۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۲۸۷۸۸۹
پژوهشگر علوم دینی:

معرفت ناخالص، عبادت را تباه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام محمود رستگاری در بیان و بررسی موضوع معرفت، گفت: عبادت وقتی معنا پیدا می‌کند که از روی معرفت و شناخت به خدا باشد و اگر معرفت ناقص باشد و در آن ناخالصی وجود داشته باشد، در عبادت مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
حجت‌الاسلام محمود رستگاري حجت الاسلام محمود رستگاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام محمود رستگاری پژوهشگر و سخنران مسائل دینی، عصر امروز در در مراسم بزرگداشت شهادت امام جواد(ع) در مسجد احمدبیگ قزوین با بیان این نکته که خداوند هدف از خلقت انسان را عبادت معرفی می‌کند ابراز داشت: خداوند در آیات متعدد قرآن، همانند سوره مبارکه زاریات و همینطور در سوره مبارکه بقره، بارها علت خلقت انسان و فلسفه وجودی او را عبادت معرفی می‌کند و از انسان می‌خواهد که این امر را به جا بیاورد.
 
وی در ادامه معذفت را زمینه ساز عبادت صحیح و قابل نفوذ در درگاه الهی دانست و تصریح کرد: عبادت وقتی معنا پیدا می‌کند که از روی معرفت و شناخت به خدا باشد و اگر معرفت ناقص باشد و در آن ناخالصی وجود داشته باشد، در عبادت مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
 
این پژوهشگر علوم دینی شناخت پیامبران و ائمه معصومین(ع) را لازمه رسیدن به خدا و تقرب در درگاه الهی دانست و افزود: انسان باید ابتدا به خدات ایمان بیاورد و به او معرفت پیدا کند و سپس به شناخت پیامبران و در آخر معرفت خود را به اهل بیت(ع) بیفزاید و همچنین آگاه باشد که اگر بخواهد شناخت را از کم به زیاد انجام دهد دچار سقوط خواهد شد، بنابراین انسان باید ابتدا در شناخت خدا تلاش نماید و سپس در راه معرفت افزایی به پیامبران و ائمه اطهار(ع) قدم بردارد.
 
حجت‌الاسلام رستگاری با بیان حدیث پیامبر(ص) که مرگ بدون شناخت امام زمان را مرگ در جاهلیت معرفی می‌کند، اظهار داشت: اگر شناخت کافی و خالص نباشد انسان گمراه می‌شود، همانند بسیاری از بزرگان و علما که به دلیل نداشتن شناخت کافی، گمراه شدند و حتی عده‌ای را به همراه خود گمراه کردند.
 
این کارشناس علوم دینی در پایان شناخت امام را وظیفه‌ای سنگین دانست و گفت: اگر کسی در راه شناخت امام کوتاهی کند، گمراه خواهد شد و افراد باید به واسطه‌های گوناگون شناخت و معرفت خود نسبت به ائمه اطهار(ع) را افزایش دهند، که یکی از این راه‌ها، مطالعه دقیق و تفسیرگرانه زیارت جامعه کبیره است که به نوعی یک دایرة‌المعارف جامع و کارآمد برای شیعیان است./955/202/ب3
ارسال نظرات