اصول و فروع دین با امامت محقق می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: همه اصول و فروع دین با اصل امامت تحقق پیدا می کند، بنابراین هر چه معرفت و شناخت بیشتر نسبت به مقام و منزلت امامت داشته باشیم بیشتر و کامل تر اطاعت می کنیم.
وی با تبیین واژه شناسی امام و امامت گفت: برخی بدون توجه یا آگاهی از معنای لغوی «امام» با شنیدن آن گاهی دچار ابهام می شوند چنان که اوایل انقلاب وقتی امام راحل با این عنوان در بین مردم مطرح می شدند برای برخی سوال پیش آمده بود که مگر امام سیزدهم هم داریم زیرا واژه «امام» را منحصر درباره امام معصوم می دانستند.
حجت الاسلام سیدآبادی افزود: امام انحصار به امام معصوم ندارد به معنای پیشوا و رهبری است؛ در زبان و گفتار عرب هرکسی در جایگاه رهبری مردم باشد کلمه امام به او اطلاق می شود.
وی بیان کرد: در قرآن کریم این واژه هم درباره انبیا و پیشوایاتی که از سوی خدا تعیین شده است و هم درباره پیشوایان کفر به کار برده است یعنی هم امام نور داریم و هم امام نار، هم رهبر عادل و هم رهبر ظالم داریم که جلودار یک جریان هدایت یا کفر و ضلالت هستند.
امامت منصب الهی است
عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان اظهار کرد: در بینش شیعه و امامتی که به آن معتقد است یعنی امامت امام علی(ع) و سایر اهل بیت منصب الهی و آسمانی است که که خدا او را تعیین می کند، چنان که مقام رسول و نبوت الهی مقام امامت نیز هم منصب الهی و خدایی است و امام با قرار هر کسی امام نمی شود امام را خدا قرار می دهد.
خداوند حضرت ابراهیم(ع) را قبل از آن که نبی قرار دهد، بنده خود قرار داده است یعنی از راه بندگی به مقام نبوت رسیده، سپس به مقام رسالت رسیده، پس از آن به مقام خلیل اللهی رسید و پس از طی تمام این مراحل خداوند به او فرمود که به مقام امامت رسیده است.
تفاوت رسالت و امامت
حجت الاسلام سیدآبادی خاطرنشان کرد: مقام نبوت با رسالت متفاوت است نبی به کسی اطلاق می شود که به او وحی می شود اما مأمور به رسالت و تبلیغ نیست در حالی که رسول مأمور به رسالت است و آن چه به او وحی می شود باید با مردم در میان گذارد، بنابراین مقام رسالت بالاتر از مقام نبوت است.
وی با اشاره با این شبهه که مقام ائمه (ع) بالاتر است یا رسول خدا(ص)، تبیین کرد: پیامبر عظیم الشأن اسلام افزون بر مقام رسالتش دارای مقام امامت هم بودند، معنای فارسی رسول پیغام بر یا پیغام رسان است در این مقام رسول آن چه را از سوی خدا به او وحی شده را به مردم ابلاغ می کند، رسول یعنی راهنمای مردم که راه هدایت را به مردم نشان می دهد اما امامت اجرای وحی است بنابراین حضرت محمد(ص) علاوه بر این که رسول بودند مجری وحی هم بودند.
سخنران حرم مطهر رضوی افزود: رسالت و نبوت «رهبری» و نشان دادن راه به مردم اما امامت «راهبری» و به مقصود رساندن امت است، پیامبر(ص) ما هم راهنما و هم راهبر بودند که این بیانگر تفاوت رسالت و امامت است.
وی با بیان این که پیامبر(ص) دارای مقام رسالت و مقام امامت است، ادامه داد: حضرت محمد(ص) آخرین پیامبری است که از سوی خداوند آمده است، خاتم انبیای الهی و آخرین حلقه از زنجیره رسالت است که با مرگ ایشان طومار رسالت پیچیده می شود یعنی پس از ایشان پیامبر و وحی دیگری نمی آید.
عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان تصریح کرد: با مرگ پیامبر(ص) مقام رسالت تمام می شود اما مقام امامت پایان نمی پذیرد زیرا امت نیاز به راهبر، تفسیر و تبیین وحی و اجرای احکام الهی دارد.
وی افزود: هر مسلمانی چه شیعه و چه سنی به حکم عقل، به حکم شرع و وحی معتقد به ضرورت امامت پس از پیامبر هست، کسی نمی تواند منکر امامت باشد یعنی اهل سنت هم معتقد به امامت هستند اما نگاهشان به امامت متفاوت با نگاه شیعه است.
تفاوت شیعه با دیگر فرق اسلامی در اصل امامت
حجت الاسلام سیدآبادی بیان کرد: شیعه امامت را به عنوان عامل هدایت انسان می شناسد اما اهل سنت امامت را در زعامت و مدیریت جامعه خلاصه می کنند؛ هر کس که حکومت کند.
وی با بیان این که برای مقام امامت شئونی قائل هستیم که هر کسی نمی توان برآن قرار گیرد، عنوان کرد: ما امامت را منصب الهی می دانیم برای این جایگاه شئونی قائلیم که پیامبر(ص) در زندگی خود داشتند و این تفاوت شیعه با دیگر فرق اسلامی است.
سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: شأن امام مرجعیت دین و شریعت مردم است؛ دین و شریعتی که پیامبراکرم (ص) آن را آورده است در طول تاریخ نیاز به تفسیر و تبیین دارد از این رو به فردی کارشناس و متخصص به دین نیاز است.
وی با تأکید بر این که این موضوع با علوم اکتسابی قابل تفسیر نیست، گفت: هر عالمی که علمش اکتسابی است علمش مصون از خطا نیست؛ بهترین مهندس هم در کار هندسی خود ممکن است دچار خطا شود یا بالاترین فقیه ممکن است در فتوایش دچار اشتباه است،
عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان خاطرنشان کرد: علمی خطا ندارد که لدنی باشد، از مسیر رمز الهی نصیب فرد شده باشد این گونه کارشناسی برای دین و وحی لازم است، امام دارای مقام عصمت است کسی که می تواند امامت را در جایگاه حقیقی خود داشته باشد که دارای عصمت علمی و رفتاری باشد و تفاوتی ندارد او یک کودک پنج ساله یا فرد 40 یا 60 ساله باشد./1308/201/ب1