۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۸۷۵۱۶
فارن‌پالیسی:

افغانستان پس از 11 سپتامبر از سوی آمریکا ویران شد

خبرگزاری رسا ـ نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی نوشت: آمریکا و متحدانش پس از ۱۱ سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان لشکرکشی کردند اما نه تنها کشوری باثبات و امن برای مردم نساختند بلکه افغانستان را تبدیل به یک ویرانه‌ کردند.
افغانستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، قبل از حادثه 11 سپتامبر 2011 افغانستان تنها یک کشور فراموش شده بود که دولتی ویران داشت؛ صلح در افغانستان و روند دولت‌سازی در این کشور نیاز به حمایت‌ بین‌المللی دارد.

 

فارن‌پالیسی نوشت: فقط چند روز پیش از تراژدی 11 سپتامبر افغانستان یک کشور کاملاً فراموش شده بود.

 

میهن زیبای افغانستانی‌ها که زمانی «باغ آسیای مرکزی» بود، از سال 1979 بدین‌سو به میدان نبرد جنگ‌های نیابتی تبدیل شده بود.

 

مردم افغانستان با افتخار از کشورشان دفاع کردند؛ اما به دست قدرت‌های خارجی، ویران‌گرترین نبردهای جنگ سرد را متحمل شدند.

 

پس از آن که جنگ پایان یافت، آن‌ها طبیعتاً از ایالات متحده و متحدان آن یعنی عربستان سعودی و پاکستان انتظار حمایت داشتند اما آمریکا افغانستان را به حال خود واگذار کرد و از بازسازی و ایجاد ثبات در این کشور خودداری کرد.

 

چشم‌پوشی ایالات متحده از افغانستان فرصتی مناسب برای پاکستان بود تا به منظور پر کردن این خلاء و  نفوذ کامل بر این کشور نهایتاً به یکی از اهداف اصلی ژئواستراتژیکی خود در منطقه دست یابد.

 

اسلام‌آباد با ایجاد طالبان به عنوان یک نیروی نیابتی، تا حدود زیادی در رویکرد استراتژیک خود موفق بود؛ طالبانی که دولت در حال تضعیف پس از جنگ سرد در افغانستان را به طور کامل نابود کرد و در ماه سپتامبر 1996 حکومت به رهبری مجاهدین را از کابل بیرون راند./982/ب103/د

ارسال نظرات