۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۹۱۴۸۷
با حضور آیت الله سبحانی و رییس مجلس؛

کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی در قم افتتاح می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با عید سعید غدیر خم، کتابخانه عمومی «مرکز بررسی‌های اسلامی» با حضور حضرت آیت الله سبحانی، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در منطقه پردیسان قم افتتاح می‌شود.
کتاب و کتابخانه لاريجاني و آيت الله سبحاني

به گزارش خبرگزاری رسا مدیر اجرایی مرکز بررسی‌های اسلامی در این رابطه اظهار کرد: آیین افتتاح این کتابخانه ساعت 16 روز جمعه (10 مهر ماه جاری) با سخنرانی حضرت  آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید و جناب آقای دکتر علی لاریجانی رییس محترم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

 

سید محمود خسروشاهی محل برگزاری مراسم مذکور و کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی را: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، بلوار سلمان فارسی، بلوار آزادی، بلوار شهید احمد کوچکی، خیابان شهید رودکی، فرعی اول اعلام کرد.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود، گفت: این کتابخانه دارای ویژگی‌ها و مشخصات و امکاناتی است که می‌توان گفت جوابگوی نیازهای خیل انبوه اهل علم خواهد بود و می‌تواند نمونه‌هایی از یک مرکز فرهنگی با استانداردهای بین‌المللی به شمار برود که از جنبه‌های گوناگون نسبت به کامل بودن آن اندیشیده شده و اهتمام لازم به کار گرفته شده است.

 

مدیر اجرایی مرکز بررسی‌های اسلامی افزود: کتابخانه عمومی «مرکز بررسی‌های اسلامی» در زمینی به مساحت 5000 مترمربع با 4000 متر زیربنا در 4 طبقه طراحی شده است.

 

وی ادامه داد: برای ساخت این مجموعه عظیم، از تیم مهندسی «ارگ بنیس» که یکی از مجرب‌ترین تیم‌های مهندسی کشور به شمار می‌رود، کمک گرفته شده و نقشه کل ساختمان توسط این گروه تهیه، طراحی و آماده شده است و زیر نظر مهندسان مجرب موسسه «نورگستر» اجرا می‌شود و از این رو نحوه ساخت کتابخانه و بویژه معماری داخلی و خارجی آن از برجستگی های لازم برخوردار است.

 

خسروشاهی تصریح کرد: با توجه به اینکه کتابخانه در قالب یک محوطه وسیع علمی قرار گرفته و از چند سو در نزدیکی مراکز مختلف علمی دیگر مانند دانشگاه مفید و دانشگاه قم قرار داد، برای طراحی و ساخت آن گزینه‌های پنجگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

 

وی درباره این گزینه‌ها گفت: این گزینه‌ها شامل؛ 1- محوطه و حیاط مرکزی با توجه به فضای نیمه باز کتابخانه و اطراف آن، 2- تأمین نور کتابخانه از طریق کنترل نور روز به عنوان هدف و توجه به مفهوم مخزن، 3- جداسازی تردد و فضای خواهران و برادران و حل فضاها در طبقه همکف، 4- ایجاد فضایی شفاف برای رهیابی داخل به خارج و نمایان بودن دسترسی‌ها و 5- الهام و بهره‌گیری از مظاهر معماری اسلامی – ایرانی است.

 

وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ساختمان کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی، پس از مطالعه و بررسی‌های متعدد با توجه به اقلیم آن و با توجه به عملکرد فعلی و آینده این کتابخانه و با توجه به الگوهای بومی منطقه، طراحی و ساخته شده است.

 

خسروشاهی افزود: زیرزمین کتابخانه با مساحتی بالغ بر 1278 متر شامل بخش‌های: - مخزن کتاب با ظرفیت 100هزار جلد کتاب در حدود 500 مترمربع، - سالن اجتماعات یا محل برگزاری همایش‌ها با ظرفیت 150 نفر در 200 مترمربع و - اتاق صحافی همراه با سرویس‌های ضروری بهداشتی، آبدارخانه و تأسیسات است.

 

وی ادامه داد: طبقه همکف یا سالن مطالعه مشتمل بر بخش‌های: - سالن مطالعه آقایان با ظرفیت اولیه 160 نفر با حدود 320 مترمربع، - سالن مطالعه بانوان با ظرفیت 160 نفر در بیش از 325 مترمربع، - محوطه انتخاب کتاب 40 مترمربع، - محوطه سمعی - بصری در 60 مترمربع، و - مخزن نشریه‌ها و کتاب‌های مرجع با مخزن باز موقت با ظرفیت 15000 جلد کتاب در حدود 80 مترمربع است.

 

وی اضافه کرد: طبقه اول یا فوقانی نیز مشتمل بر بخش‌های: - تعداد 3 اتاق در بیش از 92 متر که برای سکونت و استفاده پژوهشگرانی که بخواهند برای مدتی در محل کتابخانه اقامت نمایند، ساخته شده است (به اضافه امکانات رفاهی)، - بخش اداری شامل دفتر مدیریت و 6 اتاق در 180 مترمربع، - سالن و نمازخانه برای انجام فرایض مذهبی و - «مهمانسرا» برای اقامت مهمانان داخلی یا خارجی، واحدی مستقل در بیش از 174 متر با امکانات لازم است.

 

خسروشاهی تاکید کرد: این کتابخانه در نوع خود جامع بوده و امکانات و شرایط مناسبی دارد که به طور طبیعی جوابگوی مراجعان است و سالن همایش‌ها و اتاق محققان و اتاق صحافی و نمایشگاه، در کنار سالن مطالعه جداگانه برای آقایان و بانوان، از امتیازات دیگر آن به شمار می‌رود.

 

وی گفت: پیش‌بینی بخشی برای بایگانی و نگهداری اسناد و نشریات از دیگر ویژگی‌های این کتابخانه است که در آن، منابع و اسنادی که از نیم قرن پیش توسط مؤسس محترم (حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سید هادی خسروشاهی) جمع‌آوری شده است و علاوه بر ایران، نشریات بسیاری از کشورهای دیگر را هم در برمی‌گیرد.

 

مدیر اجرایی مرکز بررسی‌های اسلامی افزود: همچنین فصلنامه‌ها، ماهنامه‌ها و سایر نشریات جدید هم پس از تکمیل و صحافی به تدریج به مخزن کتابخانه اضافه می‌شود.

 

خسروشاهی گفت: برای تسهیل در امر مطالعه، امکان استفاده از نرم‌افزارهای اسلامی و آثار بزرگان دینی به وسیله شبکه رایانه‌ای در سالنی مجزا در کتابخانه برای مراجعه کنندگان فراهم شده است.

 

وی گفت: با توجه به اینکه مؤسس محترم این مجموعه عظیم، آن را به حوزه علمیه و اهل علم اهدا نموده و کتابخانه شخصی خویش را هم که مشتمل بر ده‌ها هزار جلد کتاب، نشریه، اسناد تاریخی، عکس و منابع آرشیوی است، برای استفاده عموم وقف نموده است؛ امید می‌رود که این عمل از نظر دانشمندان، دانشوران، عالمان و محققان تلقی به قبول شود و با حسن نظر و بذل توجه، با اهدای کتاب‌ها و کتابخانه‌های شخصی، مرکز بررسی‌های اسلامی بتواند خدمتی در خور و مناسب به کتاب دوستان و اصحاب تحقیق و پژوهش حوزه علمیه قم ارایه نماید.

 

سید محمود خسروشاهی گفت: اکنون به یاری خدا با بازگشایی فاز نخست، کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی، پذیرای قدوم اهل مطالعه و تحقیق می‌باشد و امید می‌رود که بزودی این کتابخانه با توسعه لازم و گسترش مخزن به یکی از غنی‌ترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های استان قم تبدیل شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با مرکز بررسی‌های اسلامی گفت: «مرکز بررسی‌های اسلامی» با هدف نشر و اشاعه فرهنگ و تفکر اصیل اسلامی در مقیاسی وسیع و جهانی در دهه 50 شمسی - 1352 - توسط حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سید هادی خسروشاهی، در حوزه علمیه قم تأسیس شد و بلافاصله به عنوان یکی از واحدهای فرهنگی - علمی وابسته به حوزه علمیه شکوفای قم، فعالیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف و در سطح جهانی آغاز کرد و در نخستین گام‌ها، موفق به ارائه برنامه‌هایی نو در ساحت اندیشه اسلامی و عرضه و نشر کتاب‌ها و رسائل فکری شد که ویژگی اصلی آن توجه به مقتضیات زمان و مکان و شناخت نیازهای جدید و عصری بود.

 

وی افزود: البته با توجه به فشارهای سیاسی رژیم سابق، به خصوص مخالفت‌ها و اشکال‌تراشی‌های سازمان‌های رسمی وابسته به دولت، «مرکز» به ثبت رسمی نرسید ولی با پشت سر نهادن مراحل مختلف و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با موافقت «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به طور رسمی به ثبت رسید و فعالیت‌های خویش را در زمینه‌های متعدد گسترش داد.

 

خسروشاهی ادامه داد: مرکز بررسی‌های اسلامی با الطاف خداوند متعال، با اتکا به سابقه و تاریخ 40 ساله و تجربیات متعدد فرهنگی و علمی در سطح جهانی، با واحدهای هشتگانه خود برای پر کردن خلأهای فکری و فرهنگی نسل جوان گام برمی‌دارد و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.iscq.ir مراجعه کنند./1323/د101/ج

منبع: روابط عمومی مرکز بررسی‌های اسلامی

ارسال نظرات