۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۲۸۹۷۹۹
در نیمه نخست امسال؛

72 وقف جدید در خراسان شمالی به ثبت رسید

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال 72 وقف جدید در شهرستان‌های هشت گانه این استان به ثبت رسیده است.
وقف

حجت الاسلام سیف الله سهرابی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از ثبت 72 وقف جدید در این استان در شش ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: این موقوفات در مناطق شهری و روستایی شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی با نیات مختلف از سوی واقفان و خیران به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه ارزش ریالی موقوفات جدید ثبت شده در استان افزون بر 40 میلیارد ریال است، اظهار کرد: وقف های جدید در خراسان شمالی با نیات اطعام در عزاداری سیدالشهدا(ع)، برگزاری مراسمات ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، احداث مسجد و حسینیه، ازدواج جوانان، کمک به ایتام و مستمندان، مباحث قرآنی و فرهنگی و سایر موارد به ثبت رسیده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه شمار وقف های جدید ثبت شده در نیمه نخست امسال در استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: پارسال در شش ماهه نخست سال در مجموع 50 وقف در شهرستان های مختلف خراسان شمالی به ثبت رسیده بود در حالی که این تعداد امسال به 72 وقف افزایش یافته است.

 

وی دلیل افزایش شمار موقوفات جدید در استان را برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی از جمله طرح نشاط معنوی، ضیافت الهی، دوره‌های قرآنی و تبلیغات فراوان با استفاده از رسانه های مختلف عنوان کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی یادآور شد: در نیمه نخست امسال از 72 وقف جدید ثبت شده در خراسان شمالی، بیشترین موقوفات در شهرستان های گرمه و مانه و سملقان ثبت شده اند به گونه ای که در این دو شهرستان به ترتیب 17 و 16 وقف جدید از سوی واقفان نیک اندیش به ثبت رسیده است.

 

به گفته وی همچنین در این مدت کمترین میزان ثبت وقف جدید در بین شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی مربوط به شهرستان جاجرم بوده که تنها دو وقف جدید در این شهرستان استان ثبت شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در استان خراسان شمالی در مجموع چهار هزار و 964 موقوفه با 9 هزار و 794 رقبه وجود دارد، تصریح کرد: موقوفات استان با نیات مختلف ثبت شده اند اما نیات واقفان 65 درصد از این موقوفات روضه سیدالشهدا(ع) و برگزاری مراسمات روضه خوانی و عزاداری ماه محرم و اربعین است.

 

وی همچنین از افزایش 35 درصدی درآمد موقوفات خراسان شمالی در سال جاری خبر داد و افزود: این افزایش درآمد به دلیل به روز کردن اجاره بهای املاک وقفی و ثبت موقوفات جدید روی داده است.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه اکنون برای 51 درصد از موقوفات موجود در استان سند مالکیت اخذ شده است، اظهار کرد: از چهار هزار و 964 موقوفه موجود در خراسان شمالی تاکنون برای دو هزار و 516 موقوفه سند اخذ شده است.

 

به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون نیز برای 178 موقوفه اسناد مالکیت اخذ شده که در این شاخص هم به نسبت مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش عملکرد صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه اسناد مالکیت نشان دهنده هویت تصدیق و تثبیت شده موقوفات و بقاع متبرکه است، گفت: اخذ اسناد مالکیت برای موقوفات، دست موقوفه خواران را از تصاحب این صدقات جاریه کوتاه کرده و بهترین اقدام برای اجرای دقیق نیات واقف محسوب می شود./9314/302/ب3

ارسال نظرات