۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۹۰۰۷۰
مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

روز عرفه هنگامه حضور و موعد توبه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت روز ملی نیایش، گفت: روز عرفه هنگامه حضور معنوی و موعد توبه از گناهان است.
حجت الاسلام اسماعيلي - مدير حوزه علميه تخصصي امام خامنه اي بجنورد

حجت الاسلام علی اسماعیلی مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه ای(مدظله العالی) بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت فرا رسیدن نهم ذی الحجه، روز عرفه و نیایش، بر استفاده حداکثری از ظرفیت معنوی و فرهنگی این روز تأکید کرد و افزود: عرفه روز جاودانگی و ابدیت، عشق و فرزانگی و موعد کسب معرفت و تقوای الهی است.

 

وی با اشاره به دعای روز عرفه، اضافه کرد: در صورت استفاده درست از این روز، غبار عصیان و گناه از قلب ها زوده و افسارگسیختگی های دنیوی انسان مهار می شود چرا که روز عرفه هنگامه حضور معنوی و موعد توبه از گناهان است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی اظهار کرد: عرفه روزی است که شیرینی اجابت دعا به دست بندگان رسیده و رحمت الهی بیش از سایر ایام شامل حال همه افراد می شود به همین دلیل نیز در روایات اسلامی از روز عرفه به عنوان نگین ماه ذی الحجه یاد شده است.

 

این استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی با بیان اینکه دعای روز عرفه پلکان بندگی و منبع عرفان و عبادت است، افزود: در روز عرفه دل ها به دلبر پیوند خورده و با نیایش به درگاه باری تعالی، قدم های قرب الی الله با سرعت و قدرت بیشتری برداشته می شود.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم هدف از خلقت و آفرینش و نیز ارسال پیامبران الهی را عبادت و بندگی انسان ها ذکر کرده است، ادامه داد: بر این اساس انسان ها می بایست با عبودیت، بنده شایسته باری تعالی باشند و روز عرفه فرصت مناسبی برای اجرای دقیق تر این مهم است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی افزود: افرادی که بر هواهای نفسانی خود غلبه نکرده و تنها خود را می بینند هیچ گاه خدابین نشده و درهای معرفت به روی آنها گشوده نمی شود مگر آنکه در توبه را به روی خود باز کنند که برای این امر نیز روز عرفه فرصت بسیار ذی قیمتی است.

 

وی با بیان اینکه در راه قرب الی الله گام نخست از بین بردن منیت ها است، خاطرنشان کرد: با از بین رفتن منیت ها مقام عبودیت حاصل می شود چرا که در چنین صورتی فرد غیر از خدا هیچ کس و هیچ چیز حتی خود را نیز ندیده و به یقین و باور الهی می رسد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: هدف از آفرینش انسان و جهان و ارسال پیامبران و کتب الهی عبودیت بندگان بوده و برای بندگی نیز می بایست از مسیر معرفت عبور کرد زیر معرفت با عبودیت گره خورده است.

 

به گفته وی در چنین حالتی فرد به مرتبه ای می رسد که عالم را محضر خداوند دیده و تلاش می کند تا در محضر باری تعالی هیچ گناهی را مرتکب نشود که این مرتبه و جایگاه بسیار ارزشمند است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: معرفت به این معنا بوده که نگاه ما به عالم هستی عاشقانه و عارفانه باشد و برای دست یابی به این نگاه می بایست حالت عبد بودن و عبودیت خود را تقویت کنیم که یکی از راه های تقویت عبد بودن دعا کردن است.

 

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد در خاتمه با تأکید بر بهره گیری از فرصت روز عرفه، تصریح کرد: در روز عرفه و نیایش باید با قرائت دعا و انجام اعمال این روز، آن را قدر دانسته و خود را برای ورود به درگاه خشوع در مقابل پروردگار مهیا کنیم.

 

گفتنی است، نهم ذی الحجه، روز عرفه و از ایام مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان محسوب می شود، در چنین روزی امام حسین(ع) حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد و به همین دلیل نیز قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

 

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند، سپس حجاج به‌ سمت سرزمین مشعرالحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

 

افزون بر دعای امام حسین(ع)، در این روز برای غیرحجاج نیز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی از جمله غسل ذکر شده است، با پایان روز عرفه، عید قربان و دهه امامت و ولایت آغاز می شود./9314/302/ب3

ارسال نظرات