۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۲۹۱۹۱۱
آیت الله بهشتی:

دولت های اسلامی درباره اداره موسم حج تصمیم بگیرند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اتفاقات حج امسال گناهانی بزرگی است که نمی توان آن ها را اتفاق نامید، گفت: دولت های اسلامی همه باید به بی لیاقتی آل سعود اعتراض کنند، آل سعود نشان داده که کفایت و لیاقت برای اداره حج ندارد؛ باید یک مجمع جهانی برگزار شود و دولت های اسلامی درباره این مسأله تصمیم گیرند.
آيت الله احمد بهشتي

آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فاجعه منا و تأکید بر بی لیاقتی آل سعود برای ادار ه حرمین شرفین و موسم حج گفت:مسأله عدم کفایت آل سعود در اداره حرمین شریفین و موسم حج اظهر من الشمس است.


وی افزود: واقعال آل سعود لیاقت اداره مراسم جهانی حج را ندارد، در این مراسم مهم و با عظمت حتی از کشورهای غیر اسلامی نیز حجاج مسلمانی وجود دارند که برای زیارت خانه خدا حضور پیدا کرده و مناسک حج را انجام می دهند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حج مسأله ای جهانی بوده و منحصر در عربستان نمی شود، اظهار داشت: کشورهای اسلامی باید در اداره حرمین شریفین و موسم حج حضور داشته باشند تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.


وی ادامه داد: از کشورهای بسیاری در موسم حج حضور پیدا می کنند به عنوان مثال یک پنجم جمعیت کشور روسیه مسلمان است و در مناسک حج حضور پیدا می کنند، مسأله حج موضوع جهانی است؛ حج به کشورهای اسلامی بلکه به تمام کشورهای دنیا مربوط می شود.


آیت الله بهشتی با بیان این که با توجه به عدم کفایتی که آل سعود در سال های گذشته و به ویژه امسال از خود نشان دادد توانایی و لیاقت اداره حج را ندارد، ابراز داشت: تمام دولت های اسلامی باید نظر خود را ارائه کرده و در اداره حج نقش داشته باشند.


وی عنوان کرد: تا کنون حج هرگونه اداره می شده باید به سیطره خاندان سعودی پایان داده شود چون بی کفایتی آل سعود و عدم لیاقت این رژیم در حوادث گوناگون به اثبات رسیده است، مسأله سقوط جرثقیل و حادثه منا که سبب کشته شدن این اندازه از مسلمانان که جان آن ها عزیز است روشن ترین برای این دلیل به شمار می رود.


نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اتفاقات حج امسال گناهانی بزرگ است که نمی توان آن ها را اتفاق نامید، خاطرنشان کرد: حق آل سعود نیست اداره امور حج را داشته باشد تا به دلیل بی لیاقتی آن ها به مسلمانان ظلم شود
.


وی اضافه کرد: دولت های اسلامی همه باید به بی لیاقتی آل سعود اعتراض کنند، آل سعود نشان داده که کفایت و لیاقت برای اداره حج ندارد؛ باید یک مجمع جهانی برگزار شود و دولت های اسلامی درباره این مسأله تصمیم گیرند، مکه و مدینه باید تحت نظر جهان اسلام اداره شود./1323/ت302/ج

ارسال نظرات