۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۸۷۷۹۵
حجت الاسلام احتشام کاشانی:

سیره رفتاری امام جواد الگوی مناسبی برای متدیان جامعه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان با بیان اینکه سیره علمی و اجتماعی امام جواد الائمه(ع) الگوی مناسبی برای متدیان امروز جامعه است، گفت: روحانیان سیره فرهنگی و اجتماعی ائمه اطهار(ع) را در جامعه ترویج کنند که این امر سبب هدایت بسیاری از جوانان می‌شود.
حجت الاسلام  علي احتشام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی احتشام امام جمعه موقت کاشان، در برنامه «آسمان تقوا» رادیو معارف به بررسی سیره علمی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام جواد الائمه(ع) پرداخت و گفت: امام رضا(ع) تا سن 43 سالگی فرزندی نداشته است  و این امر زمینه‌ای را برای امتحان مردم بود تا اینکه تقوا، بصیرت شیعیان و یاران خاص امامان مشخص شود.

 

حجت الاسلام احتشام کاشانی با بیان اینکه آزمایش‌های الهی اختصاص به زمان خاصی ندارد و در تمام زمان‌ها امتحان‌های الهی وجود دارد، گفت: در دوران امام رضا(ع) برخی از نزدیکان و آشنایان امام هشتم به امامت ایشان شک و شبهه  داشتند، زیرا ایشان برخلاف امام‌های گذشته تا سن 20 سالگی فرزندی داشتند اما این مام تا دهه چهارم زندگی خویش فرزندی نداشته است.

 

امام جمعه موقت کاشان ابراز کرد: در این فضای شبهناک امام جواد(ع) پای به عرصه وجود می‌گذارند و امام رضا(ع) درباره تولد ایشان می‌فرماید: مولودی در اسلام به خیر و برکتی این فرزند نبوده است.

 

این کارشناس ملی اظهار داشت: تولد امام جواد(ع) بسیاری از شبهات مطرح پیرامون امامت امام رضا(ع) را از بین برد و از جهتی هیچ امامی قبل از ایشان نبوده است که  سن پایان به امامت برسد، اما ایشان در سن هشت سالگی دارای این منصب الهی شدند و تمام رفتار و مناصب که پدرشان که در سن 55 سالگی به دست آورده بود، امام جواد(ع) در این سن برعهده گرفته بود، بنابراین تولد ایشان با خیر و برکت همراه بوده است.

 

وی با بیان اینکه در بررسی تاریخ ائمه اطهار(ع) دو نگرشی توصیفی و تحلیلی وجود دارد، گفت: با نگرش تحلیلی  می‌توان هر امامی به صورت الگوی برای جامعه معرفی کرد، بنابراین مناسب است دوران و سیره رفتاری امام جواد(ع) به گونه‌ای تحلیل شود که الگوی مناسبی در عرصه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای جوانان داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه دوران امام جواد(ع)  آغاز شبیخون فرهنگی به مکتب تشیع بود، افزود: مأمون که عالم خاندان بنی‌عباس بود برای اینکه بتواند سیطره معنوی ائمه اطهار(ع) در جامعه کمرنگ کند، فرهنگ جدید و سکولار را از روم در مرکز اسلام وارد کرد.

 

 حجت الاسلام احتشام کاشانی بیان کرد: بخشی از مخالفان امام جواد(ع) پیروان مذهب واقفیه بودند و این مذهب امامت ائمه اطهار(ع) را تا امام موسی کاظم(ع) قبول داشتند، بنابراین در سن ایشان برای پذیرش منصب امامت در جامعه شبهه ایجاد می‌کردند، امام جواد(ع) با بهره‌گیری که از علم الهی و مناظره‌هایی که با آنان داشت در برابر آن‌ها ایستادگی انجام می‌داد.

 

امام جمعه موقت کاشان اظهار داشت: امام جواد(ع) برای مبارزه با تهاجم فرهنگی وارداتی برای مردم جامعه از قدرت‌نمایی علمی خویش استفاده می‌کرد و  افرادی که اهل لجاجت نبودند به امامت ایشان ایمان می‌آورده‌اند.

 

این کارشناس ملی ابراز کرد: گاهی مخالفان  امام جواد(ع) از اندیشمندان فرق و مذاهب دیگر بودند و لجاجت و جهود آن‌ها نمی‌گذاشت که امامت ایشان را بپذیرند، مأمون دانشمندان ملل مختلف را برای مناظره امام رضا(ع) و بعد از ایشان با امام جواد(ع) دعوت می‌کرد تا در علم و فرهنگ آن‌ها شبهه ایجاد کنند و این امر زمینه قدرت‌نمایی علمی برای امام جوادالائمه(ع) در سنین نوجوانی آماده کرد.  

 

امام جمعه موقت کاشان بیان کرد: مأمون تمام اندیشمندان فرق و ادیان را در یک جلسه مناظره جمع کرد و یحیی بن اکثم از مسائل چالشی و اختلافی میان مذاهب اسلامی همچون حج  از امام پرسید که اگر محرم صید کند چه کفاری دارد، امام در جواب ایشان  فروعات مختلف علمی درباره این موضوع  بیان کرد به گونه‌ای که تمام اندیشمندان از این همه فروع که امام برای این مسأله مطرح کرد، متحیر شدند و  این امر سبب شد آن‌ها به علم این خاندان اقرار کنند.

 

حجت الاسلام  احتشام کاشانی با بیان اینکه سیره علمی و اجتماعی امام جواد الائمه(ع) الگوی مناسبی برای متدیان امروز جامعه است، گفت: در این زمان علما، روحانیان و مبلغان نباید به انزوای اجتماعی و سلوک فردی روی بیاورند و مناسب است آن‌ها به جهاد علمی روی بیاورند و سیره فرهنگی و اجتماعی ائمه اطهار(ع) را در جامعه ترویج کنند که این امر سبب هدایت بسیاری از جوانان می‌شود./998/پ202/ی

ارسال نظرات