۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۹۰۹۰۹

شاه اردن خواستار راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه شد

خبرگزاری رسا ـ شاه اردن خواستار یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه شد و از جامعه بین‌الملل نیز خواست که کمک بیشتری به «امان» شود تا پاسخگوی نیاز پناهندگان سوری باشد.
ملک عبدالله دوم پادشاه اردن

 

خبرگزاری رسا، عبدالله دوم، شاه اردن نیز پس از شماری از مقامات غربی و همچنین تغییر موضع ترکیه، بر لزوم ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه تأکید کرد.

 

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گزارش داد که عبدالله دوم از جامعه بین الملل خواسته است که به اردن کمک کند تا بتواند پاسخگوی نیاز آوارگان سوری حاضر در این کشور باشد.

 

شاه اردن برای مشارکت در نشست‌های هفتادمین دور مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم اکنون در نیویورک به سر می‌برد و در جریان دیدار با «ایدی راما» ‌نخست وزیر آلبانی این اظهارات را مطرح کرده است.

 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود، که اردن از ابتدای بحران سوریه، همیشه تلاش کرده است در مواضع آشکار اعلامی خود در قبال همسایه شمالی خود، موضعی محتاطانه اتخاذ کند.

 

شاه این کشور از یک سو خود را ملزم به پیروی از سیاست های آمریکا و عربستان می‌دانست و علی القاعده باید به مخالفت با نظام دمشق می پرداخت، اما از طرف دیگر نگران سرایت تبعات بحران سوریه به کشور خود بود.

 

با این حال آن چه در عمل اتفاق افتاد آن بود که اردن تبدیل به پایگاهی برای سازماندهی و آموزش و تسلیح عناصر تروریستی شد، تروریست هایی که قرار بود هم در سوریه و هم در عراق، وارد جنگ نیابتی علیه محور مقاومت شوند. به همین دلیل بود که اردن میزبان نشست بازماندگان بعثی عراق و فرماندهان داعش پیش از حمله به موصل بود.

 

اظهارات پیاپی شاه اردن مبنی بر لزوم مسلح کردن عشایر عراق و سوریه نشان داد این کشور به رغم ادعای بی طرفی، تمایل زیادی به مداخله جویی دارد. عشایر اهل سنت عراق از این طرح استقبال کردند، اما عشایر سوریه بشدت آن را محکوم کردند./994/ب102/د

ارسال نظرات