۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۸۷۱۴۸
همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی؛

پخش زنده دروس خارج حوزه‌های علمیه آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی، پخش زنده دروس خارج فقه و اصول استادان، علما و مراجع تقلید در داخل و خارج کشور از طریق شبکه اینترنتی «مدرسه فقاهت» از سوی موسسه فرهنگی صدای بهار آغاز شد.
نسخه اندرويد مدرسه فقاهت درس خارج فقه آيت الله جزايري در اهواز

جواد جوادی، مدیر مسؤول مؤسسه صدای بهار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از آغاز  پخش زنده دروس خارج فقه و اصول حوزه‌های علمیه در داخل و خارج کشور خبر داد.

 

وی افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، درس خارج فقه و اصول علما، مراجع تقلید و استادان برجسته حوزه علمیه در داخل و خارج کشور در پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه فقاهت به نشانی اینترنتی www.eshia.ir برای استفاده کاربران و فضلای حوزه‌های علمیه داخل و خارج کشور آغاز شد.

 

جوادی خاطر نشان کرد: هم‌اینک درس خارج فقه و اصول شماری از مراجع تقلید در حوزه علمیه قم از سر گرفته شده است و برخی از علما درس‌های خارج خود را در روزهای آینده آغاز خواهند کرد که دروس این عزیزان نیز به زودی بروی شبکه اینترنتی مدرسه فقاهت قرار خواهد گرفت.

 

وی یادآور شد: دروس خارج فقه و اصول علما و مراجع تقلید در نجف اشرف از هفته گذشته و حوزه علمیه لبنان نیز از دو هفته پیش آغاز شده است و کاربران می‌توانند با مراجعه به شبکه اینترنتی این دروس را به صورت زنده یا آرشیو آن را دریافت کنند.

 

 مدیر مسؤول مؤسسه صدای بهار، افزود: طبق آمار بدست آمده در حال حاضر 152 درس خارج با موضوعات فقه، اصول فقه، کلام، عقاید، تفسیر و رجال به صورت زنده یا فایل صوتی از طریق شبکه مدرسه فقاهت ارائه می‌شود.

 

وی یادآور شد: تاکنون بیش از 50 هزار جلسه صوتی درس خارج علما و مراجع تقلید پوشش داده شده است  و در بخش متن نیز بیش از 30 هزار جلسه تقریر داشته‌ایم که همه آن‌ها در مدرسه اینترنتی فقاهت موجود است.

 

جوادی همچنین از فعالیت همزمان کتابخانه اینترنتی این موسسه در شبکه مجازی خبر داد و اعلام کردکه این کتابخانه 11 هزار جلد کتاب را در خود جای داده است که هر روز 40 درس از طریق این کتابخانه مستند سازی می شود.

 

وی ادامه داد: تمامی دروسی که از سوی استادان ارائه می‌شود مصادر آن‌ها در کتابخانه مجازی جستجو و در پاورقی به متن اصلی لینک می‌شود که کاربران عزیز می‌توانند به راحتی به سند این درس دسترسی پیدا کنند.

 

مدیر مسؤول مؤسسه صدای بهار همچنین از یک اقدام جدید و ابتکاری دیگری از سوی این مرکز خبر داد و گفت: از سال گذشته به صورت آزمایشی مصادر درس خارج فقه حضرت آیت الله مکارم شیرازی را در پای درس برای علما و روحانیون نمایش دادیم که همزمان با ارائه درس و اسناد علمی که این مرجع تقلید ارائه می‌کند این مصادر بر روی پرده نمایش داده می‌شود و طلاب می‌توانند به این متن دسترسی یابند.

 

وی ادامه داد: این طرح در سال جدید در درس خارج حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اجرا می‌شود که در حال حاضر مقدمات فنی آن فراهم شده و طلاب به زودی می‌توانند از این طرح بهره بگیرند. البته امکان دسترسی اینترنتی به طلابی که از طریق موبایل این مباحث را دنبال می‌کنند؛ داده شده است.

 

جوادی گفت: در حال حاضر با برخی از علما و مراجع تقلید در نجف اشرف در این زمینه رایزنی کرده‌ایم و آن‌ها نیز پذیرفته اند که این طرح در دروس آن‌ها نیز اجرا شود که ان شاالله در آینده نزدیک این طرح در نجف اشرف اجرایی خواهد شد.

 

گفتنی است، صدای بهار،که از اواخر سال 80 شروع به‌کار کرده است، در زمینه فناوری انتقال گفتار به صورت زنده (VoIP) فعالیت می‌کند و با استفاده از ابزارهای گفتار، نوشتار، تصویر (web cam)، ارسال فایل و تخته‌سیاه(به همراه سایر امکانات) نرم‌افزارهایی را طراحی کرده که ارتباط زنده با کاربران را برقرار می‌کند. نرم‌افزارهای آموزش از راه دور، ارتباط شیعی، راهنمای بر خط، پرسش و پاسخ زنده، ارتباط الکترونیکی و مسنجر ایرانی ازجمله محصولات صدای بهار است که با تکیه بر دانش فنی داخل کشور ساخته است.

 

صدای بهار فعالیت خود را در زمینه VoIP، در محیط ++VC و به‌صورت Client-Server و مبتنی بر بانک‌های اطلاعاتی انجام می‌دهد.

 

این نرم‌افزارها به گونه‌ای طراحی شده که در صورت لزوم بتوان در محیط لینوکس نیز آن‌ها را اجرا کرد.

 

از آنجایی که در طراحی این نرم‌افزارها تلاش بر بومی بودن و استفاده از دانش فنی داخل کشور بوده، از کامپوننت‌های خارجی استفاده نشده و به دنبال این مسئله از یک‌سو حجم برنامه‌ها کاهش یافته و به‌راحتی از اینترنت دریافت می‌شود و از سوی دیگر نیاز به نصب ندارد.

 

شایان ذکر است، گرایش اصلی صدای بهار استفاده از فن‌آوری انتقال گفتار زنده از طریق اینترنت در زمینه‌های فرهنگی است که تولید نرم‌افزارهای آموزش از راه دور، پرسش و پاسخ زنده و مسنجر در همین راستاست، اما با توجه به گستره کاربرد VoIP ، در زمینه ارتباطات زنده نیز به‌کار گرفته شده است./917/ت302/ی

ارسال نظرات