۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۹۳۱۷۷
حجت‏الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد؛

همه باید پرچمدار نماز باشیم/ آموزش و پرورش به مرد تحول نیاز دارد نه طرح تحول

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه همه باید پرچمدار اشاعه فرهنگ نماز باشیم، گفت: اصل دین نماز است و همه باید منادی نماز باشیم و شهری اسلامی به داشتن آجرهایی از دوران شاه عباس و نشانه‌هایی مانند آن نیست بلکه شهری است که مردمان آن صبح‏ها با صدای اذان از منابر و مساجد از خواب بیدار شوند.
برگزاري دوره ضمن خدمت ويژه فرهنگيان استان چهارمحال و بختياري با حضور حجت الاسلام قرائتي حجت الاسلام قرائتي حجت الاسلام قرائتي در بيست و سومين اجلاس سراسري نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت‏الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شب گذشته در "همایش نماز سرچشمه همه خوبی‏ها" و آیین تجلیل از خادمان عرصه نماز استان سمنان که با حضور معاونان و مربیان پرورشی، فرهنگیان و فعالان نماز، مدیران کل دستگاه‏های اجرایی در سالن هلال احمر سمنان برگزار شد، اظهار داشت: اینکه مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان شعار سال تحصیلی جدید را نماز سرچشمه همه خوبی‏ها عنوان می‏کند، یک کار نو است.

 

وی با بیان اینکه از همین الان برای نمازمان تصمیم بگیریم که نمازی با نشاط بخوانیم نه از سر رفع تکلیف؛ افزود: والدی به فرزندش می‏گوید بلندشو نمازت را بخوان و راحت شو این معلوم است که یک جای کار مشکل دارد و خواندن نماز تکلیفی برای رفع شدن می‏داند و قرآن می‏گوید نماز با کسالت نماز منافقان است؛ بنابراین باید نماز را برای ایجاد نشاط و شادابی و با عشق به جای آورد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه باید در خواندن نماز و ادای حروف و کلمات آن نهایت دقت را داشته باشیم؛ چرا که ادای نادرست معنا را تغییر می‏دهد، تأکید کرد: در نمازهای یومیه هر روز بر بندگان صالح خداوند سلام می‏دهیم و باید بدانیم منظور و معنا و مفهوم از این بندگان صالح، غیر المغضوب یا ولاالضالین چیست.

 

هر چه ایمانمان به خدا بیشتر باشد، آمریکا برای ما کوچکتر خواهد بود

حجت‏الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه نماز سرچشمه همه خوبی‏هاست و خوبی‏ها یعنی تبری جستن از آل سعود و ابوسفیان و آمریکا تصریح کرد: می گوییم الله اکبر یعنی خدا بزرگ است و هر چه غیر از آن کوچک و بی مقدار است و هر چه ایمانمان به خدا بیشتر باشد، آمریکا برای ما کوچکتر خواهد بود و در حقیقت کسی که خدا برایش بزرگ باشد؛ غیرخدا برایش کوچک است.

 

وی با بیان اینکه خدا شهر طبس را دارد که شر هواپیما آمریکایی را در آن نابود می‏کند و ابابیل را دارد که لشکر ابرهه را پودر می‏کند، گفت: شعار نماز سرچشمه همه خوبی‏ها است، ریشه قرآنی دارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه همه پرچمدار نماز باشیم، افزود: اصل دین نماز است و همه باید منادی نماز باشیم، شهری اسلامی به داشتن آجرهایی از دوران شاه عباس و نشانه‌هایی مانند آن نیست بلکه شهری است که مردمان آن صبح‏ها با صدای اذان از منابر و مساجد از خواب بیدار شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با این سوال که چرا نباید گروه اذان داشته باشیم، حال آنکه گروه تواشیح داریم و می‏دانید که تواشیح سبقه‏ای مصری دارد و تهاجم شرقی و غربی داشتیم تهاجم مصری هم به آن اضافه شد، گفت: از اذانی که ریشه‏دار است گذشته‌ایم و به تواشیحی که ریشه دار نیست بها داده‏ایم.

 

سلیقه‌های شخصی و تعصبات محلی را به دین گره نزنیم

وی با تأکید بر اینکه دین را باید از قرآن بگیریم و سلیقه‏های شخصی را در آن دخیل نکنیم، گاهی تعصبات محلی در دین ما اثر می‏گذارد در حالی که باید در دین به مراجع مراجعه شود، تصریح کرد: عزاداری ما مملو از کارهای خلاف است که یکی از آنها این است که صدای عزاداری هیئات مذهبی باید در داخل هیئت پخش شود و این فقط صدای اذان است که اگر در هر کوی و برزن شنیده شود، مانعی ندارد و اینگونه آنچه که خلاف و حرام است را حلال و حلال را حرام می‏کنیم.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه هیچ عبادتی همچون نماز دارای تنوع نیست، اظهار داشت: ما 350 رقم نماز همچون آیات، جعفر طیار، نماز نافله، نماز شب داریم و باید گفت، اگر نمازمان را درست کنیم؛ مابقی کارها و اعمالمان را درست کرده‏ایم و باید همچون ائمه اطهار(ع) عمل کنیم که در حین انجام کار به محض شنیدن صدای اذان به اقامه نماز می‏پرداختند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در توصیه‏ای به مدیران مدارس خاطر نشان کرد: مدیران و معلمان مدارس باید در جمع دانش‏آموزان نماز بخوانند و این حضور در جمع دانش‏آموزان در حقیقت نوعی امر به معروف عملی است که بسیار تأثیرگذار است.

 

وی با بیان اینکه مشکل ما در دنیا «اقرأ»نیست؛ بلکه «بسم رب» است؛ چرا که «اقرأ» هست ولی از «بسم رب» فاصله گرفته و «یعلمهم» هست؛ اما از «یزکیهم» جدا شده است؛ گفت: خروجی آموزش و پرورش چیست هر چه دانش آموزان باسوادتر می‏شوند، متکبرتر می‏شوند و این به این معناست که آموزش و پرورش بیمار است.

 

خاک آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید عوض شود/ آموزش و پرورش به مرد تحول نیاز دارد نه طرح تحول

 

این کارشناس برجسته مذهبی اضافه کرد: به اذعان خود معلمان دانش‏آموزان ابتدایی مؤدب‏تر از راهنمایی و راهنمایی از دبیرستان و دبیرستانی‏ها از دانشجویان و باید گفت پس این سواد چه اثری داشته که این دانش آموز هر چه که می‏گذرد، ادبش کمتر می‏شود و به اعتقاد بنده باید خاک آموزش و پرورش و دانشگاه عوض شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش کافی نیست و اساساً این سازمان نیازمند طرح تحول نیست؛ بلکه نیازمند مرد تحول است.

 

وی افزود: باید گفت امروز جامعه دچار سرطان اخلاقی شده است، به دانشجو می‏گویی مگر اینکه از کنارت گذشت استادت نبود، چرا سلام نکردی؛ در جواب می‏گوید استادم هست؛ اما این ترم با او درس ندارم اینها نشانه‏ای از مشکلاتی است که باید چاره‏ای در رفع آنها اندیشید.

 

معلمان آثار شهید مطهری را مطالعه کنند

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: معلمان نباید خود را با داشتن مدرک دیپلم، لیسانس و با گذراندن کلاس‏های ضمن خدمت و از این قبیل فارغ التحصیل و بی نیاز از مطالعه بدانند؛ بلکه باید خود را مجهز به علم روز کنند و حداقل هفته‏ای یک کتاب از کتاب‏های فاخر همچون آثار شهید مطهری را مطالعه کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: اثر گفتمان خصوصی بیشتر از گفتمان عمومی است، بنده این را از اینجا فرا گرفتم که دیوانه‏ای وارد مجلسی شد و حرف ناسزایی را با صدای بلند چند بار به زبان آورد و همه حاضران در آن مجلس هر بار خندیدند تا اینکه این فرد دیوانه به جلوی سخنران رفت و گفت با تو بودم، با تو بودم و این را چند بار تکرار کرد و همین باعث شد که این مرد را از آن مجلس بیرون کنند؛ اینجا بود که فرا گرفتم گفتمان خصوصی اثرش به مراتب بیش از گفتمان عمومی است.

 

وی بیان داشت: معلمان و مدیران خود را محدود به سخنرانی در جمع عموم دانش‏آموزان برای مثال در مراسم مرسوم هر روز صبح که دانش آموزان همگی به صف ایستاده‏اند، نکنند و زمانی را به این اختصاص دهند که به صورت خصوصی با دانش آموزان گفت‏وگو کنند و یکی دیگر از کارهای اثرگذاری که مدیران باید به آن توجه کنند معرفی شاگردان زرنگ به پیش‏نماز مدارس است و برقراری ارتباط دوسویه که بدون شک اینها کارهای مفیدی است که باید بدان توجه شود.

 

گفتنی است؛ همایش نماز سرچشمه همه خوبی‏ها به همت معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان و ستاد اقامه نماز این استان برگزار شد و در پایان این مراسم از مدیران کل، رابطان و ائمه جماعت 26 دستگاه اجرایی استان سمنان که به عنوان فعالان عرصه نماز این استان شناخته شدند، تجلیل به عمل آمد./977/201/ب3

ارسال نظرات