۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۲۹۱۴۲۲
امام جمعه بن:

آل سعود باید مسؤولیت حادثه جنایت بار منا را بپذیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان بن، با اشاره به ناتوانی آل سعود در برگزاری مراسم حج و مدیریت آن گفت: آل سعود باید مسؤولیت حادثه جنایت بار عید قربان را بپذیرد.
حجت الاسلام غضنفري ، امام جمعه بن

حجت الاسلام سیدمحمد تقی غضنفری امام جمعه شهرستان بن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با بیان این که کسانی که در حالت احرام به لقاء الله می پیوندند در قیامت در حالی خدا را ملاقات می کنند که فریاد اللهم لبیک آن ها بلند است، افزود: آن ها در حالی به سوی خدا می روند که تمام گناهانشان پاک شده است، زیرا کسی که محرم شود، به او ندا می دهند که تو پاک هستی و مورد رحمت خدا قرار گرفته ای.

 

وی، بی کفایتی آل سعود در این جنایت را متذکر شد و اظهار داشت: حکومت عربستان باید بپذیرد که توانایی اجرای چنین مراسم مهم و بزرگی را ندارد، چراکه به خاطر همین بی کفایتی ها هر چند وقت یکبار شاهد حادثه هایی دلخراش هستیم.

 

حجت الاسلام غضنفری با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مراسم حج امسال گفت: حکومت عربستان ادعا می کند می خواهیم مسجد الحرام را گسترش دهیم و تعداد زوار را زیاد کنیم، در حالی که آل سعود نمی توانند همین تعداد حاجی را مدیریت کند، پس چگونه می خواهند ظرفیت پذیرش حاجیان را زیاد کنند.

 

امام جمعه بن با تأکید بر این که مدیریت خانه خدا باید از سوی عامه مسلمانان اداره شود نه عده ای که تنها ادعای مسلمانی دارند، گفت: رفتار حکومت عربستان با جنازه حاجیان این را نشان می دهد که آل سعود هیچ ارزشی برای عزت و آبروی مسلمانان قائل نیست.

 

این مقام مسؤول، با بیان این که نبود امکانات لازم برای امدادرسانی در این فاجعه قلب همه مسلمانان را به درد آورد، اظهار داشت: با توجه به این که جمعیت بسیار زیادی از حجاج به یکباره دچار حادثه شدند؛ بنابراین نیاز به امکاناتی از جمله اورژانس، آتش نشانی و نیروهای امدادی بود که هیچ کدام از این امکانات نه تنها مهیا نشد بلکه بعد از این اتفاق به هیچ کدوم از کشورها اجازه ورود و کمک نیز ندادند.

 

وی با اشاره به بهانه های واهی دولت عربستان در جلوگیری از کمک به مجروحان و امنیتی کردن این مسأله بسیار مهم تصریح کرد: همین تصمیمات ابلهانه سبب بالا رفتن آمار تلفات در حادثه منا شد که بررسی آن ها نشان می دهد این اتفاقات نه تنها طبیعی نبوده بلکه دست مستقیم سردمداران آل سعود در خون مردم بی گناه این حادثه در کار است.

 

حجت الاسلام غضنفری با اشاره به این که در سال های گذشته نیز شاهد چنین جنایت ها و سوء مدیریت از سوی آل سعود بودیم، تصریح کرد: در سال 1990 به خاطر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام 1426 نفر از زائران کشته شدند، در سال 1992 بر اثر ازدحام جمعیت در پل جمرات 270 نفر از بالا به پایین پرت شدند و جان خود را از دست دادند، همچنین در سال 1998 در رمی جمرات 118 نفر کشته شدند و در سال 2004، 244 نفر  و در سال 2006 در ورودی شرقی جمرات 145 نفر بر اثر ازدحام جمعیت کشته شدند و در حادثه 2006 در اثر فرو ریختن یک ساختمان هتل 8 طیقه 70 زائر جان خود را از دست دادند و در آتش سوزی سال 1999، بیش از 340 حاجی به شهادت رسیدند و 150 نفر زخمی شدند و امسال هم که بر اثر سقوط جرثقیل و در حادثه منا بیش از هزاران نفر از حاجیان به شهادت رسیدند و این ها همه بر بی کفایتی آل سعود دلالت دارد./9457/302/ب3

ارسال نظرات