۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۹۳۰۳۳
یکی از حجاج انگلیسی:

آل‌سعود فقط نام مسلمان را یدک می‎کشند

خبرگزاری رسا ـ یک بانوی مسلمان انگلیسی که در مراسم حج امسال در مکه حضور داشت، در مقاله‌ای تأکید کرد که سعودی‌های مسؤول برگزاری حج فقط نام مسلمان را یدک می‌کشند.
فاجعه منا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، صبرینه رزاق حسین، نویسنده و فعال انگلیسی در مقاله‌ای که در روزنامه «گاردین» به چاپ رسید، عنوان کرد: عوامل متعددی از جمله نحوه رفتار مسؤولان سعودی با زائران سبب بروز حادثه مرگبار در منا شد.

 

وی در مقاله خود نوشت: من در مکه، مسلمان دیدم اما اسلام را چندان ندیدم. من از سوی میزبانان هیچ گونه عطوفت و نگرانی برای حال زائران مشاهده نکردم.

 

به گفته صبرینه رزاق حسین، زائران که از صدها کشور جهان به این امید آمده بودند که یک تجربه لذت‌بخش و یک سفر معنوی داشته باشند، با «تحقیر» و «خشونت» نیروهای سعودی مواجه بودند که رفتارهای نامناسب و توانایی ارتباطی کمی داشتند.

 

حسین افزود: به نظر می‌رسید تنها کاری که پلیس‌های جوان مجاز به انجامش بودند فریاد زدن «نه» به زبان عربی و مسدود کردن مسیرهای ورودی بدون هیچ هشدار و راه جایگزین بود و این به روشنی دستورالعملی برای له‌کردن و لگدکوب کردن است.

 

عملکرد ناکارآمد عربستان سعودی

 

این نویسنده انگلیسی همچنین مقامات سعودی را به خاطر عدم هماهنگی و ناتوانی در مدیریت دو میلیون مسلمان در یک شهر کوچک مورد انتقاد قرار داد و گفت: بیشتر مشکلات از عملکرد کلی عربستان سعودی نشئت می‌گیرد.

 

حسین رزاق ادامه داد: زائران همچنین از تشنگی حاصل از دمای بالا و کمبود شدید منابع آبی در مسیرهای اصلی حرکت رنج می‌بردند.

 

وی از عربستان به خاطر کوتاهی در وادار کردن مسؤولان به ایجاد فضایی امن برای میلیون‌ها میهمان خارجی انتقاد کرد، در حالی که با خانواده سلطنتی آل‌سعود و مهمانان آن‌ها به عنوان افراد ویژه رفتار می‌شود.

 

حسین گفت: نیروهای پلیس سعودی هنگامی که مسیرها و راه‌ها بسته شد، حتی نسبت به زائرانی که دچار بیماری شدید بودند نیز اعتنایی نمی‌کردند./982/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات