۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۸۷۹۷۵

نخستین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار امروز با حضور سفرا و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه در تبریز برگزار شد.
استاد شهريار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر محمدرضا پورمحمدی رییس دانشگاه تبریز امروز در جشنواره نشان شهریار در تبریز اظهار داشت: هدف اصلی این همایش، بهره‌مندی از نکته نظرات اندیشمندان و علمای ایران و کشورهای همسایه در عرصه‌های فرهنگی، هویتی و ادبی است.


وی با اشاره به شأن و جایگاه استاد شهریار در همگرایی ملت‌های مسلمان خاطرنشان کرد: شهریار همواره از عظمت و شکوه قفقاز یاد می کرد و هنوز طنین صدای دلشنین استاد که از قفقاز به عنوان سرزمین عجایب یاد می کرد، ماندگار است، شهریار عشق بی مثال نسبت به منطقه دارد که این مفاهیم ارزشمند در مضامین اشعار استاد مشهود است.


پورمحمدی با بیان این‌که تبریز و آذربایجان هنواره مهد پرورش علما، ادبا، عرفا، هنرمندان و مفاخر بزرگ در عرصه‌های مختلف بوده است، ادامه داد: تبریز به شهر اولین‌ها شهرت یافته است، تبریز همزاد تاریخ است، اکتشافات پیرامون مسجد کبود تمدن قدیمی این شهر مربوط به عصر آهن را نمایان کرده است، این شهر بارها پایتخت ایران بوده و همواره نقش تأثیرگذار در جریان‌های مختلف داشته است.


رییس دانشگاه تبریز افزود: مشاهیر تبریز در عرصه‌های شعر و ادب بی‌شمار است، همچنان که در رشادت و شجاعت نیز مردم این دیار بر تارک ایران اسلامی می درخشند، اگر ربع رشیدی تبریز هفتصد سال پیش مرکز علوم دینی و طب جهان اسلام بوده است، امروز نیز دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه بزرگ کشور شناخته می شود.


وی با بیان این‌که برگزاری جشنواره نشان شهریار در دانشگاه تبریز رویدادی مبارک و ارزشمند است، افزود: حضور اساتید برجسته و رؤسای دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان، نخجوان و ترکیه به بهانه برگزاری این جشنواره در تبریز، را قدر می شناسیم و امیدواریم این رویداد فرهنگی آغازی برای تبادلات فرهنگی و هویتی میان ملت‌های منطقه باشد.


همچنین مهدی‌پور، از اساتید دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تبریز در سخنانی با بیان این‌که استاد شهریار مبلغ ارزش‌های دینی و انقلابی است، اظهار داشت: شعر «علی ای همای رحمت» استاد شهریار در وصف مولای متقیان علی(ع) در نوع خود یکی از بدیع‌ترین آثار شعر و ادب فارسی محسوب می شود.


وی ادامه داد: انتشار منظومه حیدر بابایه سلام که به ده‌ها زبان رنده دنیا ترجمه شده است، نقطه عطف شعر و ادب آذربایجان بوده است، ضمن این‌که شعر «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» نیز یکی از آثار بسیار فاخر شهریار ملک سخن است، به عبارت بهتر استاد شهریار نسبت به جریان‌ها و وقایع پیرامون خود بی‌تفاوت نبوده است.


مهدی‌پور افزود: اشعار استاد شهریار سرشار از مضامین اخلاقی، عرفانی و دینی است، آثار این شاعر برجسته معاصر در عرصه دفاع مقدس نیز با مفاهیم جهاد و شهادت آمیخته شده است، کمتر شاعری به این مقدار شعر با مضامین ارزشی، دینی و مکتبی سروده است./935/202/ب3

ارسال نظرات