۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۸۸۶۹۱
کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

قصه‌گویی قرآنی زیباترین قالب برای آموزش/ همدلی سازمان‌ها و ارگان‌ها چراغ راه برنامه‌های فرهنگی‌ کاشان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم قرآنی گفت: قصه و قصه گویی قرآنی پیشینه ای طولانی دارد و سنت حسنه قصه گویی به اقتضای تفکر، تمدن ها، فرهنگ ها و موقعیت های جغرافیایی و اجتماعی اقوام و ملل متفاوت بوده و درگذر زمان دچار تغییراتی شده است.
جشنواره قصه گويي قصص قرآني ‹‹ سبق››

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمد مخلصی کارشناس علوم قرآنی ظهر چهارشنبه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره قصه گویی قصص قرآنی سبق در فرهنگسرای مهر شهرداری کاشان، با اشاره به این که وظیفه مربی قرآن، آموزش نکته ها و آموزه های قرآنی است، گفت: قصه و قصه گویی یکی از زیباترین قالب هایی است که باید برای نکات آموزشی ارائه شود.

خانجانی تأکید کرد: قرآن پُر از نکته است که می توان از آن قصه گویی کرد و داستان های قرآنی در جایگاه خود حائز اهمیت بسیاری است.

 وی افزود: با کشف نکته های قرآنی می توان بر اساس آن قصه گویی کرد و با دریافت نکته های قرآنی و ساخت قصه، نکات اصلی و مهم اخلاقی و مذهبی آن را بیان کرد.

رئیس هئیت داوران جشنواری قصه گویی قصص قرآنی سبق، با تقدیر از حضور شرکت کنندگان در این جشنواره قرآنی گفت: قصه و قصه گویی قرآنی پیشینه ای طولانی دارد و سنت حسنه قصه گویی به اقتضای تفکر، تمدن ها، فرهنگ ها و موقعیت های جغرافیایی و اجتماعی اقوام و ملل متفاوت بوده و درگذر زمان دچار تغییراتی شده است.

کارشناس علم قرآنی، انتخاب متن قابل رؤیت و نقل مناسب و متناسب با فهم و حوصله مخاطبان، تأکید بر شروع و پایان قصه گویی، لزوم استفاده از زبان وجودی در نقل قصه، تسلط کافی برمتن و محتوا، استفاده مناسب از ابزار و کاربردی کردن در روایت قصه را از جمله موارد مهم در قصه گویی برشمرد.

 

همدلی سازمان ها و ارگان ها چراغ راه برنامه های فرهنگی کاشان باشد

مهدی نادعلی، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان نیز گفت: حدود 200 نفر از علاقمندان به داستان های قرآنی در مقاطع مختلف سنی در این جشنواره شرکت کردند و 17 نفر به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

وی با تأکید بر این که کاشان به عنوان شهر قرآنی و نهج البلاغه زبانزد است، گفت: برگزاری جشنواره های قرآنی نیز جزء رسالت های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در راستای ارتقاء فرهنگ شهروندی و حقوق شهروندی است.

نادعلی گفت: نهادینه شدن فرهنگ جشنواره های قرآنی باید بر اساس آموزه های دینی شکل بگیرد و شورای راهبردی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان نیز بر این مبنا برنامه ریزی می‌کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان تصریح افزود: برگزاری برنامه های قرآنی می تواند فعالیت های فرهنگی و ارزشی را همسو کند که نخستین کارگاه قصه گویی آغازی بر اینگونه اقدامات است.

نادعلی بر برگزاری جشنواره های قرآنی در مدارس تأکید کرد و گفت: همکاری و همدلی سازمان ها و ارگان های مرتبط می تواند چراغ راه برنامه های فرهنگی در کاشان باشد.

شایان ذکر است، در پایان نخستین جشنواره قصه گویی قصص قرآنی سبق، فاطمه کریمی رتبه دوم کودکان، سوین بیک آرانی و نازنین زهرا کبیری رتبه سوم کودکان، محمد صالح صمیمی و زهرا زرندی رتبه دوم نوجوانان، یزدان حلاجی، فاطمه سادات سجادی و بیتا رمضان زاده رتبه سوم نوجوانان، فاطمه رحیمی رتبه دوم بزرگسالان، سونا فتحی زاده و عطیه توکلی پور رتبه سوم بزرگسالان در بخش قصه گویی قصص قرآنی را کسب کردند و همچنین از پریسا سادات لاجوردی، سینا غفوری، زهرا شریفی خواه، پریماه صادقی، علی کریمی و مبینا اکبرزاده تقدیر شد./1307/202/ب3

ارسال نظرات