۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۹۲۰۱۰
مدیر حوزه علمیه معصومیه خواهران شهرضا مطرح کرد؛

ضرورت بررسی و آسیب‌شناسی مسأله طلاق در جامعه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه معصومیه خواهران شهرضا گفت: طلاق یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی عصر حاضر است که با توجه به ابعاد گسترده و تبعات منفی بی شمار آن، لازم است مورد بررسی و آسیب شناسی جدی قرار گیرد.
زن مسلمان

اکرم السادات قریشی مدیر حوزه علمیه معصومیه خواهران شهرضا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، اظهار کرد: طلاق یکی از معضلات اجتماعی عصر ماست که امروزه کمتر کسی در مورد تبعات منفی و آسیب های آن تردید دارد.

 

وی در ادامه افزود: آمار بالای طلاق در جوامع امروزی جامعه شناسان را به کنکاش در مورد عوامل موثر بر آن واداشته تا علل و عوامل این دگرگونی اجتماعی را کشف کنند. تغییری در نرخ طلاق گردیده است.

 

مدیر حوزه علمیه معصومیه خواهران شهرضا عدم آموزش زوجین در خصوص مهارتها و سبک درست زندگی را مهم ترین علت شیوع طلاق در جامعه دانست و تصریح کرد: در کنار این مسأله عواملی مانند مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی، اعتیاد، خشونت و بد رفتاری، وجود رابطه جدید با جنس مخالف، دخالت های دیگران و عدم تعلق خاطر زن و مرد به همدیگر نیز، از جمله علل افزایش آمار طلاق در جامعه هستند.

 

قریشی تأکید کرد: البته عواملی همچون افزایش آگاهی زنان از حقوق خود، اختلاف سلیقه بین زوجین، نگاه مرد سالارانه جامعه نسبت به جایگاه زنان و دختران را نیز نباید در بررسی علل طلاق در جامعه از نظر دور کنیم.

 

وی رواج دوستی­های خیابانی را سبب ایجاد ازدواج هایی دانست که در آن ها عدم همسانی در ازدواج و برطرف نشدن نیاز جنسی یکی از زوجین باعث بروز اختلافات خانوادگی منجر به طلاق، در کوتاه مدت خواهد شد و افزود: متأسفانه نگرش مثبت به طلاق و برقراری روابط جنسی خارج از سیستم خانواده به ویژه در ازدواج های اجباری که منجر به عدم درک متقابل زوجین می شود، از آسیب های اجتماعی است که به پدیده شوم طلاق دامن می زند.

 

مدیر حوزه علمیه معصوممیه خواهران شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص راهکارهای جلوگیری از طلاق در جامعه گفت: ایجاد شناخت بین زوجین در دوران قبل ازدواج، استقلال و بلوغ کامل فکری قبل ازدواج، هم سطح بودن نسبی زوج یا به عبارت دینی«هم کُفو بودن زوجین» از عوامل مؤثر در کاهش آمار طلاق در جامعه است.

 

قریشی همچنین با تأکید بر لزوم پایبندی زوجین به اخلاق اسلامی عنوان کرد: گذشت منطقی و صبر و حذف«من» و خودخواهی از زندگی مشترک و صداقت و اعتماد در طول دوران زندگی همسران از جمله اموری هستند که بارها در روایات اسلامی مورد تأکید قرار گرفته اند.

 

وی تأکید کرد: از وظایف کارشناسان دینی و مذهبی این است که مسائل و مشکلات جامعه را شناسایی کنند و برای جلوگیری از انحراف جامعه از مسیر درست، با تقویت باورهای دینی مردم در جهت اصلاح و تغییر در سبک زندگی جامعه، متناسب با آموزه­های دینی و اسلامی تلاش کنند که حوزه های علمیه  خواهران نیز در این زمینه می­توانند نقش به سزایی داشته باشند.    

 

مدیر حوزه علمیه معصومیه خواهران شهرضا تصریح کرد: خواهران مبلغ با بیان معارف صحیح می­توانند، زندگی به سبک اسلامی و پایبندی به سنت ازدواج را احیا کنند.

 

قریشی تبلیغ و تعمیق معارف و حقایق اسلامی در بین زنان، تقویت عفت و حیا در آن ها و آشنا نمودن ایشان با مهارت های زندگی و همسرداری را از جمله وظایف خواهران مبلغه مذهبی برشمرد و اظهار کرد: مبلغان خواهر با حضور خود در مناطق مختلف خصوصا در میان اقشار محروم موجب کاهش طلاق شده اند.

 

وی تأکید کرد: حوزه علمیه خواهران تاکنون با الگو سازی در حوزه زن و خانواده، انتشار ده ها کتاب و همچنین مقالات زیادی پیرامون طلاق و راهکارهای کاهش آن، به مبارزه مستمر خود با معضل طلاق در جامعه ادامه داده است./868/302/ب3

 

ارسال نظرات