۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۹۳۱۸۲
حجت‌الاسلام عالی تشریح کرد؛

تعهد انسان‌ها در عالم میثاق

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: اینکه کودکی که در یک خانواده مذهبی در جمهوری اسلامی شیعه متولد می‌شود، با کودکی که در یک خانواده وهابی در یک کشور تروریست پرور مثل عربستان سعودی سلفی متولد می‌شود در یک سطح عدالتی قرار می‌گیرند؟، تفاوت سرنوشت‌ها و به تبع آن، رستگاری یا زیان کاری اخروی آن‌ها با عدالت الهی منافات ندارد.
حجت الاسلام مسعود عالي

حجت الاسلام عالی در حاشیه مراسم بزرگداشت عید غدیر که در مجتمع بقیه الله(عج) مشهد برگزار شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، گفت: همین مذهب تشیّع به معنای محبت اهل بیت(ع)، برترین نعمت خداوند بر ما است.

وی افزود: در روایتی از امام جعفرصادق(ع) داریم که فردی نزد حضرت آمد و از فقر و تنگدستی مالی شکایت کرد. حضرت از او پرسید اگر تمام گنجها و ثروت های این دنیا را به تو بدهند و در مقابل محبت و ولایت ما اهل بیت(ع) را از تو بگیرند، این معامله را می پذیری؟ شخص گفت خیر. حضرت فرمودند پس تو گنجی داری که از تمام ثروتهای دنیا با ارزش تر است.


استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: امّا یک سوال اینجا مطرح است. اینکه کودکی که در یک خانواده مذهبی در جمهوری اسلامی شیعه متولد می شود، با کودکی که در یک خانواده وهابی در یک کشور تروریست پرور مثل عربستان سعودی سلفی متولد می شود در یک سطح عدالتی قرار می گیرند؟ تفاوت سرنوشت ها و به تبع آن، رستگاری یا زیان کاری اخروی آنها با عدالت الهی منافات ندارد.

 

اطاعت از اهل بیت(ع) عهدی بین ما و پروردگار است

وی اظهار داشت: در روایات آمده است که روز غدیر برای فرشتگان پروردگار «یَومُ العَهدِ المَعهود» است. این یعنی چه؟ ببینید همه ما قبل از این زندگی مادی در این دنیا، یک زندگی دیگری در یک عالم دیگری داشته ایم. یکی از این عوالم، عالم میثاق است که در آن عهد بندگی از بندگان گرفته شد که همه پذیرفتند اما عهد ولایت که به بندگان ارائه شد، توسط عده معدودی موردقبول واقع شد. این عده همان کسانی هستند که در این دنیا شیعه به دنیا آمده اند.


وی ادامه داد: بیش از هفتاد حدیث وجود دارد که صحّت این گفته را ثابت می کند. علاوه بر اینها شواهد زیادی هم در دست است. مثلا سفارش شده هر کس چهل صبح دعای عهد بخواند، از یاران امام زمان است. شما در هنگام خواندن دعای عهد، عهد جدیدی با امام زمان (عج) نمی بندید، بلکه می گویید «أللّهُمَّ إِنّی أُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَهِ یَومی هذا ...» یعنی خدایا عهدم را تجدید می کنم. همان عهدی که در عالم میثاق با تو بسته ام؛ یعنی عهد ولایت.


حجت الاسلام عالی توصیه دین یعنی تحقیق و مطالعه درباره دین حق را فرصتی برای یافتن حقیقت دانست و تصریح کرد: اینکه دین و مذهب انسان، آباء و اجدادی نباشد و فرد خودش دین خود را با تحقیق و مطالعه انتخاب کند، یک دستور برای یکسان سازی فرهنگ خانوادگی است و همین فرمان، جای هیچ بهانه ای را برای یک وهابی زاده باقی نمی گذارد. کما اینکه سلمان فارسی آتش پرست بود، سپس مسیحی شد و در نهایت با علم و انتخاب، به اسلام مشرّف شد.

 

شیعه امیر المؤمنین بودن چیزی ورای محبت داشتن است

وی خاطرنشان کرد: پروفسور جُرج جُرداق اصالتا یک دانشمند مسیحی لبنانی بود اما ارادت ویژه ای به امیرالمومنین داشت. اگر زندگی این فرد را بخوانید، می بینید که محبت حضرت تاچه حد در دلش نفوذ کرده بوده است. علاوه بر آن، در تهران محله ای وجود دارد بنام محله ارامنه که در آن همگی پیروان اقلیت های مذهبی اند اما در روز عاشورا اقامه عزا می کنند و حتی از حضرت سیدالشهدا (ع) حاجت می گیرند. این محبت و ارادت جایگاه بسیار ارزشمندی دارد اما تا شیعه امیرالمومنین و اولاد مطهرش بودن فاصله دارد.


حجت الاسلام عالی اطاعت مطلق از ولی و پیروی از امام زمان را مهم ترین ویژگی شیعه عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد، شیعه امام علی(ع) باشیم، باید هواهای نفسانی و امیال شخصی را کنار بگذاریم. شیعه واقعی امیرالمومنین «من دلم می خواهد» ندارد، «امامم چه دستور می دهد» دارد. همانطور که یاران امام حسین(ع) بزرگترین میل انسانی یعنی میل به حیات را زیرپا گذاشتند و امام زمانشان را یاری کردند.

 

سلمان فارسی الگوی یک شیعه راستین است

این استاد حوزه علمیه سلمان فارسی را بهترین الگوی شیعیان توصیف کرد و اظهارداشت: اگر قرار باشد شیعه واقعی امام باشیم، باید سلمان فارسی را به عنوان یک شیعه کامل الگو قرار دهیم. در حدیثی درباره او داریم «جَعَلَ هَوائَه کَمَیلَ أَمیرالمُؤمِنین» یعنی حتی خواسته های قلبی اش هم همان هایی بود که علی بن ابی طالب(ع) می خواست. درباره او می گویند هر روز به زیارت حضرت امیر و اهل بیت (ع) می رفت، در فضل و کمال او همین بس که حضرت زهرا(س) زمانی که یک روز او را ندید، پیغام فرستاد که ای سلمان دیر به دیر به ما سر میزنی. بیش تر نزد ما بیا.


حجت الاسلام عالی در پایان گفت: درود خدا برکاسبی که اگر امام علی(ع) به دخل و خرجش سر بزند، شرمنده نشود. درود خدا برکارمندی که اگر امام حسین(ع) به زندگی اش سربزند، شرمنده نشود. درود خدا بر خانمی که اگر حضرت زهرا(س) به سر و ظاهرش در خیابان نگاه کند، شرمنده نشود. درود خدا بر جوانی که اگر امام زمان(عج) به تلفن همراهش سر بزند، شرمنده نشود. اینها از مظاهر شیعه بودن امروز است./863/302/ب3


 

ارسال نظرات