۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۸۶۹۰۶
وزیر خارجه انگلیس:

اسد می‌تواند در دولت انتقالی حضور داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی قابل توجه ضمن اشاره به لزوم مشارکت ایران و روسیه در حل بحران سوریه از تمایل لندن به تداوم حضور بشار اسد در عرصه سیاسی خبر داد.
روحاني در ديدار هاموند

 

به گزارش خبرگزاری رسا،«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلستان روز چهارشنبه با تعیین‌کننده خواندن نقش ایران و روسیه برای حل بحران سوریه، گفت: لندن خواستار برکناری «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه در ابتدای روند انتقالی نیست.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» هاموند که در کمیته شورای روابط خارجی  مجلس انگلیس سخنرانی می‌کرد، خطاب به نمایندگان گفت که با وجود درخواست مکرر انگلیس برای کناره‌گیری «بشار اسد» رییس جمهور سوریه از قدرت، در صورتی‌که حضور وی در رأس کابینه به حل بحران کمک کند، لندن می تواند آماده پذیرفتن حضور وی در دولت انتقالی باشد.

 

وزیر خارجه انگلیس در ادامه سخنان خود در کمیته شورای روابط خارجی انگلیس افزود که هر راه حلی در زمینه حل بحران باید ترجیحا سیاسی تا نظامی باشد ولی انگلیس نمی‌تواند با «گفت‌وگوی محترمانه» با طرفین مناقشه سوریه، به این هدف برسد.

 

هاموند در این زمینه گفت: این تصمیمی است که باید از سوی پشتیبانان بازیگران کلیدی عرصه سوریه گرفته شود؛ به ویژه ایران و روسیه که باید تصمیم خود را در خصوص رژیم اسد بگیرند و صراحتاً از تغییر، حمایت کنند.

 

رییس دستگاه سیاست خارجی انگلیس در ادامه، میزان نفوذ ادعایی ایران و روسیه در سوریه را با یک مثال توضیح داد و گفت: « ... آن‌ها می‌توانند با یک تماس تلفنی این کار را انجام دهند. ایران و روسیه می‌توانند امروز در خصوص سوریه با هم مذاکره کنند، فردای آن روز با دمشق تماس بگیرند و سپس شاهد تغییر اوضاع سیاسی در این کشور خواهید بود.»

 

وی درباره ادامه حضور بشار اسد در قدرت افزود: ما نمی‌گوییم که اسد و دوستانش در همان روز اول باید بروند.اگر روندی ایجاد شود که مورد موافقت ایران و روسیه قرار بگیرد و دولت انتقالی در چند ماه ایجاد شود، آنگاه می‌توانیم به طور یقین دراین‌باره به بحث بپردازیم./982/ب103/د

ارسال نظرات