۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۹۳۴۹۰
امام جمعه شال قزوین:

برجام هدیه‌ای سخاوتمندانه از سوی ایران به طرف غربی است

خبرگذاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‎‌که میزان امتیازات ایران در مقابل طرف غربی بسیار بیشتر است، گفت: برجام هدیه‌ای سخاوتمندانه از سوی ایران برای طرف غربی است.
حجت الاسلام سيد شمس الدين شالي

سید شمس‌الدین موسوی، امام جمعه شال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگذاری رسا در قزوین، با اشاره به بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: طی واکاوی‌هایی که در سخنان کارشناسان و متخصصانی که به تهعد و تخصص آنها اعتماد داریم درباره متن برجام انجام شد به نظر می‌آید برجام هدیه‌ای سخاوتمندانه از سوی ایران برای طرف غربی است.

 

وی ادامه داد: علت این سخن در این مسأله نهفته است که میزان امتیازات ایران در مقابل طرف غربی بسیار بیشتر از امتیازاتی است که آنها در مقابل ایران متعهد می‌شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که علت اختلاف در کنگره آمریکا بر سر متن توافقی برجام نیست، عنوان کرد: علت این اختلاف نظر این است که آنها با مشاهده عقب‌نشینی‌‌‌های بسیار تیم مذاکره‌کننده ایرانی معتقدند ایران به سبب فشار تحریم‌ها تا این اندازه عقب‌نشینی‌ کرده‌اند، از این رو باید با تشدید کامل تحریم‌ها کاری کنیم که ایران منزوی و به صورت کامل تسلیم خواسته‌های آمریکا و کشورهای غربی شود.

 

حجت‌الاسلام موسوی شالی با اشاره به میزان تأثیرگذاری تحریم بر اقتصاد ایران عنوان کرد: این‌که گروهی تحریم را مانع اصلی رشد و پیشرفت کشور می‌دانند سخن صحیحی نیست چرا که تحریم تنها 30 درصد اقتصاد ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و 70 درصد دیگر وابسته به نوع مدیریت و اجرای ضعیف قوانین در کشور است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر مرزهای کشور ما به روی اجناس بنجل و پست خارجی باز شده که این امر سبب تعطیلی بازارهای داخلی و تولید در کشور می‌شود.

 

این استاد دانشگاه نتیجه چنین اقدامی را چنین دانست: بی شک مهم‌ترین تأثیر چنین تفکری رشد بیکاری است. دولت باید فکری اساسی برای جلوگیری از بیکاری که کمر بسیاری از خانواده‌ها را می‌شکند، بکند.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر نرمش قهرمانانه گفت: در تفکر نرمش قهرمانانه باید امتیازی که داده می‌شود در مقابل آنچه به دست می‌آید برابر و در نهایت به نفع شرف، عزت و اقتدار کشور منتهی شود اما عقب‌نشینی‌‌هایی که دولت از مواضع و خطوط قرمز انجام می‌دهد حرکتی کاملا انفعالی است که نرمش قهرمانه نام ندارد.

 

این کارشناس قزوینی با اشاره به بررسی برجام در صحن مجلس خاطرنشان کرد: طبق برآوردهایی که صورت گرفته این‌گونه احساس می‌شود که مجلس این متن را با تغییراتی خواهد پذیرفت

 

حجت‌الاسلام موسوی شالی با بیان این‌که در متن برجام خطوط قرمز رعایت نشده گفت: طبق نظر کارشناسان و متخصصان احساس می‌شود درصد زیادی از خطوط قرمز کشور و نظام در این مذاکرات رعایت نشده لذا باید مسئولان بر رعایت آن توجه کامل داشته باشند.

 

وی مهم ترین ایرادات این متن را چنین عنوان کرد: مسأله امنیت، استقلال و اقتدار کشور به واسطه بندهایی از این متن از جمله بازرسی‌های غیرمتعارف از مراکز حساس و امنیتی کشور توسط کسانی که نقش جاسوس برای موساد، سیا و دیگر کشورها ایفا می کنند لطمه می‌بیند.  

 

وی تاکید کرد: مسؤولان باید بدانند ارزش حفظ اقتدار، قدرت بازدارندگی، امنیت و استقلال کشور بسیار بیشتر از رفع چند تحریم است لذا باید در حفظ خطوط قرمز و رفع این‌چنین اشکالات فاجعه‌باری که امنیت و استقلال کشور را به مخاطره می اندازد نهایت تلاش خود را انجام دهند.

 

امام جمعه شال با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) بیان کرد: طبق روایتی از این امام همام «مومن باید در نگاه اول نسبت به برادر مومن خود حسن‌ظن و نسبت به کافر سوء‌ظن داشته باشد مگر آن‌که خلاف آن ثابت شود». از این رو ما نیز با وجود این‌که برخی از دیدگاه‌های این دولت را نمی‌پسندیدم به تبع رهبر معظم انقلاب به برادران مذاکره‌کننده حسن ظن و اعتماد داریم مگر آن‌که ثابت شود اقدامات آنها برخلاف اصول اصلی و بنیادی کشور است.

 

حجت‌الاسلام موسوی شالی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: ما از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده و به زحمات آنها خداقوت می‌گوییم اما به این مذاکرات خوشبین نیستیم. مسئولان بدانند راه حل رفع مشکلات در بها دادن به جوانان، توجه به ظرفیت‌های داخلی، ارتقاء تولید و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است./955/302/ب2

ارسال نظرات