۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۸۹۲۵۷
پاپ:

عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا پیروزی فرهنگ گفت‌وگو و مذاکره است

خبرگزاری رسا ـ یکی از رسانه‎های کوبا به نقل از رهبر مسیحیان جهان که خود میانجی برقراری روابط واشنگتن و هاوانا بوده است، نوشت: روند عادی‌سازی روابط کوبا و آمریکا نشانه‌ای از پیروزی فرهنگ گفت‌و‌گو و مذاکره است.
پاپ و رييس جمهور کوبا

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از «کوبادباته»، «پاپ فرانسیسکو» پس از آن که در برقراری مجدد روابط بین کوبا و آمریکا نقش اساسی ایفا کرد، روز گذشته وارد «هاوانا» پایتخت کوبا شد و در فرودگاه بین‌المللی «خوزه مارتی» مورد استقبال «رائول کاسترو» رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.


«کاسترو» در دیدار با پاپ، ضمن انتقاد شدید از «کاپیتالیسم» عنوان کرد که بحران جدی کنونی جهان نتیجه ظلمی است که به کشورهای جهان سوم می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش تحریم‌های تجاری و اقتصادی آمریکا علیه کوبا را ظالمانه، غیراخلاقی و غیرقانونی خواند و تصریح کرد که این تحریم‌ها آسیب‌ها و محرومیت‌های فراوانی را برای مردم کوبا به همراه داشته است.


رییس‌جمهور کوبا پس از درخواست مجدد از آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌های این کشور، خاطرنشان کرد که سرزمین اشغالی «گوآنتانامو» نیز باید به کوبا بازگردانده شود.


«کاسترو» همچنین از تلاش‌های پاپ برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین آمریکا و کوبا قدردانی کرد.

 

از سوی دیگر پاپ نیز با اشاره به برقراری مجدد روابط بین کوبا و آمریکا پس از نیم قرن قطع رابطه، اظهار داشت که روند عادی‌سازی روابط این دو کشور نشانه‌ای از پیروزی فرهنگ گفت‌و‌گو و مذاکره است.


با وجود این که کوبا و آمریکا در 17 دسامبر 2014 (26 آذر 1393) از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک خود را اعلام و در همین راستا در 20 جولای 2015 (30 تیر 1394) نیز اقدام به بازگشایی سفارتهای خود در کشور مقابل کردند، مشکلات اساسی جهت عادی‌سازی روابط بین هر دو کشور باقی مانده است که لغو تحریم‌های آمریکا علیه کوبا مهم‌ترین اختلاف دو کشور به شمار می‌رود.

 

آمریکا و کوبا با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد./994/د102/ک

ارسال نظرات