۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۹۳۹۵۲
استاد حوزه علمیه:

دین، انسان را از حالت انفعال خارج می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: دین سبب فعال شدن ما می شود و انسان را از حالت منفعل بودن خارج می کند دین به ما می فهماند همه تکالیفی که بر عهده ماست لزوما نبایستی س رراه ما باشد بلکه باید یکسری تکالیف مرتبط با خود را پیدا کنیم.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پناهیان، کارشناس مذهبی، در مراسم این هفته هیأت شهدای گمنام که در حسینیه قهروردی برگزار شد، با اشاره به اینکه سیاست موجبات آگاهی بخشی برای انسان را به وجود می آورد، افزود: ما نه تنها باید سیاسی باشیم و نسبت به سیاست آگاه باشیم بلکه باید سیاست غلط جامعه را کنترل کنیم این نوع سیاست موجب رشد سیاسی انسان می شود، در نتیجه انسان فردی با هوش و حواس بالا می شود به نحوی که نسبت به اطراف خود دید کلان پیدا می کند.


وی در ادامه افزود: دین سبب فعال شدن ما می شود و انسان را از حالت منفعل بودن خارج می کند دین به ما می فهماند همه تکالیفی که بر عهده ماست لزوما نبایستی سرراه ما باشد بلکه بایستی یکسری تکالیف مرتبط با خود را پیدا کنیم، دین باعث آگاهی بخشی انسان می شود. انسان نبایستی هر وقت دلش خواست و بدون تحقیق صدقه بدهد بلکه بایستی به کسی که واقعا نیاز دارد صدقه بدهد.


حجت الاسلام با اشاره به اینکه زندگی منفعل موجب بی تفاوتی ما نسبت به احوال دیگران می شود افزود: انسان نباید زندگی منفعل داشته باشد انسان نبایستی نسبت به احوال دیگر برادران دینی جامعه خود بی تفاوت باشد، دین سبب می شود ما نسبت به زندگی همسایه و اطرافیان خود بی تفاوت نباشیم و جویای احوال و نسبت به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.


این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از رسول اکرم (ص) افزود: انسان فقیه نمی شود تا زمانیکه رفتار مردم بر او تاثیر منفی نگذارد. دین انسان را فعال و جست و جو گر رشد می دهد دین موجب استقلال ما می شود و سبب می شود نسبت به تصمیمات جامعه خود بی تفاوت نباشیم بلکه مشارکت سازنده داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه یکی از جلوه های فعال بودن انسان محاسبه نفس است افزود: در روایت داریم که جهنمیان نجات پیدا نمی کنند مگر آنکه به گناه خویش معترف باشند.


این کارشناس مذهبی با با بیان این‌که هوشیاری در دین عمل به دستورات الهی است افزود: هوشیار شدن برای دین یک هدف است که موضوعیتش قیامت و رعایت حقوق دیگران و محاسبه و بازخواست نفس است، هوشیاری عبارتست از منفعل نبودن و مستقل شدن در عین حال حساس بودن و عمل کردن به دستورات خدا است.


وی درادامه افزود: کمترین درجه محبت انسان نسبت به خدا این است که انسان در جمعی از دوستان و آشنایان نشسته باشد اما دلش پیش خدا باشد و احساس کند مورد عنایت و توجه خداست.


حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه نخستین قدم در مستقل بودن توجه به مشکلات دیگران است افزود: اولین قدم مستقل بودن این است که انسان خودش باشد و در عین اینکه مستقل است به مشکلات هم نوعش توجه داشته باشد و گره ای از مشکلات او باز کند آنگاه انسان به مرحله ای میرسد که امام زمان جوابشو می دهد.


استاد حوزه علمیه افزود:‌ خداوند برای رشد هوشیاری انسان یک دشمن نامرعی قرار داده که از همه جهات انسان را مورد حمله قرار می دهد، حساسیت معطوف به رشد فردی نمی شود بلکه مسؤول بودن نسبت به سیاست غلط جامعه است.


وی تصریح کرد: دین هرگز نمی خواهد انسان منفعل باشد زیرا ما در جهانی آفریده شدیم که نمی توانیم بدون حساسیت و هوشیاری کامل باشیم، انسان باید تلاش کند تمام حساسیت مربوط به زندگی فردی خویش را کنترل کند و نسبت به پیرامون خود حساسیت داشته باشد و درواقع اینکه می گویند انسان باید کیاست داشته باشد یعنی بایستی از روند کلی زندگی و اخبار منطقه و جهان اطلاع داشته باشد.


این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: انسان نبایستی فقط به رشد فردی خود بسنده کند بلکه بایستی باتوجه به حیاط جامعه خود در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی حساس و هوشیار باشد، بعضی سیاستمداران نقاط صعف جامعه را فعال می کنند و نقطه مقابل آن بعضی از سیاستمداران دیگر نقاط قوت جامعه را تقویت می کنند اسلام انسان را حساس تربیت می کند تا نسبت به ابلیس درونی خود حساس باشد تا به مرحله ای برسد که نسبت به سیاست های غلط جامعه خویش مسؤول باشد تا بتواند مسؤولان کشور را مورد بازخواست قرار بدهد حساسیت به زندگی فردی ما در جامعه محدود نمی شود بلکه حساسیت مراقبت و پیشگیری از مشکلات آینده کشور است./817/202/ب1

ارسال نظرات