۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۲۸۹۵۷۲
وزیر آموزش و پرورش:

دغدغه آموزش و پرورش استفاده از نیروهای بومی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست ما در تأمین نیروی انسانی استفاده از نیروهای بومی است تا مناطق محروم با کمبود نیروی انسانی مواجه نشوند و پذیرش فرهنگیان در سال جاری بر همین اساس بوده است.
فاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی فانی وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در سمینار استانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: بدون شک استانداران در این دولت بیشترین همکاری را با آموزش و پرورش داشتند که از الطاف آنها تشکر می‌کنیم.

 

وی افزود: تا دیروز 5/12 میلیون دانش‌آموز ثبت نام شده و پیش بینی ما این است که تا آخر تابستان سال جاری به 13 میلیون و 200 هزار نفر برسد، ما نسبت به سال گذشته 400 هزار نفر افزایش ثبت نام داشتیم که علت اصلی آن اطلاع رسانی و همکاری بخش وازرت کشور در فراخوان کودکان لازم‌التعلیم به مدارس بوده است این تعداد دانش‌آموز با حضور 980 هزار نیروی انسانی در 105 هزار مدرسه و 750 منطقه آموزشی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: گزارش وضعیت بسیار خوب برای بازگشایی مدراس داریم که پس فردا با حضور رییس جمهور در یکی از مدارس تهران سال تحصیلی آغاز می‌شود.

 

فانی اظهار داشت: در زمینه مدارس از فروردین تا مهر 1300 مدرسه با 8 هزار کلاس درس و به مجموعه فضاهای آموزشی اضافه می‌شود که میانگین 44 کلاس درس ساخته و آماده شده با هزینه هزار میلیارد تومان که  20 درصد آن را خیرین و نهادهای غیر دولتی تقبل کردند.

 

وی افزود: در دولت یازدهم تلاش شده تا آسیب‌شناسی لازم در مدیریت آموزش و پرورش انجام شود در این راستا تیمی تعریف و چالش‌های آموزش و پرورش مطالعه شد که نشان داد 750 چالش اصلی داریم که سالها با آموزش و پرورش همراه بوده است.

 

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: ما با بررسی این 750 چالش 5 سیاست را استخراج کردیم که در سال تحصلیی آینده هم همراه ما خواهد بود، نخستین این چالش ساماندهی و به‌سازی منابع انسانی است که در تحول آموزش و پرورش هر چه در تربیت معلم و نیروی انسانی کار کنیم کم است.

 

فانی ابراز کرد: در ساماندهی حدود یک میلیون نیروی انسانی به لحاظ جنسیت، رشته و جایگاه جغرافیایی خوب توزیع نشده است در برخی شهرها هم با کمبود روبرو هستیم که این باید به تدریج حل شود، با توجه به پراکندگی بومی نسبت 15 به یک نسبت مناسبی برای کشور ما است.

 

وی با اشاره به دومین سیاست آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مشارکت در آموزش و پرورش عنوان کرد: به دلیل گستردگی حوزه فعالیت آموزش و پرورش اداره آن از توان یک وزاتخانه خارج است در همین راستا ما از مشارکت سایر دستگاه‌ها استفاده کردیم، با 21 وزارت‌خانه و دستگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم تا به ما کمک کنند.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه مدارس غیر دولتی بیان داشت: در حال حاضر 12 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی ثبت‌نام کردند که به نوعی مشارکت مردم را شامل می‌شود، همچنین اولیا، دانش‌آموزان و معلمان باید احساس کنند در اداره مدارس مشارکت دارند.

 

فانی با اشاره به سومین سیاست مبنی بر تمرکززدایی در آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش متمرکزترین دستگاه است که دستورالعمل و بخش‌نامه‌های متعدد سبب پایین آمدن خلاقیت در آن شده که باید به سمت تمرکززدایی برویم.

 

وی با اشاره به کارگیری پیش‌دبستانی‌ها افزود: در مصوبه مجلس که به عنوان یک طرح ارائه شد اصرار داشتیم که کلمه پیش‌دبستانی به عنوان نیاز آموزش و پرورش در مصوبه بیاید که آمد بر همین اساس یک چهارم نیروی انسانی مازاد می‌شود که باید بر اساس عدالت و ضوابط این نیروها سازماندهی شود.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: سیاست ما در تامین نیروی انسانی استفاده از نیروهای بومی است تا مناطق محروم با کمبود نیروی انسان مواجه نشوند پذیرش فرهنگیان در سال جاری بر همین اساس بوده است.

 

فانی با اشاره برنامه ششم توسعه بیان داشت: تلاش می‌شود که در برنامه 6 توسعه مشکلات قدیمی آموزش و پرورش را حل کنیم یکی از مشکلات کشور کودکی که به سن مدرسه رسیده و بی‌سواد باقی مانده تلاش ما است که کسی بی‌سواد باقی نماند خواهش ما است که در این سیاست به ما یاری شود./807/202/ب1

ارسال نظرات