۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۲۸۷۹۷۸
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد:

حج فرصتی برای پایه گذاری تمدن نوین اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر سابق ارشاد گفت: شناخت حج واقعی و پی بردن به اسرار و حقایق بیشمار آن در ابعادی فردی و اجتماعی و ادای این فریضه بزرگ بر اساس این معرفت، می تواند سرنوشت ساز باشد و زمینه را برای رهایی از یوغ سیطره بیگانگان و رفع موانع پیشرفت و پایه گذاری تمدن نوین اسلامی آماده کند.
دكتر سيدمحمد حسيني، وزير سابق فرهنگ و ارشاد

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدمحمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی، گفت: سنت حسنه ارسال پیام و بیانات سالانه رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت الله الحرام و ضیوف الرحمن، آثار و برکات فراوانی به همراه دارد.اگر درصدی از این رهنمودها و مضامین والا که ملهم از قرآن و عترت است، آویزه گوش و دستورالعمل زندگی میهمانان کوی دوست قرار گیرد، شرایط بهتری برای جهان اسلام رقم خواهد خورد.

 

استاد دانشگاه تهران افزود: در بیانات پرنغز امسال ایشان در جمع کارگزارن حج به هر دو بعد فردی و اجتماعی حج اشارت و عنایت شده است یعنی هیچکدام نباید قربانی دیگر شود. در بعد فردی، مناسک و آداب حج نقش زائدالوصفی در تهذیب نفس، تزکیه و کسب تقوا به عنوان بهترین زاد و توشه دارد «تزودوا فان خیرالزاد التقوی».

 

حسینی تصریح کرد: پای نهادن در جای پای انبیای الهی همچون حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام جز با جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس اماره میسر نیست و فضای معنوی و روحانی حج هم چنین اقتضایی دارد.

 

وی ادامه داد: بعد اجتماعی حج نیز بسیار پرفروغ است و کمتر عبادتی از چنین جایگاه و موقعیتی برخوردار است که جمعیت چند میلیونی را از اقصی نقاط جهان در زمان و مکان واحد در کنار هم قرار دهد، هر چند که در انجام دیگر عبادات نیز سفارش اکید بر حضور در جمع مسلمانان شده است، ولی کنگره سالانه حج،مهیاترین و تاثیرگذارترین این اجتماعات است.البته اگر از این ظرفیت به طور مطلوب استفاده شود و عده ای متحجر، مقدس مآب، خشک مغز و سینه چاک اسلام آمریکایی مانع این بهره برداری نشوند.

 

استاد دانشگاه تهران گفت: معرفت و صمیمیت مسلمانان نسبت به یکدیگر و توجه و تاکید بر وجوه اشتراک فراوان و طبیعی تلقی کردن برخی وجوه افتراق می تواند پایان بخش سوء تفاهم ها و نزاع‌های بلاوجه و آغازی بر همدلی و همبستگی باشد.

 

وی افزود: همفکری در نجات جوامع اسلامی از وضع تاسف بار کنونی و پیشگیری از سلطه و دخالت بیگانگان در کشورهای اسلامی و وحدت در مهمترین مسئله جهان اسلام یعنی قدس و حمایت همه جانبه از مردم بی پناه و مظلوم فلسطین می تواند از جمله ارمغان‌های شیرین حج باشد.

 

وزیر سابق ارشاد گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از آغاز حرکت بر وحدت و تقریب مذاهب اسلامی تاکید ورزیده و اقدامات عملی در جهت همگرایی پیروان مذاهب اسلامی و پرهیز از تفرقه و اعتصام به حبل الله را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.ایام نورانی حج فرصتی استثنایی و بی بدیل است که می تواند این تجارب ارزشمند و دستاوردهای ملموس را با طیب خاطر در اختیار اندیشمندان و متفکران جهان اسلام قرار دهد.

 

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شناخت حج واقعی که همان حج ابراهیمی و محمدی است و پی بردن به اسرار و حقایق بیشمار آن در ابعادی فردی و اجتماعی و ادای این فریضه بزرگ بر اساس این معرفت، می تواند جامعه حدود سه میلیونی زائر را به مثابه ماکتی از کل جهان اسلام قرار دهد که نوع تعامل و رفتارشان بر مبنای اوامر الهی است و همگان در یک مسیر و جهت تنها گوش به فرمان و لبیک گوی ندای حق تعالی هستند و خود را برای جهادی بزرگ و سرنوشت ساز به منظور رهایی از یوغ سیطره بیگانگان و رفع موانع پیشرفت و پایه گذاری تمدن نوین اسلامی آماده می کنند./1330/د101/ی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

 

 

ارسال نظرات