۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۹۱۸۷۲
آیت‌الله مصباح یزدی:

حادثه منا عاملی برای سقوط دولت کفر و ظلم است/ جمود فکری مانع پیشرفت کشور می‌شود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مصباح یزدی گفت: مصیبتی که برای حاجیان مسلمان پیش آمده، بلایی بزرگ و سنگین است اما با تمام سختی‌هایی که دارد، عاملی برای سقوط دولت کفر و ظلم و جور و طاغوت و مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مصباح یزدی عصر امروز در دیدار اعضای کمیته امداد امام خمینی(ره) در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با تبریک عید بزرگ غدیر به ولایتمداران مسلمان، اظهار داشت: ما در آستانه بزرگ‌ترین عید الهی هستیم و باید قدر نعمت ولایت را بشناسیم؛ اگر شکرگزار این نعمت باشیم، خداوند برکات آن را بر ما افزون می‌کند.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: مصیبتی که برای حاجیان مسلمان پیش آمده، بلایی بزرگ و سنگین است اما با تمام سختی‌هایی که دارد، عاملی برای سقوط دولت کفر و ظلم و جور و طاغوت و مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.

 

وی ادامه داد: زمانی که جامعه انسانی تشکیل می‌شود، از شکل ابتدایی‌اش تا پیشرفته ترین شکل، نیاز به وسایلی پیدا می‌شود که در زندگی فردی و کوچ نشینی حاکم نیست، مسائل جدی تر و نیازهای جدیدی مطرح می‌شود که در سایه علوم فراوان و در طول قرن‌ها مورد تحقق بوده است.

 

آیت‌الله مصباح یزدی ابراز کرد: اسلام، نظامی را برای مدیریت جامعه پیش بینی کرده که کامل‌ترین و منطقی‌ترین نظام مدیریت جهان است؛ در رأس این نظام، شخص معصوم قرار دارد که بالاتر از آن فردی برای مدیریت جوامع وجود نداشته و نخواهد داشت، البته در زمان غیبت ائمه معصومین(ع) هم چاره‌اندیشی‌هایی برای این امر شده است.

 

وی افزود: در عصر اخیر، نعمتی به جامعه اسلامی مرحمت شده که در طول قرن‌ها طولانی، نظیری نداشته است؛ پس از حکومت امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) تا انقلاب اسلامی ایران، هیچ نظامی شکل نگرفت که در رأس آن، حاکم خداپسند حضور داشته باشد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ ما در طول تاریخ سابقه نداریم که در برهه‌ای از زمان، در رأس حکومتی، کسی قرار گرفته باشد که نائب امام زمان باشد، قرار گرفتن او در رأس هرم مانند قرار گرفتن حضرت ولی عصر باشد.

 

وی یادآور شد: برخی بزرگان شیعه در عصرهایی، نقش‌های بسیار بزرگی در اداره جامعه داشته‌اند اما هیچ‌گاه چنین نبوده که عالمی شیعی و واجب الاطاعه، به صورت رسمی در رأس قدرت باشد؛ از این رو، هرچه شکرگزار این نعمت باشیم، ‌حقش ادا نشده است.

 

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: تاکنون نظیری همچون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در حاکمیت جامعه شیعی وجود نداشته است.

 

وی گفت: خواجه نصیر الدین طوسی نقش اساسی در تحول حکومت داشت و زمینه سازی پیدایش حکومت شیعی را فراهم کرد که البته ما هم قدرش را نشناخته‌ایم؛ اما با این وجود، به صورت رسمی در رأس قدرت نبود در حالی که امروز در رأس قدرت، ولی فقیهی پر از اخلاص و خداشناسی و صفا و صمیمیت و مدیریت عالی حضور دارد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: چنین حکومتی برکات بسیار فراوانی در سطوح مختلف برای جامعه ایران و کل جوامع بشری داشته و خواهد داشت.

 

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد:‌ درون نظام اسلامی در سه سطح فعالیت انجام می‌شود؛ یک سطح فعالیت‌های دولتی و رسمی است که در تمام کشورهای دنیا انجام می‌شود؛ متصدیان رسمی حکومت بخش زیادی از فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و مسؤولیت هایی دارند و نیز اختیاراتی را به بخش‌های مختلف واگذار می‌کنند.

 

وی تأکید کرد:‌ نیازهای جامعه ایجاب می‌کند که دستگاه‌هایی برای حل نیازهایشان وجود داشته باشد اما هیچ دولتی هم نمی‌تواند تمام نیازهای جامعه را برطرف کند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: سطح دوم از فعالیت‌های درون نظام اسلامی، فعالیت‌ها و اقدامات مردمی است که بدون دخالت دولت، در راستای رفع نیازهای جامعه قدم برمی‌دارند.

 

وی با بیان این که‌ فعالیت‌های نیمه دولتی و نیمه رسمی سطح سوم از فعالیت‌های درون نظامی است، اظهار داشت: در نظام اسلامی ایران و بر اساس قانون اساسی، این دسته از فعالیت‌ها عمدتا تحت نظر ولی فقیه است؛ نمونه شاخص این اقدامات، ‌کمیته امداد است که جایگاهش حلقه واسطه میان کمک‌های صد در صد مردمی و وظایف رسمی دولت است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: کمیته امداد زیر نظر مستقیم رهبر انقلاب اداره می‌شود و یکی از بهترین نهادهایی است که در کشور شکل گرفته و اعضایی مخلص و کم توقع و بدون ریایی را دارد؛ اعضای کمیته امداد با تمام وجودشان به خدمتگذاری مردم مشغولند و تلاش‌های زیادی برای رفع نیازهای مستضعین جامعه انجام داده‌اند.

 

وی با بیان این‌که کار انسانی هیچگاه به نقطه نهایی نمی‌رسد و تدریجا تکامل می‌یابد، ادامه داد: برای رشد کارهای انسانی باید از جمود فکر و رفتار جلوگیری کرد؛ بسیاری از مردم کمتر به ابتکار و روش جدید علاقه نشان می‌دهند. اگر یک چاره اندیشه شود که نهادها نوعی تحول درونی پیدا کنند و افکار و نیروهای جدیدی وارد شوند، به طراوت و تازگی و پیشرفت آنان کمک شایانی می‌شود.

 

آیت‌الله مصباح یزدی ابراز کرد: کسی که برای ارگان یا نهادی کار می‌کند باید به مسؤولیت خود پایبند باشد و در آن زمان برای سایر نهادها فعالیتی نداشته باشد.

 

وی افزود: در برابر امواج اینترنتی و امکانات مدرن روز نمی‌توان ایستادگی کرد و این ابزارها روز به روز بیشتر می‌شوند اما باید کار فرهنگی مثبت انجام داد.

 

وی تأکید کرد: خدمت رسانی به طبقه ضعیف جامعه، هدف اصلی ما باشد؛ جامعه هدف ما طبقه ضعیفی هستند که نیازهای متعارف زندگیشان را نمی‌توانند برطرف کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ خدمت رسانی معنوی باید در درجه بالاتری در کمیته امداد قرار گیردٰ باید سعی شود که خدمات فرهنگی به نسل جوان و آینده این قشر ضعیف و مستضعف صورت بگیرد./997/201/ب2

ارسال نظرات