۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۸۹۰۷۵

افتتاحیه همایش «روابط فرهنگی ایران و چین» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ افتتاحیه چهارمین «همایش روابط فرهنگی ایران و چین» با حضور صاحب‌نظرانی از دو کشور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
ايران و چين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروز شنبه 28 شهریور «همایش روابط فرهنگی ایران و چین» با حضور صاحب‌نظرانی از دو کشور در سازمان فرهنگ و  ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

در این همایش عیسی رضازاده مسؤول کمیته فرهنگی و هنری ACD (بزرگترین تشکیلات بین دولت‌های آسیایی) با اشاره به بخش‌های مختلف این مرکز گفت: سازمان ACD در سال 2000 به پیشنهاد نخست‌وزیر تایلند تشکیل شده و در حال حاضر 33 کشور عضو آن هستند.

 

وی افزود: ACD سازمانی فراگیر است که هر کشوری در آن متولی پروژه‌ای خاص می‌شود که سایر کشورها نیز می‌توانند عضو آن شوند در حال حاضر مسئولیت امور فرهنگی و هنری ACD به ایران واگذار شده است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس پروژه و باقی وزرای فرهنگ عضو ACD نیز عضو کمیته اجرایی این حوزه هستند.

 

رییس کمیته فرهنگی هنری ACD در پایان خاطرنشان کرد: ایران و چین متولیان مهم حوزه تمدن در آسیا هستند که همکاری آنها برای این اتحادیه آسیایی ضرورت دارد.

 

همچنین در ادامه این همایش یانگ گوآنگ رییس آکادمی علوم اجتماعی جمهوری خلق چین گفت: چین تصمیم دارد در غرب آسیا روابط فرهنگی و اقتصادی داشته باشد با توجه به اینکه ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارد امیدواریم که همکاری‌های لازم صورت گیرد.

 

وی افزود: جاده ابریشم یک نشان تاریخی بین ایران و چین است که روحیه احترام و صلح متقابل را به نمایش گذاشته است، ایران و چین از کشورهای قدرتمند باسابقه تمدنی بسیار زیاد هستند.

 

رییس آکادمی علوم اجتماعی عنوان کرد: ایران و چین مکمل اقتصادی یکدیگر هستند و می‌توانند انجمن امنیت منافع را تشکیل دهند، و از آنجا که امنیت واردات و صادرات بین هر دو کشور برقرار است امیدواریم با تشکیل این انجمن، فصل جدیدی از روابط ایران و چین آغاز شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آکادمی علوم اجتماعی جمهوری خلق چین، خزانه دانشی دولت مرکزی چین است که می‌تواند درباره تسهیل روابط دو کشور ایران و چین، تاثیرگذار باشد.

 

در پایان این مراسم علی‌محمد سابقی مدیرکل آسیای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن سابق فرهنگی ایران در چین هم که به تازگی کتاب «جامعه و فرهنگ چین» را تألیف کرده است، به معرفی این اثر سه جلدی که در 14 فصل منتشر شده است، پرداخت.

 

شایان ذکر است که این همایش بر اساس تفاهم معاونت پژوهشی و آموزشی این سازمان با آکادمی علوم اجتماعی جمهوری خلق چینی، به صورت دوره‌ای و رفت و برگشت به منظور ایجاد فهم بهتر از زمینه‌های فرهنگی روابط دو کشور برگزار شد.

 

تاکنون دوره‌های اول و سوم این همایش در پکن و به میزبانی آکادمی علوم اجتماعی و دوره دوم آن در سال 1391 در تهران به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شده است.

 

مقالات دوره‌های  پیشین این همایش، روابط فرهنگی دو کشور را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است. برای دوره چهارم هم سیاست‌های کلان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مقتضیات مورد درک در کمیته علمی همایش عنوان «تحولات بین‌المللی و چشم‌انداز روابط ایران و چین» در نظر گرفته شده است و بر این اساس 5 پنل حول محورهای احیای جاده ابریشم، افراط‌گرایی، هویت آسیایی، روابط بین مردمی و روابط هنری دو کشور، برای همایش در نظر گرفته شده است.

 

فراخوان همایش و سفارش مقالات از مدت‌ها قبل انجام شده و در این همایش حدود 20 مقاله از سوی اندیشمندان ایرانی و 6 مقاله از سوی اندیشمندان چینی ارایه می‌شود.

 

هیأت 8 نفره آکادمی علوم اجتماعی چین روز جمعه 27 شهریور ماه وارد تهران شدند و روز دوشنبه 30 شهریور نیز تهران را به مقصد پکن ترک می‌کنند.

 

در این مدت علاوه بر حضور در همایش، برنامه‌های بازدید از بنیاد ایران‌شناسی، دیدار با علی‌اکبر ولایتی و بازدید از اماکن دیدنی تهران، برای هیأت چینی در نظر گرفته شده است، این همایش از امروز روز شنبه 28 شهریورماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز و به مدت دو روز ادامه دارد./807/201/ب3

ارسال نظرات