۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۸۹۰۷۰
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

بررسی فقهی بیانیه‌های سازمان ملل وظیفه حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: بیانیه‌های سازمان بین‌الملل نه تنها از منظر سیاسی بحث دارد، بلکه بحث‌های عمیق علمی و فقهی دارد و در حوزه علمیه قم درباره بیانیه حقوق بشر و سلاح کشتار جمعی مورد بحث قرار گرفته است.
سخنراني ايت الله فاضل در آغاز سال تحصيلي مرکز فقهي ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 95-94 مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)که امروز در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، به بیان اهمیت فراگیری معارف اسلامی و دروس حوزوی پرداخت و گفت: رسول اکرم(ص) فرمودند که ایمان والاترین نعمتی بوده که خداوند به انسان‌ها داده است، بعد از آن علم و معرفت به تأویل کتاب از بهترین نعمت‌های خداوند است و هر فردی این‌گونه بپندارند که روش‌های دیگر بر این علم برتری دارد تمام نعمت‌های خداوند را ضایع کرده است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این که حوزویانی که مبنای فقهی و اصولی قوی داشته باشند، می‌توانند قرآن کریم را تأویل و تفسیر کنند، ابراز کرد: طلبه‌ای که ارزش آموختن دروس فقهی و اصولی را نداند و رشته‌های دانشگاهی و مشاغل دیگر را برتر از طلبگی بداند تمام نعمت‌ها خداوند را از بین برده است.

 

وی در ادامه سخنانش به اهداف تأسیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: مرحوم والد در مراسم کلنگ زنی این مرکز گفتند که ما به دنبال تحول در حوزه علمیه هستیم و می‌خواهیم فقهای ارزشمند را تحویل جامعه دهیم تا فقه شیعه را برای مردم جهان تبیین کنند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گذشته در تأسیس این مراکز تخصصی میان علما و مراجع تردید وجود داشته است، گفت: علما بر این اعتقاد بودند نخبگان حوزوی نباید از دروس عمومی جدا شوند به مراکز تخصصی روی بیاورند؛ اما در این زمان در تمام مراکز علمی دانشگاه و حوزوی به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌های ویژه‌ای برای نخبگان داشته باشند.

 

وی اظهار کرد: مسؤولان حوزه باید مسأله استعدادیابی در میان حوزویان را به صورت جدی پی گیری و نخبگان حوزوی را شناسایی کنند و برای آنها مراکز تخصصی ویژه‌ای تأسیس کنند.

  

آیت‌الله فاضل لنکرانیبه اهمیت تبلیغ در سطح بین‌الملل اشاره کرد و افزود: مردم جهان نیازمند فقها و مجتهدان شیعی هستند که با زبان و فرهنگ آنها آشنا باشد و معارف اهل‌بیت(ع) را میان آنها ترویج کنند؛ بنابراین مناسب است که حوزه علمیه دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای مبلغان بین‌المللی و طلاب برگزار کند.

 

وی در ادامه سخنانش با بیان این که در مرکز فقهی ائمه اطهار در کنار مسائل آموزشی به پژوهش اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، گفت: فعالیت‌های پژوهشی این مرکز در راستای تأمین اهداف نظام جمهور اسلامی است؛ بنابراین نشست‌ها و همایش‌ها درباره حرمت سلاح‌های جمعی، فقه رسانه، فقه قضا، فقه کودک و فقه امنیت در این مرکز تشکیل شده است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: مقالات و پژوهش‌های حوزوی در مراکز فقهی در سطح بین‌الملل قابل عرضه است و نباید این تحقیقات علمی در شهر قم بماند؛ از این رو مناسب است که حوزه علمیه برنامه‌های ویژه‌ای برای معرفی این تحقیقات در سطح بین‌الملل داشته باشد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: بیانیه‌های سازمان بین‌الملل نه تنها از منظر سیاسی بحث دارد، بلکه بحث‌های عمیق علمی و فقهی دارد و در حوزه علمیه قم درباره بیانیه حقوق بشر و سلاح کشتار جمعی مورد بحث قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه امروزه حوزه علمیه برای ترویج تفکر شیعی در جهان تحقیقات و مقالات مناسب دارد، گفت: ابزار و وسیله مناسبی برای انتقال این معارف و مقالات حوزوی وجود ندارد؛ بنابراین مناسب است مسؤولان کشور برای انتقال این تحقیقات و معارف راهکارهای مناسبی ارائه کند./998/پ202/س

 

ارسال نظرات