبط به خجالت و یا نماز می دانستند و این تعریف ناشی از این می شود که انگار دین و روانشناسی دو مقوله جدا از هم است.

 

مقدم دوست در بخشی از صحبت خود با تأکید بر نقش آموزش در سینما بیان کرد: بخش آموزش و نظریه پردازی باید به طور جدی مورد توجه قرا گیرد و این به اندازه هر مسأله دیگری نگران کننده است.

 

وی در ادامه افزود: در سینما وقتی پول کم می شود نگران می شویم، اما وقتی دانش کم است نگران نمی شویم، به عنوان مثال اگر آب نخوریم احساس عطش دست می دهد اما هیچ کس به ویتامین اهمیت نمی دهد چرا که کمبود ویتامین در بدن منجر به پرخاشگری شخص می شود اما این موضوع مورد اهمیت قرا نمی گیرد .

 

کارگردان فیلم سربه مهر در ادامه افزود: در مسأله آموزش باید نگران شویم، برخی در سینما می آیند و فیلم می سازند و جایزه می گیرند و مدعی و متوقع بار می آیند، به نظر اگر کمک می شود تنها در زمینه آموزش نباشد و باید به ساخت فیلم کمک کنند و این را در واقعیت می تواند دید.

 

 مقدم دوست با بیان اینکه ساخت مسأله و حل مسأله یکی از تکالیف داستان است، گفت: حل مسأله یک مبحث در علوم نظری است و حل مسأله یک مبحث دیگر در این حوزه است، این دو در داستان وجود دارد و دین روش حل مسأله را می گوید باید این را در داستان مشاهده کرد.

 

وی در رابطه با اقتصاد در سینمای دینی گفت: موضوع تامین سرمایه به تنهای نیست و در آموزش کاستی های است و کیفیت آن تعریف نشده است، فرد شاید اظهار داشته باشد که فیلمش خوب است ولی شاخصی در این رابطه وجود ندارد./818/202/ب3

 

ارسال نظرات