۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۹۳۳۲۴
حجت‎الاسلام حاج علی اکبری:

استغفار نکردن از مضامین اصرار بر گناه است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه انسان مومن همیشه در حال استغفار است، گفت: استغفار نکردن و به دنبال توبه نبودن از مضامین اصرار برگناه است.
حجة السلام حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری شامگاه دوشنبه سیزدهم مهرماه درسلسله جلسات شرح و تفسیر صحیفیه سجادیه در موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه تهران بیان داشت: اصرار بر گناه از لشگریان جهل است و درمقابل آن توبه است که جمود عقل را محو می‌کند.

 

وی با تاکید بر اینکه انسان مومن از لطافت روحی برخوردار است تصریح کرد: انسان مومن هنگامی که کوچکترین خطایی از وی سر می‌زند در پی جلب رضایت خداوند متعال با استغفار است.

 

این پژوهشگر و محقق دینی افزود: استغفار، بخشش و مغفرت خداوند را به همراه دارد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه استغفار نکردن و به دنبال توبه نبودن از مضامین اصرار برگناه است تصریح کرد: هر گناه صغیره‌، ضمیمه اصرار قرار بگیرد گناه کبیره محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به کلام امام محمد باقر(ع) که بهتربن بندگان در نزد خداوند کسانی هستند که سرکشی نمی‌کنند و برگناه نمی‌مانند و دائم دراستغفار هستند، اظهار داشت: انسان مومن مقیم کوی استغفار است و این خود موجب رستگاری و سبک بالی او می‌شود و در مقابل او انسان جاهل است که دائم در گناه و معصیت است.

 

این پژوهشگر و محقق دینی با بیان اینکه مرگ یک حقیقت وجودی است که انسان آن را زیارت می‌کند اظهار داشت: بهترین زمان مرگ انسان زمانی است که در حالت هدایت، طاعت و توبه باشد و اصراری برگناه در قلب، عمل و ذهن خود نداشته باشد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در مورد دلیل گرفتاری انسان براصرار برگناه اظهار داشت: انسان به دو لحاظ مرتکب چنین گرفتاری می‌شود یک لحاظ ذهنی، آن زمانی است که انسان گناه را سبک و انجام واجبات را سنگین بشمارد و دوم لحاظ عملی است که عادت کردن برعمل گناه است.

 

وی افزود: لحاظ ذهنی، تصویرهای ذهنی است که شیطان در نظام ذهنی انسان پرورش میدهد.

 

این پژوهشگر دینی درمان اصراربرگناه را گناه شناسی و تقسیم آن به صغیره و کبیره برشمرد و تاکید کرد: امید شیطان به گمراه کردن انسان به واسطه گناهان صغیره است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه انسان دائم باید سهم خود را از عصمت توسعه دهد اظهار داشت: انسان در بعضی از امور عصمت دارد و شیطان دراین امور به انسان نفوذی ندارد ولی در اموری که شیطان برانسان نفوذ دارد باید جلوگیری کند و این موجب توسعه او می‌شود و همین رابطه وی را با خداوند و اهل بیت(ع) افزایش می‌دهد.

 

وی با ابراز این مطلب که اگر انسان در گناهان صغیره بی‌پروایی از خود نشان دهد به حتم دچار گناه کبیره خواهد شد، خاطرنشان کرد: از دیدگاه امام علی(ع) انسان مومن گناه را به صورت کوهی در بالای سرخود می‌بیند که هر لحظه ممکن است بر سرش فرو بریزد ولی انسان منافق گناه را به مانند مگسی می‌بیند که با حرکت دست او را دور می‌سازد حال آنکه در اشتباه بزرگی است./9668/202/ب3

ارسال نظرات