۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۹۰۵۳۰

نیویورک تایمز حادثه منا را خونبارترین حادثه در ۲۵ سال اخیر توصیف کرد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت: از سال ۱۹۹۰ تا کنون حادثه روز گذشته در منا و جان باختن ۷۱۷ تن از حجاج در اثر ازدحام جمعیت،خونین ترین حادثه از این نوع به شمار می‌آید.
منا

 

به گزارش خبرگزاری رسا،روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت: از  سال 1990 تا کنون که یک هزار و 426 نفر در اثر خفگی در تونل «المعیصم» در حد فاصل مکه مکرمه و منا جان باختند، حادثه روز گذشته در منا و جان باختن  717 تن از حجاج در اثر ازدحام جمعیت،خونین ترین حادثه از این نوع به شمار می آید.

 

این روزنامه افزود: این حادثه که بدترین حادثه در جریان مراسم حج امسال است پس از کمتر از دو هفته از سقوط جرثقیل رخ داده است که موجب فوت یکصد و 11 نفر و مجروح شدن 394 نفر دیگر شد.

 

به نوشته این روزنامه افزایش جمعیت طبقه متوسط جهان موجب افزایش تعداد مسلمانانی شده است که فریضه حج را به جا می آورند، به گونه ای که این امر موجب افزایش فشار بر مسئولان سعودی شده است که هر ساله میزبان میلیون ها زائر را از نقاط مختلف جهان است.

 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: به احتمال زیاد حادثه ازدحام جمعیت در منا نگرانی هایی در مورد نبود تاسیسات زیر ساختی و وسایل حمل و نقل و تامین سلامت عمومی در عربستان برای مراسم حج که بزرگترین مهاجرت در جهان به شمار می آید، به وجود آورد.

 

این روزنامه یادآور شد که در بین سلسله حوادثی که در جریان مراسم حج در عربستان رخ داده است، می توان به حادثه سال 1990 و سپس ژانویه 2006  اشاره کرد که در جریان آن ازدحام زائران خانه خدا در پل جمرات موجب جان باختن 360 نفر از آنان شد.

 

نیویورک تایمز افزود: در حادثه سال 2001 در منا نیز 35 نفر جان خود را از دست دادند و پیش از آن در سال 1998 ازدحام زائران در پل جمرات موجب سقوط یکصد و 80 حاجی از روی این پل و فوت آنان شد.

 

در سال 1997 نیز وزش باد موجب آتش سوزی در چادر حجاج و در نتیجه مرگ 340 نفر از آنان شده و سه سال قبل از آن نیز 270 حاجی در اثر ازدحام جمعیت در منا جان خود را از دست دادند.

 

این روزنامه به نقل از «مضاوی الرشید» کارشناس آنترپولوژی (انسان شناسی) و استاد مهمان در دانشکده اقتصاد لندن نوشت: هیچ محاسبه ای وجود ندارد و این حادثه شوک کننده است و تقریبا هر سال تکرار شده و تعدادی قربانی بر جا می گذارد./982/ب103/د

ارسال نظرات