علوم سکولار بر ذهن دانشجویان تأثیر منفی میگذارد
![حجتالاسلام حسين رحيميان، رييس مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع)](/Original/1391/06/25/IMAGE634833877813750000.jpg)
حجت الاسلام حسین رحیمیان، مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به مسأله تحول در علوم انسانی اظهار داشت: آنچه امروز به نام علوم انسانی نامیده میشود؛ به خصوص در عرصه روانشناسی، علوم تربیتی و علوم سیاسی، بیشتر از آنکه علم باشد، نظریه و بیان دیدگاه است.
مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع)، علوم انسانی را با علوم تجربی متفاوت خواند و گفت: در علوم انسانی متغیرهای زیادی وجود دارد؛ از اینرو نمیشود همانند علوم تجربی و آزمایشگاهی آنها را ثابت کرد.
وی افزود: البته برخی از این نظریات با مؤیداتی نیز همراه است که هر چه مؤیدات بیشتر باشد، علمی بودن نیز تقویت میشود؛ اما در هر صورت این علوم همانند ریاضی و تجربی قابل اطمینان نیست و نمیشود به این فرضیهها استناد کرد.
حجت الاسلام رحیمیان، وحی را اطمینان بخش و علمی خواند و تأکید کرد: علوم انسانی که از طریق وحی به اثبات برسد علم است؛ اما آنچه امروز علم محسوب میشود، بیشتر نظریه است و ممکن است با وحی نیز در تعارض باشد.
وی به تأثیر علوم سکولار بر ذهن دانشجویان اشاره کرد و گفت: در تعارض علوم انسانی سکولار با علوم وحیانی برای دانشجویان شبهه ایجاد میشود که چرا وحی با این علوم همراه نیست؟
مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) افزود: در صورتی که دانشجو شاید توجه نداشته باشد که اینها علم نیست و نظریه است و هر روز ممکن است تغییر پیدا کرده و نظریات جدیدتری وارد شود.
وی تصریح کرد: در تعارض میان علوم وحیانی و علوم انسانی غربی، وحی مقدم است؛ زیرا از منشأ قطعی به ما رسیده است؛ اما علوم غربی ممکن است آسیبزا باشد و حتی ایمان دانشجویان را نابود کند.
حجت الاسلام رحیمیان، خلأ علوم انسانی اسلامی را جدی خواند و گفت: کسانی میتوانند این خلأ را پر کنند که به علوم انسانی جدید با ادبیات و مبانی خودش و علوم اسلامی و متون دینی آشنایی داشته باشند.
وی حمایت مسؤولان و نهادهای مربوطه را از علوم انسانی اسلامی ضروری دانست و یادآور شد: اقدامات خوبی در برخی مراکز علمی، پژوهشی همانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه صورت گرفته است، که این پژوهشگاه با سابقه 30 سال تجربه میتواند به بازبینی و تولید محتوای دروس علوم انسانی دانشگاهی کمک کند و مورد حمایت مسؤولان و نهادهای مربوطه قرار بگیرد.
مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) تصریح کرد: اغلب اساتیدی که علوم انسانی را مطرح میکنند با علوم اسلامی آشنایی ندارند یا اعتقادی به آن ندارند که این دوگانگی آثارش را بر دانشگاه و دانشجویان میگذارد.
وی دانستن زبان انگلیسی را نوعی مهارت خواند و گفت: اگر تولید محتوا و تولید علوم انسانی برای مراکز آموزشی مشکل است؛ حداقل در آموزش زبان انگلیسی و برخی از مهارتهای دیگر، علوم غربی را ارائه ندهند.
حجت الاسلام رحیمیان افزود: نخست باید به ضعفها و کمبودهای علوم انسانی غربی و سکولار توجه کنیم و در گام بعد آفات این علوم را بر ذهن و اندیشه دانشجویان و ناکارآمدی آن را در کشور مورد مطالعه و توجه قرار دهیم./908/ت302/ی