۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۸۷۵۲۷
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

تربیت مفسر قرآن با چند جلسه محقق نمی شود/ سپردن استخراج احکام از آیات قرآن به فقها

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این‌که استخراج احکام از آیات قرآن کار فقها است، گفت: تربیت مفسر قرآن کریم با برگزاری چند جلسه محقق نمی شود.
جلسه شوراي هماهنگي و گسترش فعاليت هاي قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بعد از ظهر امروز در سومین جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان با اشاره به پیشنهاد برگزاری طرح تربیت مفسران قرآن کریم، اظهار داشت: تربیت مفسر قرآن کریم با برگزاری چند جلسه محقق نمی شود.

 

وی با تأکید بر این که مفسران قرآن باید مسلط به علوم حوزوی باشند، افزود: مفسران قرآن کریم باید در انتخاب کتاب و همچنین مباحث مورد تفسیر دقت لازم را داشته باشند به عنوان مثال شأن نزول یکی از مباحث اختلافی شیعه و سنی است به گونه ای که برای علمای شیعه فقط شأن نزول هایی قابل استناد است که راوی آنها ائمه معصومان باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با انتقاد از بیان احکام از روی معنای آیات قرآن، گفت: استخراج احکام از آیات قرآن کار فقها است، مگر بیان کلیات و یا تبیین موضوعات بدیهی مانند حرام بودن ربا و خوردن شراب که به صورت صریح در قرآن به آنها اشاره شده است.

 

امام جمعه ارومیه در ادامه بر لزوم انس هر چه بیشتر مردم با قرآن تأکید کرد و اذعان داشت: هنوز به این باور قلبی نرسیده ایم که هر چیزی در قرآن است با انس بیشتر با این کلام الهی و معجزه پیامبر قابل درک است.  

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تأکید کرد: با انس بیشتر با قرآن می توان به عظمت و بزرگی این کتاب آسمانی پی برد، به گونه ای که حتی افراد بیسواد نیز می توانند آن را خوانده و درک کنند.

 

وی اضافه کرد: فصیح ترین کلمات در نهج البلاغه است با این وجود اگر آیه ای در بین کلام امیرمؤمنان آمده باشد به وضوح تفاوت آن با مباحث نهج البلاغه احساس می شود.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: باید زمان بیشتری برای انس و تدبر در آیات الهی بگذاریم، حیف است عمر انسان بدون توجه و تدبر در قرآن سپری شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اشاره کرد و خواستار همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی در برگزاری هرچه باشکوهتر این دوره از مسابقات قرآنی شد.

 

گفتنی است، دومین جلسه شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان آذربایجان غربی با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و  آذربایجان غربی و نماینده اداره کل تبلیغات اسلامی همچنین مدیرعامل مؤسسه علوم قرآنی یاسین در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد.

 

در این جلسه طرح تربیت مفسران قرآن کریم از سوی مؤسسه علوم قرآنی یاسین مطرح شد که با عدم موافقت اعضا برای بررسی بیشتر به جلسات آتی موکول شد./936/202/ب1

ارسال نظرات