۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۹۳۰۰۰
اعتراف مبلغ سعودی؛

فتوای جهاد در سوریه بدون مشورت صادر شد

خبرگزاری رسا ـ یک مبلغ عربستانی در اعترافی که اذعان به نقش رجال دینی سعودی در جنگ علیه سوریه است، اذعان کرد که فتواهای صادر شده برای آنچه جهاد در سوریه خوانده می‌شود بدون مشورت متخصصان دینی صورت گرفته است.
مفتي سعودي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از گذشت بیش از چهار سال از بحران سوریه یک مبلغ سعودی در پایتخت عربستان اعتراف کرد فتواهایی که برای آنچه «جهاد» در سوریه خوانده می‌شود صادر شده بدون مشورت با متخصصان صورت گرفته است.
 
احمد العتیق خطیب مسجد جامع السبیعی در ریاض در گفت‌وگو با شبکه «ام بی سی»، اعتراف کرده که دعوت برای جهاد در سوریه که از سوی وهابی‌ها و سلفی‌ها صادر شده بود بدون مشورت صاحبان جایگاه علمی صورت گرفته بود.
 
وی مدعی شد: اهل علم و راسخان در علم از جمله مفتی این کشور در فتواهایی که برای نبرد علیه «بشار اسد» رییس جمهور سوریه صادر شد مورد مشورت قرار نگرفته بودند.
 
اولین بار در در 2 می سال 2013 [12 خرداد 1392] «یوسف القرضاوی» رییس و موسس اتحادیه علمای مسلمان فتوای جهاد علیه بشار اسد را در سوریه صادر کرد.
 
بعد از آن گروهی از سلفی گرایان و وهابی‌ها با اسم جهاد به گروهک‌های تروریستی موجود در سوریه پیوستند که منجر به شکل گیری گروهک‌هایی مانند جبهه النصره و در نهایت داعش شد.
 
مبلغان وهابی و سلفی نقش قابل توجهی در شدت گرفتن بحران سوریه داشته‌اند یکی دیگر از فتواهای جنجالی آنها فتوای «جهادنکاح» بود که به «محمد العریفی» مبلغ وهابی سعودی نسبت داده شده است. گرچه العریفی این ادعا را رد می‌کند اما گفته شده وی در صفحه توییتر خود از زنان و دختران خواسته که به «جهاد نکاح» بپیوندند.
 
پس از آغاز موجی از تروریست‌های بازگشت‌کننده از سوریه به کشورهای خود، اندک اندک فتواهایی در حرمت رفتن به سوریه در عربستان و دیگر کشورها صادر شد و حتی عربستان برای جنگجویان خارج از این کشور مجازات تعیین کرد./1321/ب102/د
ارسال نظرات