۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۸۸۸۹۵
وزیر امور خارجه سوریه:

سوریه به آمریکا احتیاج ندارد

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به تغییر مواضع آمریکا در قبال بحران سوریه و اعلام آمادگی برای هماهنگی با مسکو به منظور مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: از آمریکا می خواهیم شرش را از ما دور کند و دوستی او را نمی‎خواهیم.
وليد معلم

به گزارش خبرگزاری رسا، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی سوریه، تروریسم را یک مشکل جهانی دانست و بر نیاز ارتش سوریه به سلاح و مهمات بیشتر برای مقابله با تروریست‌ها تأکید کرد.

 

وی با اشاره به تلاش دشمنان این کشور برای سرنگونی دولت و از بین بردن ارتش آن تصریح کرد که ارتش سوریه با شجاعت ایستادگی می‌کند و سوریه نیز فرو نپاشیده است.

 

وزیر خارجه سوریه با اشاره به حمایت برخی از کشورهای منطقه‌ از تروریسم در این کشور تأکید کرد، سوریه همیشه بر این باور بوده که تروریسم به حامیان خود بازخواهد گشت و دمشق نیز با طرح ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برای ایجاد یک ائتلاف به منظور مبارزه با تروریسم موافقت می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه شماری از گروه‌های مسلحی که قبلا علیه دولت سوریه می‌جنگیدند امروز در صفوف ارتش این کشور مبارزه می‌کنند تصریح کرد که همچنان دولت سوریه از این گروه‌ها می‌خواهد که به ارتش سوریه بپیوندند.

 

معلم همچنین تأکید کرد که ترکیه به حمایت خود از تروریسم ادامه خواهد داد و هر چه درباره پیوستن ترکیه به ائتلاف آمریکا علیه داعش در سوریه گفته می‌شود بازی ترکیه برای این ائتلاف است.

 

وزیر خارجه سوریه درباره صداقت کشورهای حامی تروریسم برای مبارزه علیه آن گفت: «زمانی از این مسئله مطمئن می‌شویم که [این کشورها] از حمایت تسلیحاتی و آموزشی این گروه‌های تروریستی دست بردارند... ما می‌دانیم که چه کسی به دیگری کمک می‌کند... اتاق‌های عملیاتی که در ترکیه وجود دارد الان چه کارآیی دارد... ما همه اینها را می‌دانیم».

 

وی درباره شایعاتی مبنی بر حضور نظامی روسیه در سوریه گفت: «تا کنون هیچ مبارزه مشترکی با نیروهای روسی در عرصه عملی وجود نداشته است ولی اگر چنین نیازی را احساس کنیم بررسی و درخواست خواهیم کرد».

 

معلم درباره اینکه نیروهای روسیه در «لاذقیه» حضور دارند تا پایگاه هوایی را توسعه دهد اظهار داشت:«قصدی برای ایجاد پایگاه روسیه در سوریه وجود نداد ولی اگر نیاز باشد هر چیزی امکان دارد... من نه آن را تکذیب می‌کنم و نه تأیید».

 

وزیر خارجه سوریه همچنین درباره تلاش‌های سوء برخی کشورها برای تقسیم این کشور نیز تأکید کرد، از زمان جنگ حمص قصد تجزیه وجود داشت ولی تروریسم و طرح تجریه در حمص شکست خورد و موضوع تجزیه نیز دیگر زمانش گذشته است.

 

وی با اشاره به حمایت همه جانبه مسکو از دمشق نیز تأکید کرد، تشدید لحن مقامات روس نتیجه داد و آمریکا نیز از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و اظهار داشته است که از مداخله روسیه برای مبارزه با داعش استقبال می‌کند و همکاری نظامی با روسیه برای مبارزه با این گروه تروریستی را بررسی می‌کند.

 

معلم ضمن رد شایعاتی مبنی بر اینکه آمریکا حل بحران سوریه را به مسکو سپرده است گفت: بعید می دانم [اینگونه باشد]... آمریکا نمی‌تواند از خاورمیانه کناره‌گیری کند زیرا محافظ امنی برای منافع اسرائیل در این منطقه است... از آمریکا می خواهیم شرش را از ما دور کند و دوستی او را نمیخواهیم./994/ب101/د

ارسال نظرات