۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۸۷۱۷۰
مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا:

علوم سکولار بر ذهن دانشجویان تأثیر منفی می‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) به تأثیر علوم سکولار بر ذهن دانشجویان اشاره کرد و گفت: اغلب اساتیدی که علوم انسانی را مطرح می‌کنند با علوم اسلامی آشنایی ندارند یا اعتقادی به آن ندارند که این دوگانگی آثارش را بر دانشگاه و دانشجویان می‌گذارد.
حجت‌الاسلام حسين رحيميان، رييس مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع)

حجت الاسلام حسین رحیمیان،‌ مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به مسأله تحول در علوم انسانی اظهار داشت: ‌آنچه امروز به نام علوم انسانی نامیده می‌شود؛ به خصوص در عرصه روانشناسی، علوم تربیتی و علوم سیاسی، بیشتر از آنکه علم باشد، نظریه و بیان دیدگاه است.

 

مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع)، علوم انسانی را با علوم تجربی متفاوت خواند و گفت: در علوم انسانی متغیرهای زیادی وجود دارد؛ از این‌رو نمی‌شود همانند علوم تجربی و آزمایشگاهی آنها را ثابت کرد.

 

وی افزود: البته برخی از این نظریات با مؤیداتی نیز همراه است که هر چه مؤیدات بیشتر باشد، علمی بودن نیز تقویت می‌شود؛ اما در هر صورت این علوم همانند ریاضی و تجربی قابل اطمینان نیست و نمی‌شود به این فرضیه‌ها استناد کرد.

 

حجت الاسلام رحیمیان، وحی را اطمینان بخش و علمی خواند و تأکید کرد: علوم انسانی که از طریق وحی به اثبات برسد علم است؛ اما آنچه امروز علم محسوب می‌شود، بیشتر نظریه است و ممکن است با وحی نیز در تعارض باشد.

 

وی به تأثیر علوم سکولار بر ذهن دانشجویان اشاره کرد و گفت: در تعارض علوم انسانی سکولار با علوم وحیانی برای دانشجویان شبهه ایجاد می‌شود که چرا وحی با این علوم همراه نیست؟

 

مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) افزود: در صورتی که دانشجو شاید توجه نداشته باشد که اینها علم نیست و نظریه است و هر روز ممکن است تغییر پیدا کرده و نظریات جدیدتری وارد شود.

 

وی تصریح کرد: در تعارض میان علوم وحیانی و علوم انسانی غربی، وحی مقدم است؛ زیرا از منشأ قطعی به ما رسیده است؛ اما علوم غربی ممکن است آسیب‌زا باشد و حتی ایمان دانشجویان را نابود کند.

 

حجت الاسلام رحیمیان، خلأ علوم انسانی اسلامی را جدی خواند و گفت: کسانی می‌توانند این خلأ را پر کنند که به علوم انسانی جدید با ادبیات و مبانی خودش و علوم اسلامی و متون دینی آشنایی داشته باشند.

 

وی حمایت مسؤولان و نهادهای مربوطه را از علوم انسانی اسلامی ضروری دانست و یادآور شد: اقدامات خوبی در برخی مراکز علمی، پژوهشی همانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه صورت گرفته است، که این پژوهشگاه با سابقه 30 سال تجربه می‌تواند به بازبینی و تولید محتوای دروس علوم انسانی دانشگاهی کمک کند و مورد حمایت مسؤولان و نهادهای مربوطه قرار بگیرد.

 

مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) تصریح کرد: اغلب اساتیدی که علوم انسانی را مطرح می‌کنند با علوم اسلامی آشنایی ندارند یا اعتقادی به آن ندارند که این دوگانگی آثارش را بر دانشگاه و دانشجویان می‌گذارد.

 

وی دانستن زبان انگلیسی را نوعی مهارت خواند و گفت: اگر تولید محتوا و تولید علوم انسانی برای مراکز آموزشی مشکل است؛ حداقل در آموزش زبان انگلیسی و برخی از مهارت‌های دیگر، علوم غربی را ارائه ندهند.

 

حجت الاسلام رحیمیان افزود: نخست باید به ضعف‌ها و کمبودهای علوم انسانی غربی و سکولار توجه کنیم و در گام بعد آفات این علوم را بر ذهن و اندیشه دانشجویان و ناکارآمدی آن را در کشور مورد مطالعه و توجه قرار دهیم./908/ت302/ی

ارسال نظرات