۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۸۷۷۹۶

مراسم رونمایی از طرح های پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از طرح های پژوهشگاه علوم انسانی با حضور رییس پژوهشگاه و کارکنان آن مجموعه در پژوهشگاه علوم انسانی تهران برگزار شد.
حسينعلي قبادي، رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ظهر امروز در مراسم رونمایی از طرح‌های پژوهشی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد با اشاره به طرح پایگاه داده‌های زبان فارسی، اظهار داشت: اولین طرحی که در این پژوهشگاه رونمایی شد درباره پایگاه داده‌های زبان فارسی است که در این پایگاه حوزه زبان شناسی در گونه های محاوره ای، علمی، آکادمیک و لایه های مختلف زبانی جمع آوری شده است و این پایگاه برای پژوهشگران مرجع است.


قبادی با اشاره به دومین طرح رونمایی شده، افزود: طرح اطلس فرهنگی اجتماعی که درباره پایگاه داده‌ها است و در این طرح تمامی محققان برای پژوهش های علمی و فرهنگی خود می‌توانند به فرهنگ های متنوعی که در کل کشور وجود داشته و در این طرح جمع آوری شده است مراجعه کنند.


رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: سومین طرح درباره داده های تاریخی زبان فارسی است که در آن مجلات هم به صورت کتاب و هم فضای مجازی جمع‌آوری شده است و این کتاب آئین نامه تمام نمای فرهنگ تمدن و معرفت ایرانی پس از اسلام به زبان فارسی است.

 

در ادامه این مراسم وحید احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه علوم انسانی ظرفیت های بالایی و سرمایه های بزرگی همچون دانشمندان و منابع بزرگ علمی با تاریخچه عمیق وجود دارد.

 

وی در ادامه افزود: حدود هزار مجله علمی در کشور وجود دارد که 568 مجله آن مربوط به حوزه علوم انسانی می شود یعنی تقریبا 50 درصد از مجلات کشور در زمینه علوم انسانی است.


معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به تشکیل شورای توسعه پژوهش در علوم انسانی و هنر افزود: این شورا برای حل مشکلات علوم انسانی به امضای وزیر علوم رسیده است تا اعضای این شورا پژوهش‌های مختلف را در زمینه علوم انسانی بررسی کنند.


احمدی با اشاره به اینکه 50 درصد از ظرفیت علمی کشور مربوط به علوم انسانی است، گفت: ارائه مقاله تنها یکی از معیارهای پژوهشی است و باید حمایت های مالی و معنوی برای بین‌المللی شدن دستاوردهای علوم انسانی داشته باشیم./817/202/ب2

ارسال نظرات