۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۹۱۹۵۳
در نیمه نخست امسال؛

شمار موقوفات جدید ثبت شده در خراسان شمالی 40 درصد افزایش یافت

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال شمار موقوفات جدید ثبت شده در استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافت.
وقف حوزه علميه

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال در مجموع 84 وقف جدید در شهرستان های مختلف این استان از سوی واقفان نیک اندیش به ثبت رسید.

 

وی اضافه کرد: این موقوفات در شهرها و روستاهای خراسان شمالی با نیاتی از جمله اطعام در مراسمات عزاداری سیدالشهدا(ع)، برگزاری مراسمات ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، احداث مسجد و حسینیه، ازدواج جوانان، کمک به ایتام و مستمندان، مباحث قرآنی و فرهنگی، حوزه علمیه، ساخت خانه عالم و دیگر موارد از سوی واقفان و خیران به ثبت رسیده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته 50 وقف جدید در خراسان شمالی به ثبت رسیده بود، خاطرنشان کرد: بر این اساس در شش ماهه نخست سال جاری شمار موقوفات جدید ثبت شده در استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.

 

وی اضافه کرد: ارزش ریالی 84 موقوفه جدید ثبت شده در شهرستان های مختلف خراسان شمالی افزون بر 43 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: علت افزایش شمار موقوفات جدید در استان در سال جاری، اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی از جمله طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، دوره‌های قرآنی و تبلیغات و فرهنگ سازی در رسانه های مختلف به ویژه رسانه های دینی بود.

 

وی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال از 84 وقف جدید ثبت شده در خراسان شمالی، بیشترین موقوفات در شهرستان های گرمه و مانه و سملقان ثبت شده و کمترین تعداد وقف جدید ثبت شده در بین شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی نیز مربوط به شهرستان جاجرم است.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در استان خراسان شمالی در مجموع چهار هزار و 964 موقوفه با 9 هزار و 794 رقبه وجود دارد، تصریح کرد: موقوفات استان با نیات مختلف ثبت شده اند اما نیات واقفان 65 درصد از این موقوفات روضه سیدالشهدا(ع) و برگزاری مراسمات روضه خوانی و عزاداری ماه محرم و اربعین است.

 

وی با اشاره به این که سهمیه ثبت وقف جدید در استان خراسان شمالی در سال جاری توسط سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه، 100 وقف تعیین شده است، افزود: اکنون در پایان نیمه نخست سال 80 درصد این سهمیه محقق شده و بدون شک تا پایان سال جاری، شمار موقوفات جدید ثبت شده در استان بیشتر از سهیمه تعیین شده خواهد بود.

 

حجت الاسلام سهرابی یادآور شد: پارسال در مجموع در این استان 102 وقف جدید به ارزش 20 میلیارد ریال در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شد در حالی که سهمیه تعیین شده برای این استان 90 مورد بود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه افزون بر فرهنگ سازی وقف، یکی از برنامه های مهم این نهاد در رابطه با این سنت حسنه، هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه است، خاطرنشان کرد: در این راستا اجرای برنامه های مشاوره ای و توجیهی برای واقفان و خیران از سوی نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در دستور کار قرار دارد که در قالب برنامه های فرهنگی و مناسبتی اجرایی می شود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی این برنامه ها به منظور هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله رفع مشکلات زیرساختی و آموزشی حوزه های علمیه، بهداشت و سلامت، برنامه های فرهنگی و غیره صورت گرفته و تاکنون نیز نتایج قابل توجهی داشته اند./9314/302/ب3

ارسال نظرات